تاثیر مثبت واکسیناسیون در ایالات متحده آمریکا

اگر تزریق واکسن صورت نگرفته بود، میزان تلفات در پایان ماه ژوئن حدود ۴۶ درصد بیشتر بود

«تزریق واکسن توانسته همه‌گیری در ایالات متحده را به طور چشم‌گیری مهار کند» - Frederic J. BROWN / AFP

بنا به برآورد تحقیق جدیدی، واکسن کرونا از آغاز تزریق گسترده آن در ایالات متحده جان نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر را نجات داده است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان‌، بر اساس برآورد محققان دانشگاه ییل و بنیاد مشترک‌المنافع اگر تزریق واکسن کرونا انجام نشده بود کووید‌ـ۱۹ تا پایان ماه ژوئن جان نزدیک به ۲۷۰۹ هزار نفر دیگر را گرفته بود.

این محققان برای هم‌سنجی وضعیت کنونی ابتلا، بستری شدن در بیمارستان‌ها و تلفات با وضعیت پیش‌بینی شده همین شاخص‌ها در صورتی که واکسن‌ها تزریق نمی‌شد داده‌ها را مدل‌سازی کرده‌اند.

جف زینتس، رئیس بخش مقابله با کووید‌ـ۱۹ در کاخ سفید، روز پنجشنبه (۱۷ تیر) به رسانه‌ها گزارش داد: «بنا به این بررسی تزریق واکسن توانسته همه‌گیری در ایالات متحده را به طور چشم‌گیری مهار کند.»

او افزود: «این یافته‌ها گواه دیگری بر کارساز بودن راهبرد کلی دولت ما است و نشان می‌دهد که از وقوع فاجعه و اختلال در زندگی و معیشت مردم آمریکا به طور چشم‌گیری جلوگیری شده است.»

به گزارش سی‌ان‌ان اگر تزریق واکسن صورت نگرفته بود بنا به برآورد این تحقیق، میزان تلفات در پایان ماه ژوئن حدود ۴۶ درصد بیشتر بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس یافته‌های این تحقیق، سرعت تزریق هم مهم است و اگر سرعت اجرای برنامه تزریق نصف سرعت کنونی بود شمار تلفات حدود ۱۲۱ هزار نفر افزایش می‌یافت.

بنا به برآورد این محققان اجرای برنامه تزریق واکسن سبب شده است میزان بستری شدن در بیمارستان‌ها تا انتهای ژوئن نیز بیش از یک میلیون نفر کاهش یابد.

از مارس سال ۲۰۲۰ که ایالات متحده دچار همه‌گیری کرونا شد بیش از ۶۰۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته‌اند.

بنا به اعلام مرکز مهار و جلوگیری بیماری‌ها (سی‌دی‌سی) از اجرای گسترده برنامه تزریق واکسن که در ماه دسامبر گذشته آغاز شد ۱۸۳ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۴۶ نفر یا ۵۵.۲ درصد جمعیت ایالات متحده دست‌کم یک دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند.

البته به گزارش سی‌ان‌ان در ماه‌های اخیر سرعت تزریق واکسن به کمتر از نصف سرعت آن در ماه مه کاهش یافته است. دولت بایدن در ماه مه توانسته بود از اهداف خود در برنامه تزریق واکسن پیشی گیرد.

به گزارش این شبکه خبری، گروه‌هایی که بیش از همه از کووید‌ـ۱۹ لطمه دیده‌اند همچنان آن‌هایی‌اند که کمتر از همه واکسن تزریق کرده‌اند.

هم‌زمان با شواهد افزایش ابتلا به نوع سرایت‌پذیرتر کرونا به نام دلتا، آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی، ابراز نگرانی کرده است که نابرابری در تزریق واکسن به «دو دستگی آمریکا» منجر شود.

دکتر فائوچی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: «پایین بودن میزان تزریق واکسن در کنار شیوع نوعی از کرونا که قابلیت شیوع بالایی دارد» می‌تواند به «جهش» ابتلا در «مناطق واکسن‌نزده» منجر شود.

او افزود: «انگار با دو آمریکا مواجه خواهیم بود.»

نوع دلتای کرونا که ابتدا در هند نمایان شد اکنون به نوع مسلط کرونا در ایالات متحده تبدیل شده است و گویا در تمامی ۵۰ ایالت و واشینگتن دی‌سی شناسایی شده است.

© The Independent