بازداشت ۹ جوان در هنگ‌کنگ به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری

پلیس هنگ کنگ گفت که این گروه قصد داشت در برخی مکان‌های عمومی شهر هنگ‌کنگ بمب‌گذاری کند

پلیس هنگ کنگ از زمان اجرای قانون تشدید تدابیر امنیتی، با تظاهر کنندگان برخورد کرده است - ISAAC LAWRENCE / AFP

پلیس هنگ‌کنگ ۹ نفر، از جمله شش دانش‌آموزان دبیرستانی را که گفته‌اند قصد داشتند در نقاط مختلف شهر بمب‌گذاری کنند، بازداشت کرده است.

بازداشت این گروه بر اساس قانون امنیتی جنجال‌برانگیز جدیدی صورت گرفته که پکن بر منطقه نیمه‌خودمختار هنگ‌کنگ اعمال کرده است.

کمی پیش از بازداشت این افراد، کری لم، مدیر حکومت هنگ‌کنگ، هشدار داد که «ایدئولوژی‌ها» تهدیدی برای نظم و قانون‌اند و از والدین و معلمان خواست نوجوانانی را که قانون‌شکنی می‌کنند، به مسئولان معرفی کنند.

به گفته پلیس هنگ‌کنگ، این ۹ نفر که از ۱۵ تا ۳۹ سال سن دارند، قصد داشتند بمب‌های دست‌ساز را در دادگاه‌ها، تونل‌ها، خطوط آهن و سطل‌زباله‌های خیابانی کار بگذارند.

بر اساس اتهام طرح شده، این گروه می‌خواسته است در یک پانسیون، ماده منفجره تری‌استون‌تریپروکسید (تی‌ای‌تی‌پی) بسازد و مواد اولیه ساخت این ماده و تجهیزات لازم برای تولید آن در محل اقامت آن‌ها کشف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تی‌ای‌تی‌پی در چند بمب‌گذاری در سراسر جهان از جمله در حمله‌های تروریستی لندن، پاریس و منچستر به کار رفته است.

لی کوای-وا، سربازرس پلیس هنگ‌کنگ، گفته است که این افراد روز سه‌شنبه دستگیر شده‌اند. او به خبرنگاران گفت که این گروه می‌خواست «در برخی مکان‌های عمومی شهر هنگ‌کنگ بمب‌گذاری کند».

او افزود که پلیس ضمن کشف حدود ۸۰ هزار دلار هنگ‌کنگ (هفت هزار و ۵۰۰ پوند) پول نقد، معادل ۵۶ هزار پوند از دارایی آن‌ها را هم که گمان می‌رود با طرحشان ارتباط داشته،‌ ضبط کرده است.

از سال ۲۰۱۹ که قانون تشدید تدابیر امنیتی در هنگ‌کنگ به اجرا گذشته شد، مسئولان این شهر از آن برای سرکوب مخالفان سیاسی استفاده کرده‌اند؛ با این همه، بیشتر مخالفت‌ها با حاکمیت پکن بر هنگ‌کنگ به شکل تظاهرات مسالمت‌آمیز بروز کرده است.

بیشتر از جهان