«نزدیک‌شدن آمار روزانه جان‌باختگان کرونا در تهران به یک‌صد نفر»

با توجه به نقشه رنگ‌بندی براساس وضعیت شیوع کرونا، ۷۴درصد شهرهای ایران دروضعیت پرخطر قرار دارند

به گفته ایرج حریرچی، در هفته گذشته، تعداد جان‌باختگان در اثر کرونا در ایران، ۱۰ درصد افزایش داشته است- تصویر از خبرگزاری میزان

درپی بالا گرفتن دوباره میزان شیوع کووید-۱۹ در ایران و گسترش موج پنجم کرونا در سراسر کشور، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، از نزدیک شدن آمار جان‌باختگان کرونا در این شهر، به یک‌صد نفر در روز خبر داد.  

محسن هاشمی، روز یکشنبه، ۲۰ تیرماه، در جلسه علنی شورای تهران، با اشاره افزایش تعداد جان‌باختگان در اثر کرونا در موج پنجم، گفت: «آمار قربانیان در تهران کم‌کم به مرز ۱۰۰نفر در روز نزدیک می‌شود.»

او موج پنجم کرونا را ناشی از بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی و کنترل نشدن دورهمی‌ها و فعالیت‌های انتخاباتی دانست.

همچنین ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران، شنبه‌شب، درمورد افزایش جدی مبتلایان به کرونا در سطح کشور و قرار گرفتن ۷۴ درصد از شهرها در وضعیت پرخطر کرونا، هشدار داد.

حریرچی با اشاره به قرار گرفتن بیش از ۱۴۰ شهر در وضعیت قرمز، یعنی وضعیت «بسیار پرخطر» براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها براساس وضعیت شیوع کرونا که در روز جمعه اعلام شد، افزود که درحال حاضر، در مجموع، «۳۲۹ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی» قرار دارند و این به‌معنای وضعیت پرخطر در ۷۴درصد از شهرهای ایران است.

 او اعلام کرد که در هفته گذشته، در ایران، تعداد موارد مثبت سرپایی، ۴۰ درصد، تعداد موارد بستری در اثر کرونا، ۱۷ درصد و مرگ در اثر این بیماری، ۱۰ درصد افزایش داشته است.     

حریرچی با اشاره به آغاز پیک پنجم کرونا از استان‌های جنوبی ایران، ازجمله هرمزگان، کرمان سیستان‌و‌بلوچستان و گسترش آن به سمت مرکز ایران و تهران و پس از آن، مازندران، گفت: «استان هرمزگان اکنون جبهه اصلی مقابله با کرونا است. در‌حالی‌که این استان ۲.۲ درصد جمعیت کل کشور دارد، اما حدود ۱۱درصد بستری مثبت کشور در این استان است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون وزیر بهداشت ایران نیز یکی از علت‌های مهم افزایش صعودی آمار کرونا را کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به حدود ۶۵ درصد در سطح کشور دانست و افزود که رعایت فاصله اجتماعی و ماسک‌زدن «در سه استان زیر ۵۰ درصد و در دو استان حدود ۳۵ درصد است». 

حریرچی در سخنان خود، «واکسیناسیون عمومی» را بهترین و سریعترین راه برای رسیدن به شرایط عادی و بازگشت به زندگی دانست و گفت: «بابت تاخیر واکسیناسیون از مردم عذرخواهی می‌کنیم.» او با اشاره به از سرگرفته شدن واردات واکسن در روزهای اخیر و همچنین افزایش سرعت تحویل واکسن‌های ساخت داخل برای استفاده در واکسیناسیون، بهبود و سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در ایران را وعده داد. 

محسن هاشمی نیز در سخنان خود، با اشاره به کندی روند واکسیناسیون در ایران، گفت: «کشورهای همسایه در واکسیناسیون از مرز ۵۰ درصد عبور کرده‌اند و ما هنوز کمتر از ۵ درصدیم.»

علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در استان تهران، نیز هفته گذشته مسأله اصلی ایران را در مقابل کرونا، «واکسیناسیون» دانسته و تاکید کرده بود که به واردات واکسن کرونا نیازمندیم، چون تولید واکسن‌های داخلی جوابگوی نیاز کشور نیست.

پس از مدتی کندی و توقف در روند واکسیناسیون عمومی ایران، هلال احمر ایران، روز پنجشنبه، ۱۷ تیرماه، از واردات و تحویل یک میلیون دوز واکسن به وزارت بهداشت به ایران خبر داد. پس از مدت طولانی که واکسیناسیون کرونا در ایران تنها برای گروه سنی ۷۰ سال به بالا انجام شده است، روز یکشنبه، ۲۰ تیرماه، وزارت بهداشت ایران از آغاز ثبت‌نام واکسیناسیون برای افراد ۶۵ تا ۷۰ ساله خبر داده است.