اختلاف یزد و اصفهان بر سر آب

بحران آب اختلاف‌ میان استان‌های کشور را در پی داشته است 

بحران بی‌آبی به اختلاف‌های قومی در استان‌های کشور دامن زده است - ایانا

قطع آب استان یزد در روز چهارشنبه (۱۶ تیرماه) که برای ساعت‌های طولانی ادامه داشت، مردم این استان را در گرمای تابستان با مشکلات زیادی روبه‌رو کرد. به گفته مسئولان  استان یزد، تخریب تاسیسات انتقال آب از استان اصفهان، بحران آب در یزد را ایجاد کرده است. آن‌ها اعلام کرده‌اند که تخریب‌کنندگان تاسیسات آب انتقالی، گروهی از معترضان به بحران بی‌آبی در اصفهان بوده‌اند.

کارشناسان محیط‌ زیست و پژوهشگران اجتماعی بارها هشدار داده‌اند که در صورت حل نشدن بحران آب و افزایش آسیب‌های ناشی از آن، احتمال می‌رود دامنه این مسئله تا ایجاد اختلاف‌های قومی و بین‌‌استانی گسترش یابد. در سال‌های اخیر نمونه‌های متعددی از اختلاف میان استان‌ها با عنوان سهم‌خواهی از منابع آب پیش آمده است و اتفاق روز چهارشنبه در اصفهان و یزد نیز نمونه‌ تازه‌ای از این دست اختلاف‌های بین‌استانی بر سر آب است.

ماجرا از این قرار بود که بامداد روز چهارشنبه آب بسیاری از مناطق استان یزد قطع شد؛ آن هم در شرایطی که مردم آمادگی قبلی نداشتند و گرمای تابستان و قطع برق تحمل وضع موجود را دشوارتر کرده بود. یکی از نخستین کسانی که پس از این اتفاق اظهارنظر کرد، علی ارمی، معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای یزد بود که به خبرگزاری مهر گفت: «در نیمه‌شب چهارشنبه، عده‌ای به خط انتقال آب یزد تعرض کردند که در پی آن، آب جریان یافته در خط انتقال قطع شد.» ارمی اعلام کرد که این اتفاق در منطقه شرق اصفهان رخ داده است: «عده‌ای بی‌توجه به گرمای شدید هوا و نیاز مردم یزد به آب شرب،  تاسیسات یکی از حوضچه‌های آب انتقالی را تخریب کردند.»

او با استناد به گزارش‌های میدانی، از هدر رفتن آب از خط لوله خبر داد؛ در حالی‌ که به گفته او «مردم یزد برای تامین آب شرب با مشکل مواجه شده بودند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبر را محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد، نیز در گفت‌وگو با فارس تایید کرد و از «تعرض» به خط انتقال و قطع جریان آب در منطقه شرق استان خبر داد و گفت: «گروه تاسیسات از یزد در محل حوضچه حاضر شده است» که کار تعمیر را انجام دهد.

اما مسئولان استان اصفهان از هرگونه اظهارنظر قطعی درباره عوامل تخریب خط لوله خودداری کردند و محمود چیتیان، معاون آب منطقه‌ای استان اصفهان، به ایلنا گفت: «در شرایط فعلی نمی‌توان گفت که مشکل ایجاد شده بر اثر چه عواملی بوده است.» او گفته‌های مسئولان استان یزد درباره هدررفت آب را تایید نکرد و گفت: «به‌ محض ایجاد مشکل، آب را از شبکه اصلی قطع کردیم و مانع هدررفت آن شدیم.»

از سوی دیگر، در حالی‌ که مسئولان یزد اعلام کرده بودند تیم تعمیر خط لوله از این استان به اصفهان اعزام شده است، معاون آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: «در حال تعمیر خط لوله انتقال آب به یزدیم و مشکل به زودی برطرف می‌شود.»

با وجود اظهارنظرهای متناقض، تا پایان روز چهارشنبه مشکل انتقال آب به استان یزد حل شد و محمدعلی طالبی، استاندار یزد، در صفحه رسمی خود در توییتر از وصل شدن مجدد آب خبر داد اما آنچه هنوز حل نشده، اختلاف‌هایی است که میان مردم و گاه مسئولان استان‌ها به دلیل بحران آب ایجاد می‌شود. کما اینکه شرکت آب منطقه‌ای یزد در اطلاعیه که خبرگزاری ایرنا آن را منتشر کرد، اعلام کرده است که روز چهارشنبه «تعدادی از معترضان در محدوده شرق استان اصفهان برای چند دهمین بار تاسیسات یکی از حوضچه‌های آب انتقالی به یزد را تخریب کرده بودند.»

معترضان به بحران بی‌آبی روز چهارشنبه، اغلب کشاورزان و دامدارانی‌ بودند که برخی از آن‌ها در این روز مقابل استانداری تجمع کرده و شعارهایی علیه نیروی انتظامی و دولت سر داده بودند. بحران بی‌آبی و پرداخت نشدن به موقع «حقابه» بسیاری از زمین‌های کشاورزی را خشک و خسارت‌های زیادی به آن‌ها وارد کرده است. 

بحران بی‌آبی در دیگر استان‌های کشور نیز به اختلاف‌های قومی دامن زده است. بهمن سال ۱۳۹۹ بود که سعید محمد، فرمانده وقت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، از اختلاف میان استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، کرمان و کهکیلویه و بویراحمد سر آب خبر داد و گفت به همین دلیل سه پروژه متوقف شده‌اند. 

کارشناسان می‌گویند آنچه اختلاف‌های میان‌استانی سر آب را شدت بخشیده و باعث شده است مردم روبه‌روی هم بایستند، ناتوانی سیستم اجرایی کشور در مدیریت بهینه منابع آبی و پرداخت به موقع حقابه کشاورزانی است که زندگی و معاش خود را در خطر می‌بینند.