مینو محرز: «فقط واکسن برکت مجوز تولید گرفته است»

کوبا اولویت را به واکسیناسیون شهروندان خود و کشورهای آمریکای جنوبی داد

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا - sepidonline

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، می‌گوید: «در میان واکسن‌های تولید داخل فقط یک واکسن کووبرکت، آن‌هم با مجوز مصرف اضطراری، اجازه تولید دریافت کرده» است، این در حالی است که وزارت بهداشت وعده داده بود به زودی واکسیناسیون عمومی با واکسن‌های داخلی شتاب می‌گیرد. اما حالا تولید واکسن پاستور با تأخیر روبه‌رو شده است، زیرا کوبا پروژه مشترک خود با ایران را در ساخت این واکسن انکار کرده و اولویت را به واکسیناسیون شهروندان خود و کشورهای آمریکای جنوبی داده است.

از خرداد که ماجرای توقف واکسیناسیون به دلیل پایان یافتن واکسن‌های وارداتی پیش آمد، مسئولان وزارت بهداشت وعده دادند که به‌زودی واکسن‌های تولید داخل از راه می‌رسند. حتی سعید نمکی قول داد که تا خرداد و تیر، ۱۴ میلیون نفر از جامعه هدف ایران با واکسن‌های تولید داخل واکسینه می‌شوند. اما حالا مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، در گفت‌وگو با جماران می‌گوید: «در میان واکسن‌های داخلی فقط واکسن برکت مجوز تولید گرفته و بقیه در مرحله کار آزمایی بالینی هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درباره واکسن پاستور هم خبرهایی نشان از آن دارد که نباید به این زودی‌ها منتظر آن بود. واکسن مشترک ایران و کوبا که در ایران با نام واکسن پاستور شناخته می‌شود، روز هشتم تیرماه مجوز مصرف اضطراری گرفت، اما به گفته مینو محرز، سفیر کوبا اعلام کرده است که کشورش چنین پروژه‌ای با ایران ندارد.

مینو محرز دلیل آن اقدام کوبا را در این می‌داند که خود آن کشور نیز به این واکسن دستور «تزریق اضطراری» داده است، زیرا «کوبا گفت کشور خودم و کشورهای دیگر آمریکای جنوبی بیشتر نیاز دارند و بنابراین اولویت را به آن‌ها داد و سفیر این برنامه را اعلام کرد.»

با آن که وزارت بهداشت روی استفاده از واکسن پاستور و تولید انبوه آن حساب کرده بود، مینو محرز بر این باور است که حتی اگر این پروژه مشترک باشد، به دلیل مسایلی که پیش آمده تولید آن به تأخیر افتاده است و نمی‌تواند چندان مفید باشد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به سرعت انتقال ۹۷ درصدی ویروس گونه دلتا و بیماری‌زایی بیشتر آن، از احتمال ابتلای کودکان پنج- شش‌ساله به این ویروس خبر داد و گفت: «یعنی این نوع ویروس وحشی‌تر از انواع قبل است و متأسفانه در همه جای ایران زیاد شده و چون مردم واکسینه نیستند، میزان مراجعه به بیمارستان و لزوم بستری افزایش پیدا کرده و کمبود تخت آی.سی. یو و امکانات در برخی شهرستان‌ها خیلی مشکل‌ساز شده است.»