اعتراض به خاموشی‌های گسترده و پیاپی در چند شهر ایران

سخنگوی صنعت برق ایران از احتمال ادامه خاموشی‌‌ها به‌دلیل گرمای هوا در روزهای آینده خبر می‌دهد

قطعی گسترده و طولانی مدت برق در شهرهای مختلف ایران، یکشنبه شب، ۱۳ تیرماه، با تجمع اعتراضی مردم در چند شهر و شعارهای اعتراضی گروه‌هایی از مردم در نقاط مختلف شهر تهران همراه شد. این درحالی است که سخنگوی صنعت برق ایران از احتمال ادامه خاموشی‌‌ها به‌دلیل گرمای هوا در روزهای آینده خبر می‌دهد.

در هفته‌های اخیر، شهروندان در بسیاری از نقاط ایران به‌طور روزانه با قطعی برق روبه‌رو می‌شدند و شرکت توزیع برق در شهرهای مختلف جدول برنامه‌های زمان‌بندی برای قطع برق در مناطق مختلف هر شهر منتشر کرده‌ بودند که براساس آن‌ها برق هر منطقه یک‌بار در روز، به‌مدت دو تا دو و نیم ساعت و در زمان از پیش اعلام‌شده قطع می‌شد. اما در روزهای اخیر، همزمان با بالا رفتن دمای هوا در فصل تابستان، این قطعی‌ها در بازه‌های زمانی طولانی‌تر، بدون اطلاع پیشاپیش شهروندان، چندین‌بار در روز تکرار شده است و بنابر گزارش‌ها، حتی در مواردی تا هشت ساعت یا بیشتر ادامه داشته است. 

ویدیوها و تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که که گروهی از مردم در شهر گنبدکاووس و آق‌قلا در استان گلستان، یک‌شنبه شب مقابل شرکت توزیع برق شهر تجمع و به قطع مکرر برق اعتراض کردند. در شهر کردکوی استان گلستان نیز شهروندان در اعتراض به قطع مکرر برق، مقابل فرمانداری شهر تجمع کردند. آن‌طور که در ویدیوها دیده می‌شود، همزمان با تجمع اعتراضی مردم در گنبد کاووس، افراد و ماشین‌های نیروی انتظامی به‌طور گسترده در بعضی خیابان‌‌های شهر مستقر شده‌اند. همچنین در شهر کازرون واقع در استان فارس نیز شهروندان یکشنبه شب در اعتراض به قطع چندین‌باره برق، مقابل اداره برق تجمع کردند. 

در یکی از ویدیوها اعتراض شهروندان به قطعی پیاپی و طولانی برق در مقابل اداره برق در یکی از مناطق تهران دیده می‌شود و چندین ویدیو نیز از شعار دادن ساکنان مناطقی در شرق و غرب تهران علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای، رهبر آن، درپی قطع برق حکایت دارد. در این تصاویر درحالی‌که قطع برق و خاموشی در شهر مشخص است، معترضان شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» را تکرار می‌کنند.

تعداد زیادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی همچنین از قطع آب، اینترنت و همچنین قطع آنتن‌دهی تلفن‌های همراه، همزمان با قطع برق خبر داده بودند. 

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با انتشار توئیتی در توضیح دلیل قطع تلفن‌های همراه، ضمن اذعان به قطع مستمر هشت‌ساعته برق در برخی نقاط، نوشت: «باتری دکلهای تلفن همراه، برای ۲ساعت پاسخگوی قطع برقند؛ پس از دشارژ کامل، نیازمند ۸ساعت اتصال به شارژند تا به طور کامل شارژ شوند.»

 

گرمای هوا و خاموشی‌ها ادامه دارد

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران، روز دوشنبه، ۱۴ تیرماه، دلیل خاموشی‌های گسترده در روز یکشنبه را رسیدن نیاز مصرف در کشور به میزان بی‌سابقه «۶۵هزار و ۹۰۰ مگاوات» عنوان کرد و افزود که با توجه به گرمای پیش رو در سه روز آینده، احتمال اینکه این میزان از ۶۶هزار مگاوات فراتر رود نیز وجود دارد. این میزان نیاز مصرف درحالی است که به گفته او، توان تولید نیروگاه‌های برق ایران، ۵۵هزار مگاوات است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رجبی‌مشهدی، به منظور حفظ پایداری شبکه توزیع برق، از «رله‌های فرکانسی» استفاده می‌شود و «هنگامی که تراز تولید و مصرف از حد استاندارد فراتر رود و امکان کنترل مصرف وجود نداشته باشد، این رله‌ها به صورت خودکار به‌کار افتاده و برق تعدادی از مشترکان را قطع می‌کنند».

سخنگوی صنعت برق ایران یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش نیاز مصرف را بالا رفتن دما دانست و گفت: «شاهد افزایش یک‌باره و شدید دما در همه نقاط کشور هستیم که باعث افزایش استفاده از وسایل سرمایشی در کنار استفاده از سایر وسایل برقی می‌شود.»

این درحالی است که سازمان هواشناسی نیز درمورد دمای بیش از حد نرمال تا پایان تابستان هشدار داده است. احد وظیفه، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ایران، روز دوشنبه، ۱۴ تیرماه، اعلام کرد که «متوسط دمای کشور تا پایان شهریورماه حدود یک درجه بالاتر از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود».

به‌جز بالا رفتن دما، کمبود ذخیره‌‌های آبی پشت سدها و کاهش تولید برق نیروگاه‌های آبی، یکی دیگر از دلایل کمبود برق، پیش از این افزایش استخراج رمزارزها اعلام شده بود. 

به گفته رجبی مشهدی، مراکز مجاز استخراج رمزارزها براساس دستور رئیس جمهوری تا پایان شهریورماه تعطیل شده‌اند و تاکنون بیش از ۳۵۰۰ هزار مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز کشف شده است، «اما همچنان نیازمند افزایش مبارزه و جمع‌آوری و شناسایی این مراکز غیرمجاز هستیم».