مدیرعامل ایران خودرو پس از برکناری بازداشت شد

برخی گزارش‌ها از ادامه روند بازداشت‌ مدیران خودروسازی خبر می‌دهد

تسنیم

مدیرعامل ایران خودرو به دلیل آنچه «افزایش عمدی قیمت‌ها» عنوان شده برکنار شد و پس از برکناری بازداشت شد. قبل از او هم دو مدیر ارشد این گروه خودروسازی بازداشت شده بودند و برخی گزارش‌های تایید نشده از ادامه روند بازداشت مدیران شرکت‌های خودروسازی خبر می‌دهد.

 گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد برکناری هاشم یکه زارع  گفت: «متاسفانه در ۸ ماه اخیر شرکت ایران خودرو مشکلات فراوانی از جمله بی نظمی‌ در تحویل خودرو به مشتریان در موعد مقرر و عدم کاهش قیمت خودرو نسبت به مصوبات و...که این دست مشکلات باعث برکناری مدیرعامل شد».

هرچند بهرام پارسایی، سخنگوی اصل نود مجلس شورای اسلامی ابتدای تابستان امسال گفته بود:« ایران خودرو پیش از سال ۱۳۹۸ زیان انباشته‌اش را بالغ بر ۸۰۰۰ میلیارد تومان به ما اعلام کرد که قطعاً الان این رقم بیشتر است». اما تغییری در سیاستگذاری‌های این شرکت دیده نشد، تا اینکه اعتراض مردم در پی گزارش تخلف در گروه صنعتی ایران خودرو باعث برکناری مدیرعامل آن شد. طی بررسی‌های صورت گرفته توسط بازرسی وزارت صمت افزایش اخیر قیمت‌های خودرو در این شرکت تخلف بوده و با دستور وزیر به حالت قبل بازگشته است؛ گفته می‌شود در راستای حمایت از حقوق مشتریان برخورد جدی با متخلفان و عوامل اصلی صورت خواهد گرفت.

عزل یکه‌زارع از مدیرعاملی ایران خودرو سوالات بسیاری در پی داشته است. ربیعی، سخنگوی دولت عنوان کرد: «یکه زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو به علت افزایش عمدی و بدون هماهنگی قیمت خودرو، امروز عوض می‌شود و آقای علی آبادی جایگزین ایشان می‌شود».

آقای ربیعی گفت: «ادعای مدیران ایران خودرو در مورد اشتباه سیستمی» در افزایش قیمت هشت محصول این شرکت بررسی شده و «مدیر عامل ایران خودرو به دلیل اینکه قیمت‌ها را عمدی و بدون هماهنگی افزایش داده بود امروز برکنار شد».

خبرگزاری فارس نیز  در این زمینه نوشت: «این اقدام بر اساس دستورالعمل اداره دعاوی حقوقی بانک مرکزی و حکم قضایی بازپرس شعبه ۱۴ ناحیه ۲۸ دادسرای عمومی و انقلاب تهران در مورد پرونده مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو صورت گرفت».

همچنین این خبرگزاری، از برکناری و سپس بازداشت «یکی از معاونان ایران‌خودرو و یکی دیگر از مدیران این شرکت» در روزهای اخیر به اتهام «تخلف در فروش خودرو» خبر داد. فارس نوشت، از روز یکشنبه «یک تیم  بازرسی در بخش مالی ایران‌خودرو مستقر شده‌» است.

تصمیم برکناری مدیر عامل ایران خودرو را وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) گرفته و عباس علی آبادی، مدیر عامل گروه مپنا ،مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران بعنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو معرفی کرده است.

آقای علی آبادی از سال ۱۳۸۸ مدیرعامل مپنا بوده و سابقه ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را هم دارد.  فارس از کمی پس از مخابره خبر برکناری از بازداشت دو مدیر ایران خودرو در روزهای اخیر خبر داد و گفت از دیروز «یک تیم بازرسی در بخش مالی ایران‌خودرو مستقر شده است.» دلیل این تحولات، «تخلف در فروش خودرو» اعلام شده است.

در هفته‌های گذشته دعوتنامه تسویه حساب با قیمت‌های بالاتر به دست خریداران رسیده بود اما این شرکت افزایش قیمت را تکذیب کرد و آن را «مشکل نرم افزاری در سیستم فروش» عنوان کرد.

رقم‌های اعلامی در دعوتنامه‌ها با واکنش تند خریداران محصولات روبرو شد.

ایران‌خودرو بعدا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، این شرکت «هیچ‌گونه» افزایش قیمتی را در روزهای اخیر اعلام نکرده است.

در این بیانیه آمده: «با توجه به مکانیزه بودن صدور دعوتنامه در ایران خودرو، بعلت به وجود آمدن ایراد نرم‌افزاری، تعداد اندکی از دعوت‌نامه‌های ارسال شده با بهایی مغایر با قیمت مصوب شرکت صادر شده که این تعداد دعوت‌نامه نیز در اسرع وقت اصلاح و مجددا ارسال خواهد شد».

علی ربیعی، امروز به خبرنگاران گفت: «افزایش قیمت خودرو قانونی نبوده و باید بررسی شود که آیا اشتباه نرم افزاری یا خطای شخصی بوده است.»

خودروسازان ایرانی در سال اخیر در مقاطع مختلف قیمت محصولات خود را بالا برده‌ بودند و به دلیل زیان و بدهی انباشته، با تعویق یا تغییر قیمت محصولات پیش فروش‌ شده قبلی، فروش فوری و نقدی را جایگزین آن کرده‌اند.

ایران خودرو وخودروساز بزرگ ایرانی، سایپا تا پیش از این خبر قرار بود تا پایان سال ۱۳۹۸ به بخش خصوصی واگذار شوند.

این در حالی است که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه  اخیرا از پرونده بازداشت مدیران سایپا خبر داده بود. به گفته او، از این پرونده که ۲۵ متهم دارد، ۶ نفر بازداشت هستند. برخی از بازداشتی ها از مدیران سایپا هستند و برخی هم از شرکت ها و نمایندگی های سایپا هستند که مبادرت به ثبت نام خودرو می کردند. اسماعیلی می‌گوید، این پرونده با جدیت در حال بررسی است.

همچنین طی ماه‌های اخیر جواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا ممنوع‌الخروج شده است.

بیشتر از