با وجود بدقولی با ایران، چین ۴۸۰ میلیون دوز واکسن به کشورهای دیگر فرستاد

در ایران نه خبری از واکسن کشورهای دوست است و نه امکان واردات واکسن‌ فایزر وجود دارد 

وزیر بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا مدعی بدقولی طرف چینی برای ارسال واکسن شده‌اند - KODIKARA / AFP

وزارت خارجه چین اعلام کرد این کشور ۴۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا برای حدود صد کشور جهان ارسال کرده است. پیشتر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز اعلام کرده بود که ایالات‌ متحده ۵۰۰ میلیون دوز واکسن فایزر در اختیار کشورهای فقیر قرار می‌دهد. در ایران کمتر از دو میلیون نفر به طور کامل واکسینه شده‌اند و این در حالی است که چالش واردات واکسن در کشور همچنان ادامه دارد، نه خبری از ورود واکسن‌های کشور دوست است و نه امکان واردات واکسن‌های کشورهایی مثل ایالات‌ متحده وجود دارد. 

هفته دوم خرداد بود که خبرهایی مبنی بر توقف واکسیناسیون در کشور به دلیل پایان‌یافتن ذخایر واکسن منتشر شد. وزیر بهداشت ایران در واکنش به تعلیق و تعطیلی مراکز واکسیناسیون، «بدقولی» کشورهای صادر‌کننده واکسن را عامل اصلی شرایط به وجود آمده دانست و با اشاره به کشورهای چین و روسیه از آن‌ها به عنوان «کشورهای دوست» نام برد که واکسن‌های سفارشی ایران را در زمان معین ارسال نکردند و اولویت را به واکسیناسیون شهروندان خود اختصاص دادند. اشاره وزیر بهداشت به کشور چین بود که در یک روز ۱۹ میلیون نفر از شهروندان خود را واکسینه کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی مدعی بدقولی طرف چینی برای ارسال واکسن شده‌اند که این کشور خبر داده است تاکنون ۴۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا برای بیش از صد کشور جهان ارسال کرده است. هووا چان‌ینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در توییتی با اعلام این خبر آن را دستاورد بزرگ پکن در مبارزه با کرونا دانست و نوشت: «پکن به تلاش خود در زمینه ارائه واکسن به دیگر کشورها ادامه خواهد داد.» چند روز پیش‌ از این خبر نیز دولت چین خبر داد  که در یک اقدام بشردوستانه ۳۰۰ هزار دوز واکسن کرونا به تاجیکستان اهدا کرده است.

اینکه آیا با وجود روابط دیپلماتیک ایران و چین، این کشور از ارسال به‌موقع واکسن‌های خود به ایران خودداری کرده یا وزارت بهداشت با تاخیر اقدام به خرید و سفارش واکسن کرد، سوالی است که یافتن پاسخ آن چندان سخت نیست. کشور ترکیه در همسایگی ایران، در ماه ژانویه سفارش خرید بیش از صد میلیون دوز واکسن سینوفارم را به چین داد. اگرچه طرف چینی در ارسال محموله‌های واکسن در زمان مقرر به ترکیه هم تاخیر داشت اما بدقولی شرکت چینی واکنش رجب طیب اردوغان را به دنبال داشت و او از سفارت چین در ترکیه خواست که پیگیر این موضوع باشد و تاکنون بیش از ۳۰ میلیون دوز واکسن چینی وارد این کشور شده است.

ایران در حالی متکی به واکسن‌های وارداتی چینی و روسی است که به دلیل دستور علی خامنه‌ای و دشمنی با آمریکا امکان ورود محموله‌های واکسن فایزر به کشور وجود ندارد. 

آمریکا در هفته‌های پایانی خردادماه اعلام کرد که بیش از ۵۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا در اختیار کشورهایی قرار می‌دهد که واکسن در اختیار ندارند. این کشور پیشتر نیز متعهد شده بود ۸۰ میلیون دوز واکسن از طریق کوواکس به دیگر کشورها اختصاص دهد. از سوی دیگر دولت اسرائیل اعلام کرد که بیش از یک‌ میلیون دوز واکسن مازاد فایزر دارد که تا پایان ماه جولای منقضی می‌شود. اسرائیل اعلام کرده آماده است این واکسن‌ها را در اختیار کشورهای داوطلب قرار دهد. در ایران همچنان تعداد افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند از مرز دو میلیون فراتر نرفته است ولی امکان استفاده هیچ‌کدام از واکسن‌های اهدایی برای شهروندان ایران وجود ندارد و این در حالی است که موج پنجم کرونا در کشور آغاز شده و کرونا همچنان از مردم ایران قربانی می‌گیرد.