رویترز: دور بعدی مذاکرات تا پس از روی کار آمدن دولت رئیسی برگزار نمی‌شود

خامنه‌ای در توافق به دنبال منابع مالی است و بایدن هم می‌خواهد مطمئن باشد دست کم روی کاغذ هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی در دولت او اتفاق نمی‌افتد

مذاکرات احیای برجام در وین-Handout / EU DELEGATION IN VIENNA / AFP

رویترز در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که دور بعدی مذاکرات احیای برجام تا پس از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی برگزار نمی‌شود. خبری قابل پیش‌بینی با توجه به سابقه مذاکرات محرمانه در اواخر دولت محمود احمدی‌نژاد که ادامه آن به طور علنی به دولت حسن روحانی واگذار شد و به امضاء برجام منتهی شد.

از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس‌جمهور و محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه که اخیرا آخرین گزارش خود را درباره مذاکرات برجام به مجلس شورای اسلامی ارایه کرده، عملا از هفته‌ها قبل ادامه مذاکرات را به دولت ابراهیم رئیسی واگذار کرده بودند.

پیش از این نیز برخی رسانه‌ها از به تعویق افتادن مذاکرات تا اواخر مردادماه خبر داده بودند.

مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، نیمه مردادماه برگزار می‌شود.

رویترز به نقل از یک منبع مطلع که نام او را فاش نکرده، می‌نویسد که ایران به مقامات اروپایی اطلاع داده که تا اواخر مردادماه آماده بازگشت به میز مذاکره نیست.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا نیز درخواست زمان بیشتر از سوی ایران را تایید کرده است. به گفته او تهران می‌خواهد دوره انتقالی به دولت جدید را طی کند و پس از آن مذاکرات را ادامه دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران، کشورهای باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه، آلمان) و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت بایدن شش دور مذاکره با هدف احیای برجام انجام داده‌اند. اظهارات مقامات دولت روحانی حاکی از آن است که توافق‌هایی در زمینه خواسته‌های کلیدی تهران شامل لغو تحریم‌ها انجام شده است. آمریکا نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که با هدف آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن، برای تجارت نفتی با جمهوری اسلامی معافیت از تحریم در نظر می‌گیرد.

این نشانه‌ها حاکی از آن است که موکول شدن دور بعدی مذاکرات به زمانی پس از تشکیل دولت سیزدهم، به معنی وجود مشکلات جدی یا توقف روند احیای برجام نیست.

مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان که در نهایت به مذاکرات علنی برای توافق هسته‌ای در دولت روحانی منتهی شد، در دو سال پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد انجام شد. رهبر جمهوری اسلامی پس از پیشرفت مذاکرات محرمانه با آمریکا به مذاکره‌کنندگان دستور داده بود که پیگیری مذاکرات را به دولت بعد واگذار کنند.

از سوی دیگر رهبر جمهوری اسلامی سیاست مذاکره برای رفع تحریم‌ها را پس از دوره‌ای نه گفتن به مذاکره؛ در دستور کار قرار داده و ابراهیم رئیسی نیز با این رویکرد همراه است.

در مقابل، مقامات دولت جو بایدن به روشنی اعلام کرده‌اند که حتی با وجود افشای پروژه «آدم‌ربایی» وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در خاک آمریکا همچنان به توافق با مقامات تهران چشم‌دوخته‌اند.

در حال حاضر کاخ سفید و بیت خامنه‌ای دست‌کم در یک نقطه اشتراک نظر دارند و آن دستیابی به نوعی توافق است. رهبر جمهوری اسلامی در این توافق به دنبال منابع مالی است و بایدن هم می‌خواهد مطمئن باشد دست کم روی کاغذ هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی در دولت او اتفاق نمی‌افتد.