دعوای دو روحانی و پرده‌هایی که فرو می‌افتد

اگر رهبر مداخله نکند، پاسخ تند یزدی به لاریجانی دور از ذهن نیست

همشهری آن‌لاین

کسی که تا چند ماه پیش رئیس قوه قضاییه ایران بود، عرصه را بر خود چنان تنگ دیده است که در نامه‌ای به محمد یزدی فریاد «وااسفا از ظلم و بی‌عدالتی و بی‌مروتی» سر داده است. حملات پی‌درپی صداوسیما، رسانه‌های نزدیک به سپاه و شخصیت‌های سیاسی به صادق لاریجانی و اتهامات متعدد از فساد تا اشرافی‌گری به او در دو هفته اخیر به‌شدت اوج گرفته است. همان‌گونه که انتظار می‌رفت صادق آملی لاریجانی که به کم‌تحملی مشهور است نیز بالاخره سکوتش را شکست و حملات محمد یزدی را بهانه کرد تا پاسخ حملات دو هفته اخیر صداوسیما و شخصیت‌های نزدیک به رهبر ایران را بدهد.

در نامه سرگشاده صادق لاریجانی مجموعه‌ای از نهادها و افراد نام برده شده است و به‌صورت ضمنی گوشه‌هایی از پشت‌پرده‌های آن‌ها افشا شده است. سازمان اطلاعات سپاه و حسین طائب، قالیباف و شهرداری تهران، شورای نگهبان، دبیرخانه خبرگان، و موسی شبیری زنجانی سرفصل‌های نامه لاریجانی به یزدی است.

در ابتدای این نامه رئیس سابق قوه قضاییه با گلایه از رویکرد تخریبی صداوسیما و نهادهای دیگر (احتمالاً سپاه پاسداران) نوشته است: «بازی‌های صداوسیما و برخی نهادهای دیگر به نقطه‌ای رسیده است که سکوت در مقابل آن جایز نیست و البته در موقع مناسب به‌تفصیل در مورد ابعاد آن صحبت خواهم کرد».

موضوع دستگیری اکبر طبری و خبر نامه تهدید‌آمیز لاریجانی خطاب به علی خامنه‌ای در این نوشته تکذیب شده است: «بنده هیچ گاه از هیچ فرد متخلف یا فاسدی حمایت نکرده و نخواهم کرد. اگر معاون اجرایی حوزه ریاست مرتکب جرم یا فسادی شده ، تعقیب و رسیدگی عادلانه به جرم او، طبق قاعده و وظیفه دستگاه قضایی است و مسلم است که بنده هم قائل به استثناء در این جهت نیستم».

حرمت پیرمردی‌ات را نگاه می‌دارم

رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اشاره به حملات یزدی به چهره‌های دینی و سیاسی موضوع حمله چند ماه گذشته یزدی به موسی شبیری زنجانی پس از دیدارش با محمد خاتمی را مثال آورده و نوشته است: «آیا جز با صدای بلند و داد و قال، به مسئولین و بزرگان توهین کردن و افترا زدن و تحقیر کردن، کار دیگری هم کرده‌اید‌؟ شما با آیت ا... شبیری حفظه الله  چه کرده‌اید‌: با مرجعی که آیتی است در علم و تقوی و اخلاق و متانت و مروت و انصاف و بزرگواری. آخر چرا به خودتان اجازه می‌دهید به همه توهین کنید. هیچ بررسی کرده‌اید که علماء و فضلاء در قم، به آثار شما و به گفته‌های شما چگونه نگاه می‌کنند؟ ! چقدر آن‌ها را جدی می‌گیرند؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاریجانی در این نامه نوشته است که محمد یزدی در جلسات شورای نگهبان در «عوالم دیگر» سیر می‌کند و برخورد او با وی در این جلسات مورد اعتراض ضمنی دیگر اعضای شورا نیز قرار گرفته است: «در شورای نگهبان، سخنان غیردقیق، غیر مستدل و حتی نامربوط شما برای اعضاء روشن است. اگر سکوت می‌کنند و چیزی نمی‌گویند ، حرمت پیرمردی شما را پاس می‌دارند».

پروژه بزرگ‌تری در جریان است

آملی لاریجانی که در زمان ریاست او پروژه‌های مختلفی برای از میان برداشتن افراد و چهره‌های سیاسی اجرا شده بود هدف از جملات اخیر به وی را کلید خوردن پروژه‌ای بزرگ‌تر دانسته است: «سخن بر سر فضاسازی‌های رسانه‌ای است‌. همه این فضاسازی‌ها نشان از آن دارد که یک پروژه بزرگ‌تری در پس این القائات نهفته است و آن تخریب این‌جانب و شاید هم تخریب‌های دیگر. مسئله همین است. بنده سینه‌ام خزانه الاسرار اتهامات مجموعه‌ای از معاونان، قائم‌مقامان و آقازاده‌های مسئولان و شخصیت‌هاست».

دستگیری عیسی شریفی، قائم‌مقام پیشین قالیباف در شهرداری تهران و محمود سیف معاون اقتصادی سابق حسین طائب در سازمان اطلاعات سپاه نیز در نامه لاریجانی به محمد یزدی ذکر شده است و او با مقایسه برخوردهایی که با وی بر سر دستگیری اکبر طبری شده است نوشته:« آیا همین کار را برای آقای شریفی قائم‌مقام شهردار اسبق تهران و آقای سیف معاون اقتصادی اطلاعات سپاه و ... کرده‌اند و فساد آن‌ها را به آقای قالیباف و آقای طائب و دیگران سرایت داده‌اند؟! وااسفا از این ظلم و بی‌عدالتی و بی‌مروتی».

موضوع اشرافی گری و ساخت مدرسه علمیه ولی‌عصر نیز بخش پایانی این نامه است. لاریجانی با تشریح روند ساخت این مدرسه در قم و رد شبهه تأمین مالی ساخت آن با مقام او در قوه قضاییه نوشته است: «مساجد و مدارس علمیه همیشه بانیانی دارد که مساعدت می‌کنند، چه اتفاق خاصی در این مورد افتاده است که آن‌همه مدارس علمیه از پاسخگویی به این سؤال مستثنا هستند و این مدرسه باید پاسخگو باشد».

او در پاسخ به این جمله محمد یزدی که گفته بود، به اسم مدرسه علمیه کاخ ساخته‌اید، موضوع تصرف ساختمان مرکز تحقیقات دبیرخانه خبرگان از سوی یزدی را مثال آورده و نوشته است: «ساختمان مرکز تحقیقات دبیرخانه خبرگان که با لطایف‌الحیل از دست مسئولین آن‌وقت درآوردید و به‌عنوان نائب رئیس مجلس خبرگان محل کار خود قرار دادید، در همین قد و قواره و وزن بود، نفرمودید کاخ ساخته‌اند، بلکه با اشتیاق تمام به آن ساختمان نقل‌مکان فرمودید».

دعوای رئیس سابق و اسبق قوه قضاییه که هر دو به تندخویی و کم‌تحملی مشهورند با انتشار این نامه وارد فاز جدیدی شده و پای افراد و نهادهای مختلف نیز به این ماجرا کشیده شده است. چنانچه علی خامنه‌ای طرفین دعوا را به آتش‌بس انذار ندهد، در روزهای آینده باید شاهد پاسخ تند محمد یزدی به صادق لاریجانی باشیم.