افزایش سفرهای هوایی به ارمنستان

نرخ پروازهای معمولی تهران به ایروان برای هر نفر بین ۱۲ تا ۲۴ میلیون تومان است

مجوز تزریق واکسن به گردشگران در ارمنستان از ۱۵ اردیبهشت صادر شد - شفقنا 

موج پنجم کرونا با ویروس دلتا کشور را درگیر کرده و افزایش موارد ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر نگرانی‌ها را در جامعه افزایش داده است به خصوص اینکه با وجود وعده‌های پی‌درپی همچنان روند واکسیناسیون عمومی به کندی پیش می‌رود.

از یک‌ سو وزیر بهداشت مدعی شده است که تا پاییز امسال (۱۴۰۰) کل جامعه هدف ایران با واکسن‌های داخلی، واکسینه خواهند شد از طرف دیگر علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران، اعلام کرده است واکسن‌های تولید داخل پاسخگوی نیاز کشور نیستند و باید سیاست‌گذاری بر مبنای واردات واکسن باشد تا مرگ و میر کاهش پیدا کند. 

هم‌اکنون کشورهای همسایه ایران همچون ترکیه، امارات و ارمنستان درصد چشمگیری از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند. ارمنستان و امارات به عنوان دو قطب گردشگری که هر ساله میزبان شمار زیادی از ایرانیان بودند با هدف رونق دوباره صنعت گردشگری خود واکسیناسیون گردشگران را در دستور کار قرار داده‌اند و ترکیه نیز قصد دارد به‌ زودی به جمع آن‌ها ملحق شود. 

در حالی‌ که سازمان‌های جهانی واکسیناسیون را تنها راه نجات مردم از بیماری کرونا اعلام کرده‌اند طبیعی است که آن دسته از مردم که امکان سفر دارند، برای دریافت واکسن به کشورهای دیگر سفر کنند. در این میان برخی که شرایط مالی بهتری دارند عازم امارات می‌شوند و برخی دیگر نیز از طریق هواپیما، اتوبوس و خودروهای شخصی خود را به ارمنستان می‌رسانند. 

مجوز تزریق واکسن به گردشگران در ارمنستان از ۱۵ اردیبهشت صادر شد و از آن تاریخ بود که مسافران زیادی به قصد دریافت واکسن از شهرهای مختلف ایران راهی ارمنستان شدند. افزایش تقاضای سفر در هفته‌های گذشته گران شدن بلیت هواپیما و اتوبوس را در پی داشته است به طوری که هزینه سفر هوایی تا ۲۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. چند روز پیش نیز رئیس اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل و مسافربری اعلام کرده بود که تقاضای اتوبوس دربستی برای سفر به ارمنستان بیشتر شده است. 

محمد ذیبخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، نیز در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد که پروازهای تهران به ایروان افزایش می‌یابد و از ۹ پرواز در هفته به ۱۱ پرواز در هفته خواهد رسید. 

اگرچه مسئولان همچنان اصرار دارند که چیزی به نام «تور واکسن» در کشور وجود ندارد اما ممنوعیت برگزاری تورهای رسمی و قانونی، نتوانسته مانعی برای برگزاری تورهای غیررسمی و سفرهای شخصی به ارمنستان برای دریافت واکسن باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با واکنش‌ها به اخبار سفر به ارمنستان، مسئولان دولتی ایران تلاش می‌کنند مردم را از اقدام به سفر منصرف کنند. خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی با تیتر «سراب تزریق واکسن رایگان کرونا در ارمنستان» در حالی که نتوانسته منکر دریافت واکسن رایگان در این کشور شود، سختی‌ها و مشکلات سفر به ارمنستان را پررنگ جلوه داده و مدعی شده است افرادی که اقدام به این کار کردند «فریب تبلیغات دروغین» را خوردند. در این گزارش البته اعتراف شده که در هفته‌های گذشته قیمت تورهای مسافری به ارمنستان سه تا پنج برابر شده است. 

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز که به اظهارنظرهای جنجالی شهرت پیدا کرده است در واکنش به سفرهای واکسن به ارمنستان گفت: «به فرض معتبر و مورد تایید بودن واکسن تزریق‌شده در کشورهای دیگر، قرار گرفتن در ازدحام و شلوغی‌های این مسافرت‌ها در شیوع ویروس و انتقال آن به افراد تاثیرگذار خواهد بود و قطعا این اقدام منطقی به نظر نمی‌رسد چراکه باید برای تزریق دوز دوم هم همین مسیر دوباره طی شود.»

این مسئول دولتی سفر به ارمنستان را در حالی منطقی نمی‌داند که کارشناسان تعلل بیش از این در واکسیناسیون عمومی را غیرمنطقی می‌دانند. علی دایی، پیشکسوت فوتبال ایران، چندی پیش در یک گفت‌وگوی تصویری از دریافت واکسن در خارج از کشور خبر داد و گفت: «هرکس می‌تواند واکسن بزند چه در خارج و چه در داخل کشور باید این کار را بکند.» 

جست‌وجوی کوتاهی در سایت‌های خرید بلیت هواپیما نشان می‌دهد نرخ پروازهای معمولی تهران به ایروان برای هر نفر بین ۱۲ تا ۲۴ میلیون تومان است و بلیت اتوبوس هم بین ۷۰۰ هزار تا یک‌ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

با حساب هزینه‌ ۴۰۰ هزارتومانی عوارض خروج از کشور و هزینه‌های ضروری سفر با دلار حدود ۲۵ هزار تومان نشان می‌دهد که مردم در شرایطی که وضعیت اقتصادی ناپایدار دارند و کسب‌وکارها رو به ورشکستگی‌اند، برای تامین سلامت خود متحمل هزینه‌های گزاف می‌شوند. علاوه بر آن نباید سود سرشاری را که از این طریق نصیب کشورهای همسایه همچون ارمنستان می‌شود نادیده گرفت.