مدونا: قیمومیت بریتنی اسپیرز به برده‌داری شبیه است

مدونا در اینستاگرامش نوشت: «زندگی این زن را پس بدهید. برده‌داری خیلی وقت پیش از بین رفته است»

مدونا و بریتنی اسپیرز، ستاره‌های موسیقی پاپ - Kevin Winter/AFP

مدونا در نزاع سر حق قیمومیت بریتنی اسپیِرز با تشبیه شرایط این خواننده ۳۹ ساله به بردگی، از او حمایت کرد.

روز ۲۴ ژوئن (۳ تیر) اسپیِرز اولین بیانیه عمومی خود در مورد حق سرپرستی‌اش را در قالب شهادت جنجالی در جلسه دادگاه ارائه کرد.

خواننده آهنگ «سَمّی» ادعا کرد که به دستور دادگاه اجازه برداشتن دستگاه جلوگیری از بارداری را ندارد و نمی‌تواند با دوست‌پسرش، سام اصغری، ازدواج کند. او درخواست لغو این قیمومیت «آزارگرانه» را دارد.

روز پنجشنبه (۸ ژوئیه - ۱۸ خرداد) مدونا که در سال ۲۰۰۳ در ترانه «من در برابر موسیقی» با اسپیرز همکاری کرده بود، در استوری اینستاگرامش عکسی از خود به اشتراک گذاشت که در آن تیشرتی با طرح «بریتنی اسپیِرز» به تن داشت.

خواننده ترانه «قلبت را باز کن»، نوشت:: «زندگی این زن را پس بدهید. برده‌داری خیلی وقت پیش از بین رفته است! مرگ بر مردسالاری سیری‌ناپذیر که قرن‌هاست با زنان چنین می‌کند. این نقض حقوق بشر است! بریتنی از زندان نجاتت می‌دهیم!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنبش آزادی بریتنی به طور محسوس در ژانویه ۲۰۰۹ توسط وبلاگ «تنفس سنگین» (تارنمای طرفدارن اسپیِرز) آغاز شد.

جُردن میلر، موسس این تارنما که در آن زمان دانشجو بود در مطلبی ادعا کرده بود پدر بریتنی گوشی تلفن همراهش را از او گرفته است و نوشت: «از خواب غفلت بیدار شوید! بریتنی را آزاد کنید!»

میلر می‌گوید بعد از دو ماه که تعداد زیادی مطلب انتقادی دیگر هم در این زمینه منتشر شده بود، نامه‌ای از طرف جِیمی اسپیِرز، پدر بریتنی، دریافت کرد که در آن تهدیدش کرده بود اگر تارنمایش را تعطیل نکند به جرم نقض حق کپی از او شکایت خواهد کرد. (میلِر بدون اجازه متن ترانه‌های اسپیِرز را منتشر کرده بود.)

میلر در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «احساس کردم دارند صدایم را خفه می‌کنند، به نظر من، این موضوع هیچ ربطی به متن ترانه‌ها نداشت، بلکه تنها دلیلش این بود که از این بی‌عدالتی صدایم در آمد و آن‌ها خوششان نیامد و می‌خواستند بر همه‌ چیز بریتنی نظارت داشته باشند، حتی بر آنچه از لحاظ فنی مال آن‌ها نبود.»

از آن زمان تاکنون عده زیادی از طرفداران و افراد سرشناس از خواننده ترانه «سمی» حمایت کرده‌اند.

این هفته، پاریس هیلتون حمایتش از اسپیِرز را اعلام کرد و نوشت: «او واقعا خیلی شجاع و در نمایش خودِ واقعی‌اش بسیار الهام‌بخش است.»

شِر، مایلی سایرس و ماریا کری ستارگان دیگری‌اند که از بریتنی حمایت کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از زندگی