نبیل: طالب وسیله برای آغاز دوباره جنگ داعش در افغانستان است

طالبان دیگر مالکان جنگ افغانستان نیستند، اختیار این جنگ و صلح را از دست داده‌اند

کارشناسان امنیتی معتقدند که طالبان اختیار جنگ و صلح را از دست داده است-HOSHANG HASHIMI / AFP

با شدت گرفتن جنگ طالبان با نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و ساقط شدن شماری از روستاها به دست این گروه، رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان هشدار می‌دهد که طالب وسیله‌ای برای آغاز جنگ دوباره گروه داعش در این کشور است.

رحمت‌الله نبیل، که از کادرهای استخباراتی افغانستان به شمار می‌رود و بارها در مورد طالبان، حامیان بیرونی آنان و همچنین راه‌حل‌ها برای پایان جنگ در افغانستان دیدگاهش را روشن بیان کرده است، در تازه‌ترین مورد که جنگ میان طالبان و نظامیان افغان شدت گرفته، برخلاف دیدگاه شماری زیاد از سیاسیون و آگاهان نظامی این کشور، طالبان را صاحب اصلی جنگ و صلح نمی‌داند و می‌گوید:«طالبان مالکان این جنگ نیستند. این جنگ و صلح دیگر در اختیار طالب نیست. جنگ طالب برای حضوریابی گروه داعش و آغاز دوباره جنگ این گروه در افغانستان هست.» 

آقای نبیل، بر این نظر است که طالبان را غرور کاذب دادند و آنها را به عنوان وسیله‌ای برای خلق فاجعه در افغانستان انتخاب کردند. او می‌گوید: «با دادن غرور کاذب فتح، طالبان را من حیث وسیله برای خلق فاجعه‌ای که حاصل آن کشتار افغان‌ها، ویرانی افغانستان و بالاخره پارچه پارچه ساختن افغانستان خواهد بود استفاده کردند.»

او از دوام جنگ جاری در افغانستان تحت نام «جنگ طالب با نظامیان افغان» و وسیله شدن طالب برای بلند شدن دوباره پرچم سیاه گروه داعش در این کشور نگرانی جدی خود را اعلام می‌کند و می‌گوید: «در صورت دوام جنگ، امکان می‌رود تا اکثر جاهایی که جغرافیا، سلاح، وسایط، و تجهیزاتی که به نام طالب گویا به غنیمت گرفته شد به زودی با پرچم سیاه گروه داعش وارد میدان معرکه خانمان‌سوز شود.»

نبیل تاکید می‌کند: «قلمرو و قانون داعش،  قلمرو و قانون طالب و قلمرو و قانون جمهوریت در جغرافیایی به نام افغانستان، طالب وسیله بود و هست.»

این رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در حالی که طالبان را وسیله برای حضوریابی گروه داعش و آغاز دوباره جنگ این گروه در این کشور می‌داند رهبران طالبان را دست‌پروده «آی،اس،آی» پاکستان می‌خواند و به جنگجویان آنان پیام دارد می‌گوید:«آیا به خود فکر کرده‌اید که رهبری و شورای تصمیم‌گیری‌تان کی‌ها هستند؟ خلاصه همه رهبران شما کسانی‌اند که شستشوی مغزی شده‌اند و یا از روی طمع دنیوی شکم فربه کرده‌اند. بدانید هر رهبر تان که درک کرده‌اند که وسیله تخریب دهات و شهرهای خود می‌شوند و اطاعت از دستور ژنرالان پاکستانی نکرده‌اند به طور مرموز و فجیعانه کشته شدند. پاکستان می‌خواهد بدست تو طالب بنام جهاد فی السبیل‌الله یک میلیون هموطن‌ات را به قتل برساند تا یکصد میلیون پاکستانی در آسایش و عشرت زندگی نمایند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌های این مقام پیشین استخباراتی افغانستان در مورد جنگ طالبان برای حضوریابی دوباره گروه داعش در این کشور در حالی مطرح شده است که پس از اعلام خروج ایالات متحده امریکا و ناتو از افغانستان و نزدیک شدن روزهای پایانی این روند، جنگ طالبان با نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در شماری زیادی از استان‌های این کشور شدت گرفته است و در این مدت (بیش از دو ماه نمی‌شود)، طالبان توانسته‌اند شماری زیادی از روستاها را نیز از نزد نیروهای امنیتی و دفاعی افغان تصرف کنند و در مناطق تحت کنترول شان قواعد امارت را تطبیق ‌نمایند.

در مورد اینکه آقای نبیل، گفته است، طالبان به دستور پاکستان برای منافع آن‌ها جنگ دارند، میدان جنگ و صلح را نیز از دست داده‌اند و تنها برای حضوریابی دوباره داعش می‌جنگند در حالی است که دولت افغانستان، مقامات نظامی افغان و آگاهان سیاسی این کشور، بارها تاکید کردند که طالبان ساخته و بافته پاکستان هست و این گروه به دستور پاکستان آتش‌ جنگ را در افغانستان شعله‌ور ساختند، اما در مورد داعش دولت افغانستان دو سال پیش اعلام کرد که این گروه به گونه کامل از این کشور نابود شده است و هیچ فرد زیر پرچم سیاه داعشی فعالیت‌های تروریستی در افغانستان ندارند.

در همین حال شماری از آگاهان سیاسی افغان نیز حضور دوباره داعش را در افغانستان دور از حقیقت نمی‌دانند و می‌گویند هیچ شک نیست که داعش را مانند طالبان حامیان بیرونی شان دوباره زنده نسازد.

بنیامین رسولی، آگاه سیاسی افغان می‌گوید:«حرف‌ها آقای نبیل خیلی‌ها دقیق و به جا است. جنگ تحت نام طالب زمینه را برای گروه داعش فراهم ساخته است و تلاش‌ها این است که جنگ‌های فرقه‌ی را دامن بزنند و افغانستان را به گودال جنگ قومی، دینی و مذهبی ببرند. اگر دولت بیدار نشود و برای اتحاد و یک پارچگی مردم  به ویژه سیاسیون تمام اقوام کار نکند، آینده این جنگ خطرناک‌تر از آنست که ما فکر می‌کنیم.»

نگرانی‌ها در مورد بدتر شدن وضعیت افغانستان و احیای دوباره گروه داعش در این کشور در حالی افزایش یافته است که شماری از کشورهای جهان به ویژه همسایه‌های افغانستان و آگاهان سیاسی آنان که مخالف بیرون شدن شتاب‌زده امریکا از افغانستان بودند نیز هشدار دادند که داعش دوباره در این کشور زنده خواهد شد و جنگ‌های فرقه‌ی، مذهبی و قومی را آغاز خواهند کرد که آن زمان هیچ قدرت توان کنترول وضعیت را نخواهد داشت.

در همین حال، مقامات افغان چند سال پیش اعلام کرد که دیگر داعش در افغانستان وجود ندارد و بساط آنان کاملا برچیده شده است. با تصمیم بیرون شدن سربازان خارجی و شدت گرفتن جنگ در این کشور، اکنون باورها برین است که داعش دوباره احیا خواهد شد و جنگ‌ را آغاز خواند کرد، اما دولت افغانستان می‌گوید که طالبان اصلی‌ترین طرف جنگ افغانستان هست و اگر این گروه دست از جنگ بردارد و صلح کنند، افغانستان صاحب صلح و آرامش شده و هیچ گروه تروریستی دیگر به شمول داعش قد علم نخواهند کرد.   

بیشتر از جهان