ادامه اعتراض‌ها به وزیر بهداشت: «به مردم خفت دادی و باید محاکمه شوی» 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: «اگر وضعیت همین باشد، موج ششم دور از ذهن نیست»

موج پنجم کرونا اغلب مناطق کشور را دربرگرفته و شمار شهرهای در وضعیت قرمز به ۱۴۳ شهر رسیده است‌ـ ATTA KENARE / AFP

موج پنجم کرونا با گونه جهش‌یافته دلتا اغلب مناطق کشور را دربرگرفته و تعداد شهرهای در وضعیت قرمز به ۱۴۳ شهر افزایش یافته است. وضعیت در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، اصفهان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و کرمان بحرانی است و هم‌اکنون ۵۶۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در تهران بستری شده‌اند.

از سوی دیگر، انتقادها به عملکرد وزارت بهداشت همچنان ادامه دارد. محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص آی‌سی‌یو در بیمارستان مسیح دانشوری، خواستار محاکمه وزیر بهداشت شده است و سعید نمکی می‌گوید از روز شنبه، واکسیناسیون «با قدرت» شروع می‌شود. هم‌زمان یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده است در صورت ادامه روند کنونی، موج ششم دور از ذهن نیست. 

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از روز شنبه ۱۹ تیرماه، ۱۴۳ شهر در وضعیت قرمز و ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی قرار می‌گیرند. تاکنون کمی بیشتر از دو میلیون نفر در کشور واکسینه کامل شده‌اند. سعید نمکی، وزیر بهداشت، روز جمعه ۱۸ تیر، در آذربایجان غربی اعلام کرد «واکسیناسیون عمومی کرونا با قدرت از فردا در سطح کشور شروع می‌شود». 

وزیر بهداشت مدعی شده است واکسیناسیون «با قدرت» شروع می‌شود و قرار است از روز شنبه ۱۹ تیر، روزانه ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شود. این در حالی است که او پیش‌تر وعده داده بود در خرداد و تیر، ۱۴ میلیون نفر از جامعه هدف ایران واکسینه می‌شوند. اگر عدد ۴۰۰ هزارتایی که او برای واکسیناسیون عمومی از روز شنبه اعلام کرده است تحقق پیدا کند و به سرنوشت دیگر وعده‌ها دچار نشود، تا پایان تیرماه فقط چهار میلیون نفر در ایران واکسن دریافت خواهند کرد و این عدد با آنچه سعید نمکی قول داده بود، تفاوت آشکار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وعده‌های بدون سرانجام وزیر بهداشت و عملکرد این وزارتخانه در مدیریت کرونا و واکسیناسیون عمومی انتقادهای بسیاری را در پی داشته است. در روزهای گذشته، پیام طبرسی و مسعود مردانی، پزشکان متخصصی که نام آن‌ها در دوران کرونا بسیار شنیده شد، از عملکرد وزارت بهداشت انتقاد کردند و در آخرین واکنش نیز محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص آی‌سی‌یو در بیمارستان مسیح دانشوری، در یک پیام ویدیویی از وزیر بهداشت به‌دلیل سفر مردم به ارمنستان به‌شدت انتقاد کرد و گفت او باید به خاطر «خفت» دادن به مردم ایران محاکمه شود. 

اما سعید نمکی سخنان منتقدان را قبول ندارد و همچنان کم‌کاری «دوستان و دشمنان» را عامل اصلی وضعیت به وجود آمده می‌داند. او در صحبت‌های روز جمعه در آذربایجان غربی گفت که با دستور رهبر، قرار بود یک میلیارد دلار بودجه به نظام سلامت تخصیص داده شود، اما بخش قابل‌توجه از این اعتبار هنوز به دست وزارت بهداشت نرسیده است. 

اما گونه جهش‌یافته دلتا کاری به اختلاف‌های پیش‌آمده در ایران ندارد و مرز نمی‌شناسد، استان به استان پیش رفته و در این میان، وضعیت برخی شهرها حادتر نیز شده است.

علیرضا زالی، رییس ستاد مقابله با کرونای استان تهران، که چند روز پیش اعلام کرده بود واکسن‌های داخلی جوابگوی نیاز کشور نیست و باید واکسن وارد شود، از بستری شدن ۵۶۰۰ بیمار کرونایی در ۱۰۵ بیمارستان تهران خبر داد. به گفته او، فقط در یک شبانه‌روز، ۱۳۴۲ بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری شدند و بیش از ۱۴ هزار بیمار سرپایی هم به مراکز درمانی مراجعه کردند. 

زالی با اعلام اینکه استان تهران عملا وارد موج پنجم اوج شیوع کرونا شده است، گفت: «در حال حاضر، اکثر شهرستان‌های استان تهران در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و خیز پنجم شیوع کرونا با شتاب بیشتری در حال شکل‌گیری است و مراجعه افراد به اورژانس بیمارستان‌ها با حجم و تراکم بسیار زیادی همراه است.»

هم‌زمان با افزایش انتقادها به عملکرد وزارت بهداشت و ابهام در واکسیناسیون عمومی، روز جمعه محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد در صورت ادامه «سیاست‌های فعلی»، شروع موج ششم هم دور از ذهن نیست. او در عین حال از مردم خواست که آرامش خود را حفظ کنند چون به گفته او «تا پایان شهریور واکسیناسیون سرعت داده می‌شود».

مسئولان ایران در حالی مردم را به آرامش دعوت می‌کنند که بسیاری از شهروندان به دلیل عملکرد وزارت بهداشت و تاخیر در واکسیناسیون، جان خود را از دست داده‌اند و بسیاری از خانواده‌ها سوگوار شده‌اند.