ترکمنستان آسمان خود را به روی ایران بست

ترکمنستان می‌گوید ایران حق پروازهای عبوری قبلی را پرداخت نکرده است

پرواز زاگرس به ترکمنستان - عکس وبسایت فرانگار

پرواز ۳۰۵۵  شرکت زاگرس که از تهران به سمت تاشکند در حال پرواز بود، اجازه ورود به حریم هوایی ترکمنستان را پیدا نکرد. گفته می‌شود این موضوع به دلیل عدم پرداخت حق پرواز عبوری پرواز‌های قبلی به ترکمنستان است.

به گزارش تسنیم، پرواز تهران- تاشکند با ۱۷۰ مسافر، ساعت ۶:۲۰ دقیقه صبح امروز ۱۸ تیرماه، تهران را به مقصد تاشکند ازبکستان ترک کرد. اما ترکمنستان از عبور این پرواز از فراز خاک خود ممانعت کرد و این هواپیما ناچار شد به فرودگاه هاشمی نژاد مشهد برود و در آنجا منتظر بماند.

یکی از مسافران این هواپیما گفته که به دلیل اینکه بر روی پاسپورت آنها مهر خروج خورده، اجازه ندارند تا هواپیما را ترک کنند و باید همچنان داخل هواپیما باقی بمانند.

شرکت زاگرس و سازمان هواپیمایی کشوری نیز تا کنون واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه تعرفه پروازهای عبوری از فضای کشورمان گران‌تر از دیگر کشورهای همسایه است گفته بود «به طور متوسط در مسیر فضای ما برای هر پرواز هزینه عبور حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار برآورد می‌شود یعنی اگر هواپیمایی از فضای کشور ما عبور کند بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار باید به ما بپردازند.

اما این رقم ۲ تا ۳ برابر رقم عبور از فضای کشورهای همسایه است، شورهای دیگر عموماً عدد ثابتی دریافت می‌کنند و سعی می‌کنند پروازهای عبوری را به سمت خودشان جذب کنند.»