جشن خوشی که ماتم شد

در این حادثه دست‌کم ۶۳ نفر کشته و ۱۸۲ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند

WAKIL KOHSAR / AFP

شنبه شب ساعت ده نیم، یک انفجار بسیار قوی در یکی از سالن‌های ویژه برگزاری مراسم عروسی در شهر کابل رخ داد که در اثر آن، دست‌کم ۶۳ نفر کشته و ۱۸۲ نفر دیگر زخمی شدند. گفته می‌شود تمام قربانیان این حادثه را زنان، کودکان، و مردان غیرنظامیانی تشکیل می‌دهند که در آن عروسی حضور داشتند.

فرد بمب‌گذار انتحاری، نخست داخل هتل می‌شود و سپس با ورود به تالار مردانه، خود را در میان مهمانان آن گردهم‌آیی منفجر می‌کند، و در نتیجه، آن محفل خوشی را به خاک و خون می‌کشد.

شاهدان عینی می‌گویند، انفجار به حد قوی بود که خانه‌های چهار طرف آن هتل را نیز تکان داده است. یکی از حاضران در این محفل نیز که از آن حادثه جان سالم به در برده است، به رسانه‌ها گفته است: «نخست یک صدای بسیار خطرناک و خشک را شنیدم، بعد تمام سالن را دود، خاک، آتش، و آه و ناله مجروحان گرفت. همه فریاد می‌کردند که باید از داخل هتل بیرون کشیده شوند، اما هیچ کس برای نجات و انتقال آنها نبود».

وزارت داخله افغانستان اعلام کرده است که در این حادثه دست‌کم ۶۳ نفر کشته و ۱۸۲ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند، اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که از آن حادثه بیش از ۱۵۰ نفر کشته و ۲۰۰ نفر زخمی بر جای مانده است. کسانی که در آن  محفل عروسی شرکت کرده بودند، گفته‌اند که انفجار بسیار قوی بوده است. در آن مراسم ۱۲۰۰ نفر از خویشاوندان عروس و داماد دعوت شده بودند و تلفات آن رویداد خونین، بیشتر از آنست که نهاد‌های حکومتی گزارش داده‌اند.

چند ساعت پس از آن حادثه، گروه داعش شاخه خراسان، با نشر یک اعلامیه و پخش تصویر فرد حمله کننده، مسئولیت آن انفجار را بر عهده گرفت.

نخست همه بازماندگان قربانیان حادثه، اغلب شهروندان افغانستان، سیاست‌مداران داخلی و رهبران حکومت وحدت ملی، مسئول آن حمله را گروه طالبان دانستند، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه، در صفحه توییتر خود ضمن محکوم کردن آن حادثه اعلام کرد که این گونه قتل‌های عمدی، وحشیانه و هدف قرار دادن زنان و کودکان، توجیه‌پذیر نیست. 

ریاست جمهوری افغانستان، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که طالبان با محکوم کردن چنین حملاتی نمی‌توانند موجب برائت خود شوند. به نظر کاخ ریاست جمهوری، گروه طالبان زمینه‌ساز حمله‌های تروریستی در افغانستان بوده است.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله در واکنش به گفته‌های ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، اظهار داشت که در پس چنین حملاتی، حتما گروه طالبان قرار دارد، یا چنین حملات وحشیانه‌ای را کسانی در افغانستان انجام می‌دهند که تحت حمایت این گروه بوده باشند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی، نیز این حمله را محکوم کرد و حمله به غیرنظامیان بی‌دفاع و بی‌گناه را جنایت جنگی و عملی ضد بشری دانست.

جان بس، سفیر آمریکا در کابل نیز این حمله را محکوم کرد و اظهار داشته است که خشونت‌ها در افغانستان باید متوقف شود. وی افزود،  تروریست‌ها خانواده‌ها را در شبی دچار مصیبت کردند که قرار بود شب جشن و سرور آنها باشد.

نوید‌الله احمدزی، از ساکنان شهر کابل، در مورد این حمله به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «بدون هراس، به شما می‌گویم که افغانستان جای زندگی کردن نیست. هر لحظه آدم فکر می‌کند کشته می‌شود، بدون آن‌که دلیلش را بداند. امنیت افغانستان، به ویژه شهر کابل، بسیار خطرناک شده است، آیا ما رئیس جمهوری، وزیر داخله، و امنیت داریم یاخیر؟ نمی‌دانیم آنها به چه کاری مشغولند. آیا ما را ملت و شهروند این سرزمین می‌دانند یا خیر؟ باور کنید در این شب و روز کابل خون می‌بارد خون.»

ندیم احمدی، از ساکنان همان محله‌ای که انفجار در آن رخ داده است، می‌گوید:«دیدن حادثه این هتل، دل هر سنگدل را همان لحظه آب می‌کرد. همه جا را خون و جسد گرفته بود. همه داد و فریاد می‌زدند. اما این را بدانید که مردم دشمنان افغانستان را با هر نام و نشان که باشند، می‌شناسند و در دل ما جایی ندارند».

این انفجار در حالی در قلب کابل و در میان موجی از شهروندان بی‌دفاع و غیرنظامی رخ می‌دهد که حکومت، مشغول برگزاری جشن صدمین سالگرد استقلال افغانستان است و پایتخت، شاهد شدیدترین تدابیر امنیتی است.

بیشتر از