عربستان از روز شنبه دومین حج به سبک دوران همه‌گیری را برگزار می‌کند

عربستان سعودی قصد دارد تجربه موفق سال گذشته که در جریان حج هیچ‌کس به کرونا مبتلا نشد را تکرار کند

حج سال گذشته در کمترین مقیاس تاریخ معاصربرگزار شد-Saudi Ministry of Media / AFP

دومین حج تمتع تحت تاثیر همه‌گیری کرونا با شرایط ویژه در عربستان سعودی برگزار خواهد شد.

عربستان سعودی از روز شنبه میزبان حج كوچك دیگری خواهد بود که تنها پذیرای ساكنان كاملاً واکسینه شده علیه ویروس کرونا است. شرکت حجاج مسلمان خارج از کشور در این مراسم، برای دومین سال پیاپی ممنوع است.

 این مراسم پنج‌روزه که یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های مذهبی در جهان بود امسال تنها با حضور ۶۰ هزار نفر از ساکنان عربستان سعودی برگزار خواهد شد. اگر چه این تعداد از زائران سال گذشته بیشتر است اما با حالت معمول برگزاری حج فاصله زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در سال ۲۰۱۹، حدود ۲٫۵ میلیون مسلمان از سراسر جهان در مراسم حج سالانه شرکت کردند. در اوایل این ماه، وزارت حج گفت با توجه به همه‌گیری و ظهور انواع جدید، در حال کار بر روی «بالاترین سطح اقدامات احتیاطی بهداشتی» است تا مانند سال گذشته هیچ کس در این مراسم به کرونا مبتلا نشود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۵۵۸ هزار متقاضی از طریق سیستم بررسی آنلاین برای شرکت در مراسم حج  ۱۴۴۲ هجری قمری ثبت‌نام کردند و از آن میان تنها به افرادی که کاملاً واکسینه شده و در سنین ۱۸-۶۵ سالگی هستند و هیچ بیماری مزمن ندارند اجازه ورود به مکه برای شرکت در حج داده شد.

به‌غیراز اقدامات دقیق فاصله بین اجتماعی، این وزارتخانه گفت که «کارت حج هوشمند» را برای دسترسی بدون تماس به اردوگاه‌ها، هتل‌ها و اتوبوس‌ها برای انتقال زائران به اطراف اماکن مذهبی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

توزیع بطری‌های آب مقدس از چشمه زمزم در مسجدالحرام نیز توسط ربات انجام خواهد شد. انتظار می‌رود لمس حجر الاسود نیز ممنوع باشد. همچنین بسته‌های بهداشتی شامل سنگ‌ریزه‌های استریل شده برای مراسم «سنگسار شیطان»، مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک، سجاده و لباس احرام به حاجی‌ها داده می‌شود.

عربستان سعودی تاکنون بیش از ۵۰۳ هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ را ثبت کرده است که شامل بیش از ۸ هزار مورد مرگ است.

بیش از ۲۰ میلیون دوز واکسن علیه ویروس کرونا در کشور ۳۴ میلیون نفری عربستان تزریق شده است.

حج سال گذشته در کمترین مقیاس تاریخ معاصربرگزار شد. مقامات در ابتدا گفتند که فقط هزار زائر مجاز هستند اما رسانه‌های محلی گفتند که حداکثر ۱۰ هزار نفر در آن شرکت کردند.

بیشتر از جهان