دادگستری آمریکا، اطلاعات ایران را به توطئه برای ربودن مسیح علی‌نژاد متهم کرد

دادگستری آمریکا می‌گوید تلاش برای ربودن فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار مخالف رژیم ایران به کمک اف‌بی‌آی ناکام ماند

تصاویر متهمان منتشر شده در وب‌سایت وزارت دادگستری آمریکا

دادگاه فدرال منتهن روز سه‌شنبه یک مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران و اعضای دستگاه اطلاعاتی ایران را به توطئه برای ربودن یک شهروند روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر در نیویورک متهم کرد.

در این گزارش به نام فردی که برای ربایش او برنامه‌ریزی شده، اشاره نشده اما مشخصاتی که در ادامه گزارش ارایه شده مطابق با مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر ساکن نیویورک است. مسیح علی‌نژاد بارها اعلام کرده بود که تهدید شده و برادر مسیح نیز به منظور افزایش فشار بر او دستگیر شده بود. او همچنین با انتشار ویدیویی در توییتر حفاظت اف‌بی‌آی را تایید کرد.

این درحالی است که علی ربیعی، سخنگوی دولت روز سه شنبه بار دیگری از آمادگی برای مبادله زندانیان با آمریکا سخن گفته بود.

به گزارش وزارت دادگستری آمریکا این افراد متهم به برنامه‌ریزی و زیر نظر گرفتن یک شهروند آمریکایی ایرانی هستند که از منتقدان رژیم ایران است و با خانواده قربانیان سرکوب در ایران در ارتباط بوده است. مسیح علی‌نژاد از جمله روزنامه‌نگاران ایرانی است که می‌کوشد صدای خانواده قربانیان سرکوب اعتراض‌ها در ایران را در جهان بلند‌تر کند.

این گزارش تاکید می‌کند که شهروندان آمریکایی از حق آزادی بیان برخوردارند و می‌توانند بدون اینکه هدف دستگاه‌های اطلاعاتی قرار گیرند از حقوق بشر دفاع کنند.

این گزارش می‌افزاید که به لطف اف‌بی‌آی تلاش دستگاه اطلاعاتی ایران برای ربودن این شهروند و ساکت کردن صدای مخالفان ناکام ماند. اف‌بی‌آی تاکید کرده که آدم ربایی ماجرای یک فیلم تخیلی نیست و اجازه نمی‌دهد دستگاه اطلاعاتی تحت نظر رژیم ایران یک شهروند روزنامه‌نگار را از خاک آمریکا ربوده و به رغم میل او به ایران منتقل کند.

علیرضا شوارقی فراهانی، محمود خاضعین، کیا صادقی و امید نوری به توطئه برای آدم‌ربایی، کلاهبرداری بانکی، نقض تحریم‌ها و پولشویی متهم شده‌اند. تصاویر متعددی از محمود خاضعین در وب‌سایت‌ها و خبرگزاری‌های داخلی موجود است که او را در کنار چهره‌های مشهور موسیقی، سینما و فوتبال نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش‌ها، او میزبانی برخی گردهمایی‌های هنرمندان و ورزشکاران را نیز بر عهده داشته است.

اتهام پولشویی و نقض تحریم‌ها علیه و کلاهبرداری بانکی علیه نیلوفر بهادری‌فر نیز مطرح شده است.

تلاش برای ربودن یک روزنامه‌نگار ایرانی آمریکایی از نیویورک در حالی انجام می‌شود که دو سال قبل نیز روح‌الله زم،‌ مدیر کانال تلگرامی آمد‌نیوز در جریان برنامه‌ای که هنوز جزئیات آن به طور کامل روشن نیست از عراق به ایران منتقل شد و پس از برگزاری دادگاه نمایشی به اقدام علیه امنیت ملی محکوم و سپس اعدام شد.

در دادخواست مطرح شده علیه متهمان پرونده ربایش روزنامه‌نگار ایرانی آمریکایی از نیویورک نیز آمده است که آنها قصد داشتند فرد ربوده شده را با قایق تندرو به ونزوئلا و سپس به ایران منتقل کنند تا برای او دادگاه برگزار شود.