ابراز نگرانی عربستان سعودی از تلاش ایران برای تولید اورانیوم فلزی ۲۰درصدی

نماینده عربستان سعودی در آژانس: این رویکرد بر هرگونه مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای تاثیر منفی می‌گذارد

شاهزاده عبدالله بن خالد، نماینده عربستان سعودی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه آن کشور و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس (ژوئن ۲۰۲۱)- تصویر از حساب توییتر وزارت خارجه عربستان سعودی @KSAmofaEN

شاهزاده عبدالله بن خالد بن سلطان آل‌سعود، نماینده عربستان سعودی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در واکنش به گزارش اخیر آژانس درمورد تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای تولید اورانیوم فلزی ۲۰درصد غنی‌شده، این اقدام را «نگران‌کننده» دانست. او همچنین افزایش نفض تعهدات هسته‌ای ایران را مانع مذاکره و عامل بالا رفتن سوءظن جامعه جهانی به اهداف برنامه هسته‌ای ایران دانست.

شاهزاده عبدالله بن خالد بن سلطان آل‌سعود، سفیر عربستان سعودی در اتریش و نماینده دائم این کشور در سازمان‌های بین‌المللی واقع‌در وین، بامداد پنج‌شنبه، ۱۷ تیرماه، با انتشار رشته‌توییتی در حساب توییتر خود نوشت: «آنچه امروز شاهدیم، تلاش ایران برای تولید فلز اورانیوم ۲۰درصد غنی‌شده است، درحالی‌که در کاربرد مسالمت‌آمیز [انرژی هسته‌ای] ضرورتی برای تولید آن وجود ندارد. این اقدام از لحاظ اهداف حقیقی نهفته در پس آن، نگران‌‌کننده است.»  

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایران در حال برنامه‌ریزی برای تولید اورانیوم فلزی با غنای حداکثر ۲۰ درصدی در یک فرایند چند مرحله‌ای است.

کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک از این تصمیم ایران ابراز «نگرانی عمیق» کرده و نوشته بودند: «ایران هیچ نیاز غیرنظامی برای توسعه اورانیوم فلزی، که یک گام کلیدی در جهت ساخت سلاح هسته‌ای است، ندارد.»

درپی این بیانیه، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه، هدف ایران از این اقدام را مسالمت‌آمیز عنوان کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده عربستان سعودی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین با تاکید بر بازگشت‌ناپذیر بودن دانش هسته‌ای پس از دستیابی، در توییتی دیگر نوشت: «به‌علاوه، این رویکرد بر هرگونه مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای تاثیر منفی می‌گذارد، زیرا دانش به‌دست‌آمده در بخش تحقیق و توسعه بازگشت‌ناپذیر است و امکان برگرداندن آن وجود ندارد.»

او با اشاره به گام‌های پیاپی ایران در نقض تعهداتش براساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، این روند را مانعی برای مذاکره دانست و نوشت:  «مراحل پیش‌رونده [نقض تعهدات هسته‌ای] که ایران اعلام کرده است، با گفته‌هایش درمورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای آن کشور همخوانی ندارد و تاکیدی است بر قصد و تلاش [آن کشور] برای دستیابی به توانایی تولید سلاح هسته‌ای. سیاست تشدید [نقض تعهدات هسته‌ای] مانع هرگونه گفت‌وگو و مذاکره است و سوءظن جامعه جهانی به ایران و اهداف آن را افزایش می‌دهد.»  

در ماه‌های گذشته ایران، ۵ کشور باقیمانده در برجام و آمریکا در حال انجام مذاکراتی برای احیای برجام بوده‌اند. شش دور از این گفت‌وگوها تاکنون در وین، پایتخت اتریش برگزار شده است و هرچند همه طرف‌ها از پیش‌روی در مذاکرات گفته‌اند، اما هنوز اختلاف‌هایی باقی‌متده است که باید در ادامه حل شود. به نظر می‌رسد که دور هفتم مذاکرات وین پس از روی کار آمدن دولت جدید ایران در مردادماه برگزار خواهد شد.