آتش‌سوزی در بخش کرونای بیمارستانی در عراق دست‌کم ۶۴ کشته برجا گذاشت

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، حادثه رخ‌داده در بیمارستان الحسین را نتیجه «فساد گسترده و سوءمدیریت» دانست

آتش‌سوزی در بخش قرنطینه بیماران مبتلا به کرونای بیمارستانی در شهر ناصریه واقع‌در استان ذی‌قار عراق، دست‌کم ۶۴ کشته برجای گذاشت. این دومین مورد آتش‌سوزی در بخش بیماران کووید-۱۹ در یک بیمارستان عراق در طول سه ماه گذشته بود که ده‌ها کشته برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری دولتی عراق، این آتش‌سوزی در ساعت‌های پایانی دوشنبه‌شب، ۲۱ تیرماه، در بخش قرنطینه بیماران مبتلا به کرونای بیمارستان آموزشی الحسین رخ داد و دست‌کم ۶۴ کشته و بیش از یک‌صد زخمی برجای گذاشت.  

یکی از مسئولان بیمارستان به خبرگزاری فرانسه گفته است که علت اصلی آتش‌سوزی انفجار مخازن اکسیژن در بخش مبتلایان به کرونا بوده است. بنابر گزارش‌ها، این بخش ۷۰ تخت‌خوابی ویژه کرونا در بیمارستان الحسین، سه ماه پیش افتتاح شده بود. 

مقام‌های پزشکی استان ذی‌قار اعلام کردند که دو نفر از کادر درمان و همچنین نگهبان بیمارستان نیز در میان جان‌باختگان بوده‌اند. 

ویدیوهای منتشرشده از این حادثه در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در اثر آتش‌سوزی ستونی از دود غلیظ به هوا بلند شده بود. به گفته مقام‌های بهداشت و درمان ناصریه، در هنگام عملیات امداد و نجات، شدت دود، ورود به بخش‌های آتش‌گرفته را مشکل کرده بود.  

درپی این حادثه، خانواده‌های کشته‌شدگان و معترضان در مقابل بیمارستان تجمع کرده و استعفای مقام‌های مسئول را خواستار شده‌اند. به گزارش تلویزیون الجزیره، مدیر بیمارستان الحسین درپی آتش‌سوزی استعفا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز از درگیری خانواده‌های کشته‌شدگان با نیروهای پلیس و به آتش کشیدن دو خودروی پلیس خبر داده است.  

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، حادثه رخ‌داده در بیمارستان الحسین را نتیجه «فساد گسترده و سوءمدیریت» دانست و خواستار تحقیق و پاسخگویی به خانواده‌های کشته‌شدگان و همچنین بازبینی در نهادهای کشور شد.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، نیز در حساب توئیتر خود از برگزاری نشست اضطراری کابینه به‌منظور بررسی «علل و عواقب» حادثه خبر داد. نخست‌وزیر عراق همچنین دستور برکناری و بازداشت مدیر بیمارستان، مدیر اداره بهداشت و درمان استان ذی‌قار و رئیس نیروهای امداد و نجات شهر ناصریه را صادر کرده است.

همزمان فرماندار استان ذی‌قار از  تشکیل یک کمیته عالی برای بررسی حادثه خبر داده و خواستار ارائه گزارش نهایی کمیته ظرف ۴۸ ساعت شده است.

کمتر از سه ماه پیش، در ماه آوریل سال جاری نیز آتش‌سوزی در یک بیمارستان ویژه مبتلایان به کووید-۱۹ در شهر بغداد، ۸۲  کشته و ۱۱۰ مجروح برجای گذاشت. آن آتش‌سوزی نیز بر اثر انفجار کپسول‌های اکسیژن رخ داده بود. در پی این حادثه، حسن التمیمی، وزیر بهداشت وقت عراق، استعفا کرد.

در حال حاضر در عراق بیش از ۱.۴ میلیون بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده است و دست‌کم ۱۷ هزار نفر در اثر این بیماری تاکنون جان باخته‌اند.

بیشتر از جهان