دستگیری افراد مرتبط با مغازه پارچه‌فروشی در مهاباد

از بازداشت مدل‌های زنده تا ممنوعیت برای مانکن‌های پشت شیشه

نداشتن حجاب و برجستگی‌های بدن زنانه مانکن‌ها موضوعی است که نیروی انتظامی به شدت درباره آن حساس است - عکس از مشرق‌نیوز

انتشار ویدیویی از افتتاح یک مغازه پارچه‌فروشی در شهر مهاباد، پلمپ این مغازه و دستگیری صاحب آن و افرادی که به‌عنوان مدل در مراسم حضور داشتند را در پی داشت اما کاربران شبکه‌های اجتماعی این اقدام جمهوری اسلامی را به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند.

بر اساس اعلام دادستان عمومی و انقلاب شهر مهاباد پنج نفر در ارتباط با «ماجرای پرحاشیه» افتتاح یک واحد پارچه‌فروشی در این شهرستان دستگیر شده‌اند.

به گزارش ایرنا و به نقل از مهراب پوراکبر، دادستان شهر مهاباد این افراد شامل صاحب مغازه و زنانی بودند که به عنوان مدل در مراسم افتتاح فروشگاه حضور داشتند. به گفته پوراکبر مغازه پارچه‌فروشی نیز تا اطلاع ثانوی پلمپ شده است و این پرونده در دست بررسی است و نتایج آن بعد از مشخص شدن اطلاع‌رسانی می‌شود.

در ویدیویی که از افتتاحیه یک فروشگاه پارچه در فضای مجازی منتشر شده است، چند زن به عنوان مدل با لباس‌ و آرایش شب حضور دارند، دادستان مهاباد این مسئله را «عدم رعایت عرف و اخلاق و تبلیغات نامتعارف» دانست.

او همچنین حضور زنان را «بدون رعایت موازین شرعی» از تخلف‌های افتتاح این واحد صنفی اعلام کرد و گفت: «دستگاه قضایی در استان با سرعت و قاطعیت هرگونه تخلف صنفی را رسیدگی و با هرگونه سهل‌انگاری در این خصوص برخورد قانونی خواهد کرد.»

دستگیری صاحب مغازه‌ پارچه‌فروشی و زنان حاضر در مراسم با واکنش شدید کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو بود. یکی از کاربران در توییتر مشکلات روز جامعه مثل واکسیناسیون، برق، فقر و ارزش پول ملی را یادآور شد و نوشت: «چون واکسیناسیون تموم شده، بی‌برقی و بی‌آبی و تحریم برطرف شده، ارزش پول ملی برگشته سر جاش، فقر ریشه‌کن شده، دیگه وقتش بود به امور بزازی‌ها هم رسیدگی بشه‌.» و کاربر دیگری وضعیت جمهوری اسلامی در شرایط کنونی را مورد اشاره قرار داد و نوشت: «جمهوری اسلامی به چه فلاکتی افتاده که دیگه پارچه‌فروشی هم امنیتش رو به خطر میندازه!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سر کشیدن در زندگی خصوصی مردم و ایجاد محدودیت برای زنان و دختران، بارها مورد انتقاد و اعتراض قرار گرفته است با این همه الزام به حجاب و ممنوعیت برای زنان یکی از اصول ایدئولوژیک جمهوری اسلامی است و خط قرمز حاکمیت محسوب می‌شود به همین دلیل حضور زنان در مراسمی مثل افتتاحیه فروشگاه پارچه‌فروشی مهاباد را «نامتعارف» می‌داند.

پیش‌تر نیز با همین عنوان، دختران و زنانی که به عنوان مدل فعالیت می‌کردند دستگیر شدند. نمونه‌اش پلمپ یک فروشگاه لباس در کرمانشاه بود که در پاییز سال ۱۳۹۹ چند دختر جوان که به عنوان مدل در فروشگاه حضور داشتند به همراه صاحب مغازه و تصویربرداری که از مانکن‌های زنده تصویربرداری می‌کرد، دستگیر شدند.

بعد از این موضوع حسین رحیمی رئیس پلیس تهران بزرگ اعلام کرد که در صورت مشاهده موارد مشابه در تهران، آن واحد صنفی پلمپ می‌شود و برخورد پلیسی و قضایی صورت می‌گیرد.

برخورد پلیس فقط شامل مانکن‌های زنده در فروشگاه‌ها ‌نمی‌شود و بر اساس دستور نیروی انتظامی حتی مانکن‌های زن پشت شیشه‌ مغازه‌ها که از جنس پلاستیک و فایبرگلاس‌اند یا باید حجاب داشته باشند یا نصف سر آن‌ها قطع شود.

نداشتن حجاب و برجستگی‌های بدن زنانه مانکن‌ها موضوعی است که نیروی انتظامی به شدت درباره آن حساس است و با مغازه‌دارانی که به گفته آن‌ها «متخلف» هستند برخورد می‌شود این موضوع به خصوص پس از فتوای ناصر مکارم شیرازی درباره حرام بودن استفاده از مانکن‌های پشت ویترین مغازه‌ها شدت نیز یافته است.