مراسم محرم علی‌رغم وضعیت قرمز کرونایی برگزار می‌شود

سازمان‌های تبلیغات اسلامی و هیئت‌های مذهبی بدون توجه به کرونا خواهان برگزاری مراسم محرم هستند

مراسم عاشورای سال گذته در ایران - AFP

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مازندران اعلام کرد باتوجه‌به تجربه بسیار موفق برگزاری مراسم‌های عزاداری در سال‌های قبل، مراسم محرم ۱۴۴۳ با رعایت دقیق شیوه‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان برگزار خواهد شد.

به گزارش فارس، ناصر شکریان امیری با ادعای اینکه رسانه‌های خارج از کشور در تلاش هستند تا با القاء خطرناک بودن این مراسم‌ها در شیوع ویروس منحوس، می‌خواهند به برگزاری آن خدشه وارد کنند افزود، هیئت‌های مذهبی و فعالان حوزه دین و مسجدی‌ها در تمامی این سال‌های کرونایی، ثابت کردند در رعایت شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها از دیگر اقشار جامعه مصمم‌تر هستند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که سال گذشته و پس از برگزاری مراسم محرم، موج جدیدی از کرونا کشور را فرا گرفت و طی مدت کوتاهی هزاران نفر را به کام مرگ کشاند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر نیز ایران در وضعیت بسیار وخیمی به سر می‌برد. به طوری که بسیاری از شهرهای کشور در وضعیت قرمز به سر می‌برند و طی روزهای اخیر بر اساس آمار رسمی روزانه بیش از صد و پنجاه نفر جان خود را از دست داده‌اند. نبود امکانات کافی در برخی شهرها مانند سیستان و بلوچستان و کندی واکسیناسیون عمومی باعث شده تا دست‌کم در آینده نزدیک نتوان به بهبود وضعیت خوش‌بین بود.

اما، نزدیک شدن به ماه‌های محرم و صفر نگرانی‌های جدیدی را درباره چگونگی برقرار کردن قوانین و دستورالعمل‌های بهداشتی برای برگزاری مراسم مذهبی در کشور به وجود آورده است.

کمتر از ۴۰ روز به محرم باقی‌مانده و تلاش برای برگزاری هرگونه گردهمایی برای عزاداری در ماه محرم در ایران نیز همچنان محل اختلاف در بین مقامات و مسئولان و برخی نهادهاست.

اگرچه کارشناسان و فعالان حوزه بهداشت نظر به کاهش تماس‌های نزدیک در اجتماع و تعطیلی مراسم و تجمعات مختلف دارند، اما با فرارسیدن محرم، یک بار دیگر موضوع اجتماعات مذهبی بحث‌برانگیز شده است.

در همین رابطه اخیراً مجید باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی در رابطه با برگزاری مراسم محرم گفت بسیاری از افراد از تعطیل شدن تعداد قابل ملاحظه‌ای از هیئت‌ها در سال قبل، نامحسوس بودن نشانه‌های عزا در سطح شهرها مانند پرچم‌های سیاه و یا برپایی ایستگاه صلواتی و ... گلایه داشتند که امسال تعظیم شعائر به‌صورت جدی در دستور کار خواهد بود و بنا داریم با کمک هیئت‌ها و توان و ظرفیت آن‌ها به سمت حل مسائل و مشکلات مردم هم حرکت کنیم.

او افزود در ذیل این شورا با حضور حجت‌الاسلام پناهیان، علی‌اکبر رائفی‌پور، سنگری و ... جلسه‌ای برگزار شد تا ایده‌های این افراد هم گرفته شود و در پایان همین هفته نیز دوباره جلسه‌ای با طیفی در همین سطح و با حضور اعضای شورا برگزار خواهد شد.

شاید مشهورترین فرد در مخالفت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا، علی‌اکبر رائفی‌پور باشد. او که پیش‌تر نظرات گوناگونی در مورد آخرالزمان، فراماسونری، نفوذ یهودیت و... داشته است، در ابتدا کرونا را یک شایعه و پروژه برای جلوگیری از حضور مردم در پای صندوق‌های رأی دانست. بااین‌حال او از حمایت کامل نهادهای امنیتی و تبلیغاتی حکومت برخوردار است.

او همچنین، در کشاکش تلاش برای کاهش شیوع کرونا، روز پنجم آبان سال گذشته به مناسبت «نهم ربیع‌الاول و سالروز آغاز امامت امام دوازدهم شیعیان»، در ورزشگاهی سخنرانی کرد که به دلیل شیوع کرونا حتی بازی‌های ورزشی هم در آن برگزار نمی‌شود. اما نزدیک به هزار نفر بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن حضور یافتند.

ویدئوهای منتشر شده از سال گذشته نشان می‌دهد که سازمان‌های تبلیغاتی و مذهبی برخلاف ادعاهای خود توان برگزاری مراسم با رعایت پروتکل‌ها را ندارند. از این رو به نظر می‌رسد که ایران پس از محرم، باز هم باید منتظر موج جدیدی از کرونا باشد.