بنیان‌گذار اپل: بیت‌کوین «معجزه ریاضی» و بهتر از طلا است

در میان پایه‌گذاران برجسته فناوری فقط وازنیک نیست که از رمزارز پشتیبانی می‌کند

به رغم کاهش بهای بیت‌کوین نسبت به ماه‌های گذشته، متخصصان آینده این رمزارز را مثبت ارزیابی می‌کنند- pexels

به گزارش  ال‌سول دی‌مکزیکو، وازنیک در سخنرانی خود در همایش فناوری تلنت لند جالیسکو ۲۰۲۱ گفت: «طلا کم‌یاب است و برای رسیدن به آن باید دست به جستجو زد. بیت‌کوین هم جالب‌ترین معجزه ریاضی است. خودم برای خرید بیت‌کوین سرمایه‌گذاری نکرده‌ام اما معتقدم آینده خوبی دارد.»

وازنیک در سال ۲۰۲۰ رمزارز «وزکس» را رونمایی کرده بود. شرکتی به نام افورس که آقای وازنیک جزو موسسان آن است این رمزارز را ابداع کرده است و در طرح‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که مدعی است سازگاری بیش‌تری با محیط‌زیست دارند. بیت‌کوین و سایر رمزارزها به خاطر برق زیادی که صرف استخراج آن‌ها می‌شود بابت اثرگذاری منفی بر محیط‌زیست مورد انتقاد بوده‌اند.

آقای وازنیک در ویدیو انتشار یافته در تارنمای شرکت افورس می‌گوید: «آیا می‌توانیم بدون تغییر دادن عادت‌هایمان مصرف انرژی را کاهش دهیم؟» خریداران این رمزارز در واقع سهمی در یک طرح معمولاً زیرساختی را خریداری می‌کنند که در مصرف انرژی کارآمد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن که تامین اعتبار طرح‌ها انجام گرفت سنجشگرهای هوش‌مندی میزان صرفه‌جویی را ثبت می‌کنند و از طریق سامانه زنجیره بلوکی یا دفترکل برخط به دارندگان وزکس «اعتبار انرژی» اختصاص می‌دهند. طبق گزارش کوارتز با این اعتبار می‌توان قبض برق را پرداخت کرد یا می‌توان آن را به افورس فروخت.

در میان پایه‌گذاران برجسته فناوری فقط وازنیک نیست که از رمزارز پشتیبانی می‌کند. جک دورسی موسس توییتر نیز از هواداران پرشور رمزارز است و اخیراً اعلام کرده است که شرکت پرداخت الکترونیکی وی به نام اسکویر قصد دارد برای ذخیره‌سازی سکه‌های دیجیتالی کیف پول فیزیکی درست کند و این طرح را هم با بیت‌کوین شروع می‌کند.

ایلان ماسک مدیرعامل شرکت‌های اسپیس‌ایکس و تسلا نیز بابت هواداری از انواع سکه‌های دیجیتالی و از جمله رمزارز دوج‌کوین که از شوخی اینترنتی ریشه گرفته جنجال به پا کرده است. آقای ماسک با انتشار پیام در توییتر بازارهای رمزارز را دستخوش فراز و نشیب کرده است به طوری که چندی پیش اعلام کرد شرکت تسلا دیگر بابت فروش ماشین‌های برقی بیت‌کوین قبول نمی‌کند و باعث بروز اندکی فروپاشی در بازار رمزارز شد.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد