ترامپ رسانه‌ها را متهم به ایجاد بحران اقتصادی کرد

این در حالیست که تحلیلگران نشانه‌هایی از یک رکود اقتصادی احتمالی می‌بینند

ERIC BARADAT / AFP

دونالد ترامپ بار دیگر به رسانه‌ها حمله کرده است. اما این بار او خبرنگاران را متهم به تلاش برای توطئه‌ای علیه اقتصاد آمریکا برای جلوگیری از پیروزی مجدد او در انتخابات کرده است. 

حمله ترامپ به رسانه‌ها در حالی روی می‌دهد که در میانه جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین ترامپ اجرای تعرفه‌های جدید علیه چین را به تاخیر انداخته است. دلیل به تعویق انداختن اعمال این تعرفه‌ها هشدار برخی اقتصاددانان در مورد رکود اقتصادی در آینده نزدیک است؛ چیزی که می‌تواند انتخاب مجدد او به ریاست جمهوری را به خطر بیاندازد.

ترامپ گفت: «رسانه‌های دروغ پراکن هر چه می‌توانند می‌کنند تا اقتصاد را به بحران بکشانند. آنها فکر می‌کنند این به ضرر من و انتخاب دوباره من خواهد بود».

وی در ادامه گفت: «مشکل آنها این است که اقتصاد بیشتر از این حرف‌ها خوب و قوی است. ما به زودی پیروزی‌های بزرگی در تجارت کسب خواهیم کرد. همه این را می‌دانند، از جمله چینی‌ها!»

تصمیم به تعویق انداختن اعمال تعرفه‌های جدید دستکم تا حدی به این دلیل اتخاذ شده‌اند که جلوی افزایش قیمت‌ها را در آستانه فصل خرید‌های پاییزی بگیرد و به جلوگیری از رکود کمک کنند؛ این حداقل چیزی است که ویلبر راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده در یک برنامه تلویزیونی در شبکه سی ان بی سی اعلام کرده است.

وی گفت: «کسی نمی‌خواهد باعث اختلال در فصل کریسمس شود».

با این وجود تحلیلگران معتقدند این تصمیم نشان دهنده خودسرانه بودن روز افزون کشمکشی است که ترامپ آن را تبدیل به عنصر اصلی سیاست خارجی‌اش کرده است.

اسکات کندی، مشاور مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در گفتگو با بیزنس اینسایدرگفت: «تعرفه‌های ایالات متحده و چین به بن بست رسیده‌ است. اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم این تعرفه‌ها وارد وضعیتی برزخی شده‌ است. دو طرف در بحث بر سر تک تک تعرفه‌های کالاهای خریداری شده گیر کرده‌اند که هر روز بیشتر از روز قبل بی‌معنی و بی‌دلیل جلوه می کند».

تحلیلگران وال استریت نیز از نزدیک نشانه‌های بروز رکودی دیگر در بازار ایالات متحده را زیر نظر دارند. آنها به خصوص روی معکوس شدن منحنی سود اوراق قرضه تمرکز کرده‌اند.

در پنجاه سال گذشته هر وقت منحنی سود اوراق قرضه معکوس شده اقتصاد آمریکا وارد بحران شده‌است، ولی ممکن است بروز کامل و محسوس رکود با تاخیری ۲۴ ماهه قابل رویت باشد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent