اعلام آمادگی روسیه برای مقابله با ناامنی در امتداد مرزهای افغانستان

با آغاز خروج نظامیان آمریکا و ناتو تحرکات طالبان برای تصرف بخش‌هایی از آن کشور افزایش یافته است

 امنیت افغانستان طی روزهای اخیر به شدت به خطر افتاده-Javed Tanveer / AFP

یک مقام ارشد نظامی روسیه می‌گوید مسکو آماده است در صورتی که وضعیت در مرزهای افغانستان وخیم شود، برای تامین امنیت مرزهای مشترک با کشورهای همسایه، ظرفیت کامل نیروهای نظامی را به‌کار بگیرد.

به گزارش رویترز به نقل از خبرگزاری روسی اینترفکس گزارش داد، رئیس اتحادیه نظامی موسوم به «سازمان پیمان امنیت جمعی» این مطلب را روز پنجشنبه با اشاره به افزایش حملات طالبان در افغانستان بیان کرد.

با آغاز خروج نظامیان آمریکا و ناتو از افغانستان تحرکات طالبان برای تصرف بخش‌هایی از آن کشور نیز افزایش یافته و امنیت افغانستان طی روزهای اخیر به شدت به خطر افتاده و موجب نگرانی کشورهای منطقه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز در یک گزارش تحلیلی نوشته است خروج ارتش آمریکا از افغانستان موجب نگرانی مسکو از تشدید درگیری‌ها و جنگ داخلی و راه افتادن سیل مهاجران افغان به کشورهای آسیای میانه، حیاط خلوت روسیه، شده است.

تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان سه جمهوری استقلال‌یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق هستند که از آنها به عنوان حیاط خلوت مسکو یاد می‌شود و مانند حائلی میان روسیه و افغانستان که سال‌هاست با ناامنی روبرو بوده عمل می‌کند.

در همین راستا اینترفکس از سفر هیئتی از نمایندگان دفتر سیاسی گروه طالبان به مسکو در روز پنجشنبه خبر داده است. این خبرگزاری جزئیات بیشتری از این سفر و دیدارهای احتمالی با مقام‌های روس ارائه نداده است.