۹۹.۵ درصد آمار مرگ‌و‌میر کرونا در آمریکا از میان واکسن‌نزده‌ها است

میزان مرگ‌و‌میر در افرادی که کامل واکسینه شده‌اند فقط ۰.۸ درصد بوده است

جو بایدن پیشنهاد کرده است واکسیناسیون خانه‌به‌خانه صورت گیرد تا افراد بیشتری متقاعد شوند واکسن بزنند‌ـ Angela Weiss / AFP

بنا بر داده‌های مقدماتی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (سی‌دی‌سی) تقریبا کل مرگ‌و‌میرهای اخیر در اثر ابتلا به کووید‌ـ۱۹ در این کشور از میان واکسن‌نزده‌ها بوده است.

بر اساس گزارش مطبوعاتی اخیر دکتر ریچل والنسکی، رییس سی‌دی‌سی، کسانی که واکسن کرونا نزده‌اند «همچنان و به‌ویژه در برابر گونه مسری دلتا آسیب‌پذیرند و در خطر ابتلا به نوع شدید بیماری و مرگ قرار دارند».

او افزود: «بنا بر داده‌های مقدماتی چند ماه اخیر در تعدادی از ایالت‌ها، ۹۹.۵ درصد موارد مرگ در اثر ابتلا به کووید‌ـ۱۹ در آمریکا از میان واکسن‌نزده‌ها بوده است.»

دکتر والنسکی در مصاحبه ۱۶ تیر در مورد بازه زمانی این داده‌ها چیزی نگفت ولی این یافته‌ها با سایر ارزیابی‌های انجام‌گرفته در مورد مزیت‌های تزریق واکسن کرونا هم‌خوانی دارد.

برای نمونه، بر اساس تحلیل ماه پیش (ژوئن) ای‌پی در ماه مه فقط ۰.۸ درصد مرگ‌و‌میر در اثر ابتلا به کرونا از میان کسانی بود که کامل واکسینه شده بودند.

داده‌های دکتر والنسکی هم‌زمان با نگرانی درباره شیوع سراسری گونه دلتای ویروس کرونا منتشر شده است. این ویروس نخستین بار در هند شناسایی شده بود و اکنون گمان می‌رود نیمی از موارد جدید ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در آمریکا در اثر این گونه جهش‌یافته باشد که از گونه اصلی مسری‌تر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر والنسکی به خبرنگاران گفت: «پیش‌بینی می‌کردیم که گونه دلتا به نوع غالب این ویروس در آمریکا تبدیل شود اما شیوع سریع آن نگران‌کننده است.» گونه دلتا در مناطقی که میزان واکسیناسیون پایین بوده به‌سرعت در حال انتشار است.

به گفته دکتر والنسکی، در ۱۷۳ منطقه شمار موارد ابتلا ۱۰۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است که روند نگران‌کننده‌ای است زیرا بر اساس داده‌های سی‌دی‌سی، سه برابر میانگین کشوری است. در حال حاضر میانگین کشوری ابتلا به کرونا در ایالات متحده ۳۲ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.

به گفته دکتر والنسکی، میزان واکسیناسیون در ۹۰ درصد این مناطق کمتر از ۴۰ درصد بوده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از آنکه نتوانست میزان واکسیناسیون بزرگسالان حائز شرایط را در روز استقلال به ۷۰ درصد برساند، روش‌های جدیدی برای متقاعد کردن کسانی پیشنهاد کرده است که برای واکسن زدن تردید دارند. او در ۱۵ تیر پیشنهاد کرد تزریق واکسن به صورت خانه به خانه صورت گیرد.

یک مقام کاخ سفید نیز روز ۱۶ تیر در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «بر اساس داده‌های سی‌دی‌سی مناطقی را هدف گرفته‌ایم که میزان واکسیناسیون در آن‌ها کم بوده است و جمعیت متحرک بالایی دارند و خانه به خانه جلو رفتیم. در ایالت‌هایی که این روش را به کار بردیم بهبودهایی مشاهده کرده‌ایم از جمله در آلاباما، فلوریدا، تگزاس و جورجیا که در ماه ژوئن که میزان واکسیناسیون در آن ها به بالاتر از میانگین کشوری رسید. قصد داریم همین روند را در ماه‌های آینده پیش ببریم.»

© The Independent