شش درمان طبیعی برای خماری پس از باده‌گساری

از آنجا که مصرف الکل به سطوح گلوکز خون شدیدا آسیب می‌زند، غذا خوردن امری مهم است

واقعا هیچ جایگزینی برای خواب وجود ندارد و الکل می‌تواند به نحوی جدی به کیفیت و کمیت خواب آسیب بزند - Pexels

بریتانیایی‌ها یکشنبه شب برای دیدن بازی نهایی جام ۲۰۲۰ ملت‌های اروپا بیرون رفتند و میخانه‌ها و خیابان‌ها را پر کردند یا مهمانی‌های خانگی گرفتند و قبل و بعد و در حین بازی، مشروبات الکلی زیادی نوشیدند.

پس اگر دوشنبه صبح از خواب برخاستید و از مشروب‌نوشی شب گذشته پشیمان بودید، داروهای رفع خماری می‌تواند وسوسه‌کننده باشد.

ولی اگر می‌خواهید از داروها اجتناب کنید راه‌هایی طبیعی هم برای امتحان کردن وجود دارد.

گرچه هیچ چیزی برای «رفع» کامل خماری وجود ندارد، تمهیداتی در دست است که می‌توان آن‌‌ها را به کار بست تا از درد خماری این شب پرنوشیدنی و علایم ناخوشایند آن کم کرد.

ما با متخصصان تغذیه صحبت کردیم تا چند درمان طبیعی خماری را برای شما فهرست کنیم:

۱. زنجبیل

زنجبیل از دیرباز در داروهای چینی برای مقابله با حالت تهوع استفاده شده است. اما این تفکر سنتی پشتوانه علمی هم دارد: پژوهشی در سال ۲۰۱۶ نتیجه گرفت این گیاه «درمانی کارآمد و کم‌هزینه برای حالت تهوع» است.

یک فنجان چای زنجبیلی در صبح بعد از زیاد نوشیدن می‌تواند راهی ارزان برای شلیک یک تیر و زدن دو نشان باشد. با این کار هم مقداری از آب شدیدا مورد نیاز بدن را احیا خواهید کرد و هم میزانی مهم از زنجبیل دریافت خواهید کرد که معده را آرام می‌کند.

از آنجا که زنجبیل ضد التهاب است و فوایدی برای قلب هم دارد، شاید بخواهید آن را به پایه ثابت برنامه روزانه خود اضافه کنید.

اگر هم بخواهید مزه زنجبیل خوب باشد، راب هابسون، متخصص تغذیه، پیشنهاد می‌دهد یک یا دو قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل، نصف لیموترش و دو قاشق چای‌خوری عسل به قوری چای خود اضافه کنید و آن را با آب‌جوش پر کنید. بگذارید ۵ دقیقه دم بکشد و بعد آن را بنوشید.

او می‌گوید: «مزه ترش این معجون خیلی انرژی‌بخش است و عسل هم سطوح پایین قدن خون را تنظیم خواهد کرد.»

۲. صبحانه‌ای متعادل

چای خوب و سالم است، ولی بسیاری از ما در صبح بعد از نوشیدن آن، اشتهایی برای غذا خوردن نداریم. اما از آنجا که مصرف الکل به سطوح گلوکز خون شدیدا آسیب می‌زند، غذا خوردن امری مهم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرانولا با برش‌های میوه می‌تواند قندی طبیعی به شما ارائه دهد و ویتامین‌های ارزشمندی هم برای شما فراهم می‌آورد.

ریانون لمبرت، متخصص تغذیه مستقر در خیابان هارلی [مرکز پزشکی لندن] و نویسنده کتاب «ری: نوریش»، می‌گوید: «غذاهایی که پتاسیوم دارند می‌توانند به بدن کمک کنند تا اکترولیت‌هایی را طی نوشیدن مشروب از دست داده است، بازسازی کند. موز و آووکادو منابع خوب پتاسیوم هستند.»

۳. انجیر تیغی

انجیر تیغی، کاکتوسی جذاب است که میوه قرمز روشنی می‌دهد. مطالعات نشان داده است که عصاره این میوه می‌تواند تا حد تحسین‌برانگیزی برای رفع خماری موثر باشد.

این میوه باعث کاهش حالت تهوع، سرگیجه، و سردرد می‌شود که همه مواردی یاری‌بخش برای قربانیان خماری در بریتانیا است.

اگر می‌خواهید آن را امتحان کنید، دنبال مکمل غذایی به نام عصاره هونیا دولسیس بگردید.

۴. عصاره کنگر فرنگی

عصاره دیگری که می‌توان امتحان کرد، عصاره کنگر فرنگی است. آقای هابسون می‌گوید: «این ماده موجب تولید صفرا در بدن می‌شود و می‌تواند به رفع نفخ شکم و سایر علایم ناراحتی سیستم گوارش که در اثر مصرف الکل ایجاد می‌شود، کمک کند.»

۵. آب

این احتمالا ساده‌ترین راه باشد، ولی یکی از موثرترین موارد نیز هست.

حتی نوشیدن سبک مشروب هم باعث از دست دادن آب بدن می‌شود. بی‌آبی هم به نوبه خود می‌تواند منجر به سردرد، خستگی، و فقدان انرژی شود که بسیاری از ما دلیل آن را خماری می‌دانیم.

وقتی خسته و کوفته از خواب بلند می‌شوید، نوشیدن لیوانی آب باید اولین کاری باشد که انجام می‌دهید.

خانم لمبرت می‌گوید گرچه خودش زیاد مشروب نمی‌نوشد، اما همیشه توجه دارد که وقتی یک یا دو گیلاس شراب می‌نوشد، خیلی بیشتر آب بخورد. 

تامین آب بدن خیلی آسان‌تر خواهد بود اگر به یاد داشته باشید که پیش از خوابیدن در اواخر شب یک لیوان آب بنوشید. ولی اگر نتوانستید، جای نگرانی نیست. آب نوشیدن منظم در صبح بعدی هم می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

۶. خواب

واقعا هیچ جایگزینی برای خواب وجود ندارد و الکل می‌تواند به نحوی جدی به کیفیت و کمیت خواب آسیب بزند.

چه شب تا ساعات آغازین بامداد طول کشیده باشد و چه مستی باعث شده باشد نتوانید بخوابید، عوارض منفی حتی اندکی بی‌خوابی هم قابل توجه است.

اگر صبح بعد از مشروب‌خواری احساس خستگی و کم‌خوابی دارید، حتما چرتی عصرانه برای خود ترتیب دهید و فراموش نکنید که در انتهای روز بعد هم زود به خواب بروید.

© The Independent

بیشتر از زندگی