میلیاردر بریتانیایی راهی سفر فضایی شد

«وی‌اس‌اس یونیتی» با شکستن دیوار صوتی، مستقیم تا ارتفاع هشتاد کیلومتری سطح زمین اوج می‌گیرد

برنسون در جمع هوادارنش پیش از سوار شدن به سفینه - PATRICK T. FALLON / AFP

امروز یکشنبه، انتظار سِر ریچارد برنسون، میلیاردر بریتانیاایی، برای رسیدن به آرزوی تمام عمرش به سر رسید: پرواز تا مرز فضای بیکران.

برنسون با راکت «ویرجین گالاکتیک» شرکت خودش، تا ارتفاعی خواهد رفت که آسمان به رنگ سیاه درمی‌آید و افق کره زمین با انحنایی در دوردست، از چشم پنهان می‌شود.

این بازرگان خودساخته می‌گوید که می‌خواهد پیش از آن که سال آینده بلیت چنین سفری را به دیگران بفروشد، خودش تجربه دست اولی از آن داشته باشد.

سفینه «وی‌اس‌اس یونیتی» شرکت ویرجین گالاکتیک ساعت هشت و نیم بامداد روز یکشنبه از ایالت نیومکزیکوی آمریکا راهی مرز فضا شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، سفینه که حامل مسافران دیگری هم هست، تا کنون بیست پرواز آزمایشی انجام داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سفینه به سفیه بزرگتری به نام «وایت‌نایت‌تو» متصل است که تا ارتفاع بین سیزده تا شانزده هزارمتری بالا می‌رود. سپس، با تصمیم خلبانان، «وی‌اس‌اس یونیتی» از سفینه دوبدنه‌ای مادر جدا می‌شود و موشک راکتی خودش را روشن می‌کند و با شکستن دیوار صوتی، مستقیم تا ارتفاع هشتاد کیلومتری سطح زمین اوج می‌گیرد.

سفر برنسون اندکی پیش از پرواز فضایی جف بزوس، میلیاردر دیگری که اخیرا از جایگاه خود به عنوان مدیرعامل شرکت آمازون کناره‌گیری کرد، انجام می‌شود.  بزوس امیدوار است با سفینه ساخت شرکت خصوصی خودش، بلو اوریجین، به فضا سفر کند و برخلاف برنسون، یکی از سرنشینان نخستین پرواز آزمایشی این فضاپیما خواهد بود.

هرچند برنسون مدت کوتاهی پس از برنامه پرواز بزوس طرح مشابه خود را اعلام کرد، وجود هرگونه رقابت در این زمینه را تکذیب می‌کند. بزوس نیز از اظهارنظر در مورد تلاش برنسون در پیشی گرفتن از او خودداری کرده است.

بیشتر از جهان