عبدالله عبدالله: تشدید حملات طالبان سبب خشم مردم افغانستان شد

«جهان راه‌حل سیاسی افغانستان را مذاکره می‌داند، اما طالبان بر جنگ و خشونت تاکید دارد»

عبدالله از مقاومت ملی علیه طالبان سخن گفت - KARIM JAAFAR / AFP

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، از بهانه‌جویی طالبان برای شرکت نکردن در مذاکرات و تشدید حملات آنان انتقاد کرد و گفت تشدید حملات طالبان خشم مردم را برانگیخت و باعث ایستادگی مردم در برابر طالبان شد.   

آقای عبدالله، در دیداری که روز گذشته شنبه ۱۹ تیر، با راس ویلسون، کاردار سفارت آمریکا در کابل، در قصر سپیدار داشت، طالبان را به ادامه خشونت‌ها و تشدید جنگ متهم کرد و گفت: «مردم افغانستان بارها گفته‌اند که جنگ راه‌حل نیست، اما متاسفانه در حال حاضر طالبان جنگ را تشدید کرد که سبب خشم ملت بزرگ افغانستان شد و مردم به دفاع و مقاومت در برابر آنان رو آوردند.»

عبدالله عبدالله در ادامه گفت: «دولت افغانستان و مردم این کشور با حسن‌نیتی که داشتند به روند صلح لبیک گفتند و برای پایان جنگ و تامین صلح پایدار تلاش کردند اما طالبان برعکس به تشدید جنگ و گسترش حملات روی آورد و برای دست‌ یافتن به صلح تعلل کرد.»

او تاکید کرد تنها راهی که می‌تواند افغانستان را از وضعیت کنونی نجات دهد مذاکره و رسیدن به توافق صلح است و از طالبان خواست که راه مذاکره را در پیش بگیرند؛ در غیر این صورت، در برابر حملاتشان بی‌تفاوت نخواهند بود.

او افزود: «طالبان باید بداند که به‌زور نمی‌تواند پیروز شود چون مردم افغانستان، رهبران سیاسی و تمام اقشار جامعه متحدانه در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی خود قرار دارند و از کشور خود دفاع می‌کنند.»

در این دیدار، کاردار سفارت آمریکا در کابل نیز بر پایان جنگ تاکید کرد و مذاکره و گفت‌وگو را راه‌حل سیاسی مشکلات کنونی افغانستان خواند و گفت: «تشدید جنگ به پیچیدگی وضعیت می‌انجامد. ما و جامعه جهانی خواهان موفقیت روند صلح، پایان جنگ و خشونت‌ها در افغانستان هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ویلسون در حالی که از حمایت و پشتیبانی کشورش از افغانستان سخن می‌گفت، در ادامه افزود: «جامعه جهانی به دفاع از افغانستان متعهد است و جنگ را راه‌حل نمی‌داند و طرفدار ادامه‌ خشونت‌ها و استفاده از نیروهای نظامی برای رسیدن به قدرت نیست.»

رئیس شورای عالی مصالحه ملی این کشور همچنین در دیداری که روز شنبه ۱۵ تیر، با رونالد نیومن، رئیس آکادمی دیپلماسی آمریکا، در کابل داشت، نیز بر پایان جنگ و خشونت‌ طالبان در افغانستان تاکید کرد و گفت: «تداوم جنگ درد و رنج مردم ما را بیشتر می‌کند و آنانی که به جنگ می‌اندیشند و جنگ‌افروزی می‌کنند عاملان اصلی درد و رنج مردم‌اند.»

به گفته او، مردم افغانستان بارها بر پایان این جنگ تاکید کردند و خواستار صلح و ثبات پایدار در کشورشان هستند و اگر این جنگ ادامه پیدا کند، «بدون شک ما مجبور خواهیم بود که در برابر آن بی‌تفاوت نباشیم».

عبدالله عبدالله از زمانی‌ که مسئولیت شورای عالی مصالحه ملی افغانستان را به دست گرفته است، بارها از طالبان خواسته است که از جنگ، کشتار و تشدید حملاتش دست بردارد و به روند صلح بپیوندد و اجازه ندهد که کشورهای دیگر از طریق آنان افغانستان را ویران کنند و باعث بدبختی افغان‌ها شوند.

آقای عبدالله تا چند ماه پیش و در دیدارهایی که با رهبران طالبان در دوحه داشت، تاکید کرد که جنگ را‌ه‌حل وضعیت کنونی افغانستان نیست و آنان باید برای تامین صلح و آبادانی کشورشان (افغانستان)، فکر و تلاش کنند، اما حالا که طالبان و رهبران آنان به هیچ‌یک از این خواسته‌های صلح‌طلبانه‌ رئیس شورای عالی مصالحه ملی، دولت و مردم این کشور تمکین نکردند و جنگ را شدت بخشیدند، عبدالله می‌گوید اگر طالبان از جنگ و کشتار دست بر ندارد در برابر حملات آنان خاموش نمی‌نشیند و برای دفاع از مردم مبارزه خواهد کرد.

این‌ هشدارها به طالبان و انتقادها علیه این گروه که گویا با بهانه‌جویی‌های مختلف از میز مذارکره فرار می‌کند و جنگ را تشدید کرده است و تلاش می‌کند از راه نظامی به قدرت برسد در حالی مطرح می‌شود که پس از تصمیم آمریکا و ناتو برای خروج از افغانستان، جنگ طالبان علیه دولت این کشور شدت گرفته است و در همه استان‌های افغانستان جنگ جریان دارد.  

طالبان در حالی‌ که مانند گذشته هیچ‌یک از اتهام‌های مقام‌های افغان و فرار از میز مذاکره را نپذیرفته است، برعکس دولت افغانستان را به ادامه جنگ متهم می‌کند. طالبان با تشدید جنگ، شمار زیادی از روستاها را تصرف کرد و تلاش می‌کند تا استان‌ها را تصرف کند. این پافشاری طالبان و تصرف شماری از روستاها، رهبران جهادی و شماری از فرماندهان افغان را نیز مجبور کرد دست به اسلحه ببرند و مردم را علیه طالبان مسلح کنند تا در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در برابر این گروه بجنگند و از مناطق و استان‌هایی که در آن زندگی می‌کنند دفاع کنند.

امیرمحمد اسماعیل‌خان یکی از رهبران جهادی حوزه غرب افغانستان (استان هرات) است که پس از سقوط رژیم طالبان و ایجاد حکومت جدید در این کشور، سلاح‌ خود را بر زمین گذاشت و به مبارزه فکری و نوشتاری پرداخت، اما با شدت گرفتن جنگ و پیشروی طالبان در این روزها، او بار دیگر سلاح به دست گرفته و شمار زیادی از مردم را نیز مسلح کرده است تا در برابر طالبان بجنگند. او گفته است طالب اگر از جنگ دست برندارد و ادامه دهد، به‌زودی با جمعی از یاران و همسنگرانش این گروه را نابود می‌کند. 

دولت افغانستان، رهبران جهادی، آگاهان سیاسی افغان و شهروندان این کشور تاکید دارند که طالبان یک گروه مستقل نیست تا به جنگ پایان دهد و به صلح تن دهد، این گروه در راستای منافع کشورهای خارجی به ویژه پاکستان می‌جنگد و باید نابود شود.

بیشتر از جهان