مخالفت وزارت بهداشت آمریکا با دوز سوم تقویتی واکسن کرونای فایزر

شرکت فایزر اعلام کرده بود که به‌دنبال گرفتن مجوز استفاده اضطراری برای دوز تقویتی واکسن کرونا است

شرکت فایزر با اشاره به داده‌هایی که به‌تازگی وزارت بهداشت اسرائیل منتشر کرده، دوز سوم تقویتی را ضروری دانسته است- JUSTIN TALLIS / AFP

درپی صدور بیانیه شرکت داروسازی فایزر درمورد دوز سوم تقویتی واکسن کرونای این شرکت، دو نهاد فدرال زیر نظر وزارت بهداشت آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای مشترک، اعلام کردند که شهروندان آن کشور در حال حاضر نیازی به واکسن تقویتی ندارند. 

شرکت داروسازی فایزر روز پنجشنبه، ۱۷ تیرماه، در بیانیه‌ای با اعلام مشاهده کاهش میزان مصونیت ناشی از واکسن کرونای ساخت این شرکت با گذشت زمان، از تلاش برای تولید یک دوز سوم تقویتی خبر داد که شش ماه پس از دوز دوم تزریق می‌شود و افراد را در برابر سویه‌های مختلف ویروس جهش‌یافته کرونا نیز محافظت می‌کند.  

این شرکت اعلام کرد که پس از انتشار اطلاعات بیشتر درمورد چگونگی عملکرد دوز سوم واکسن کرونای این شرکت، در ماه اوت  از سازمان غذا و داروی آمریکا درخواست صدور مجوز اضطراری استفاده آن را خواهد کرد. 

چند ساعت پس از انتشار بیانیه شرکت فایزر، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) و سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) که هر دو زیر نظر وزارت بهداشت آمریکا کار می‌کنند، با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «آمریکایی‌هایی که به‌طور کرونا واکسینه شده‌اند، در حال حاضر نیازی به تزریق دوز تقویتی ندارند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این بیانیه، خطر ابتلا به کرونا، حتی درمورد سویه جهش‌یافته دلتا که مسری‌تر است، برای افراد واکسینه‌شده پایین است و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که واکسن‌های ساخته‌شده با فناوری ام‌آر‌ان‌آی (فناوری مورد استفاده برای ساخت واکسن فایزر-بیون‌تک) مصونیت طولانی‌مدت ایجاد می‌کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری و سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کردند که این دو نهاد و همچنین «موسسه ملی سلامت» در یک فرایند دقیق و مبتنی‌بر علم، ضرورت استفاده از دوز تقویتی واکسن کرونا و زمان به‌کارگیری آن را بررسی می‌کنند و در این زمینه نمی‌توانند «صرفا به داده‌های یک شرکت خاص داروسازی تکیه کنند». 

شرکت فایزر در بیانیه خود به با اشاره به داده‌هایی که به‌تازگی وزارت بهداشت اسرائیل منتشر کرده، دوز سوم تقویتی را ضروری دانسته است. داده‌های جدید وزارت بهداشت اسرائیل نشان می‌دهد دو دوز واکسن کرونای فایزر تنها ۶۴ درصد در پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ موثر است.  این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد جمعیت اسرائیل با واکسن فایزر-بیون‌تک به‌طور کامل واکسینه شده‌اند و پیش از شیوع گونه جهش‌یافته دلتا‌، این واکسن براساس داده‌های وزارت بهداشت آن کشور، ۹۴ درصد مصونیت ایجاد می‌کرد.