موفقیت بزرگ‌ترین طرح آزمایشی چهار روز کار در هفته

«ایسلند گامی بزرگ به سوی هفته کاری چهار روزه برداشته است»

طرح هفته کاری چهار روزه حامیانی هم در بریتانیا دارد - pexels

پژوهشگران گفته‌اند بزرگ‌ترین آزمایش در دنیا برای هفته کاری چهار روزه و کاهش ساعات کاری در ایسلند «موفقیتی آشکار» بوده است و باید در بریتانیا نیز آزمایش شود.

بیش از یک درصد از شاغلان ایسلند در این برنامه آزمایشی که ساعات کاری در هفته را به ۳۵-۳۶ ساعت کاهش می‌دهد بدون اینکه چیزی از دستمزد آنان کم کند، شرکت کردند.

ارزیابی مشترک اندیشکده‌هایی در ایسلند و بریتانیا نتیجه گرفتند این آزمایش که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ جریان داشت و شامل بیش از ۲۵۰۰ نفر بود باعث تقویت کارآمدی و رفاه و سلامت افراد شد و همینک نیز باعث ایجاد تغییراتی دائمی شده است.

فدراسیون اصناف تجاری ایسلند، که در اقدامی جمعی در مورد شرایط کاری و حقوق اکثر ایسلندی‌های شاغل مذاکره می‌کند، هم اینک نیز در نتیجه این آزمایش مذاکرات خود را برای کاهش ساعات کاری آغاز کرده است.

پژوهشگران تخمین می‌زنند در نتیجه توافقات جدیدی که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ و بعد از پایان یافتن آزمایش شکل گرفته است، ۸۶ درصد کل جامعه شاغلان ایسلند اکنون یا ساعات کاری کمتری دارند یا امکان کم کردن ساعات کاری در قرارداد برای آن‌ها وجود دارد. 

بعد از فشار اصناف تجاری و گروه‌های جامعه مدنی این آزمایش در شورای شهر ریکیاویک و دولت ملی ایسلند انجام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارمندانی که در این آزمایش شرکت کردند شامل افرادی بود که از ساعت ۹ تا ۱۷ به رسم معمول کار می‌کردند و کسانی که شیفت‌هایی غیرمعمول داشتند و محل کار آنان شامل ادارات، مهدکودک‌ها، بیمارستان‌ها و همچنین مددکاران اجتماعی بود.

ارزیابی مشترکی که توسط اندیشکده آتونومی در بریتانیا در همکاری با اتحادیه پایداری و دموکراسی در ایسلند (Alda) انجام شد دریافت رفاه کارمندانی که در آزمایش شرکت کردند به شکلی چشمگیر در میان شاخص‌های متعدد بهبود یافته بود.

اضطراب و خستگی ناشی از کار و همچنین سلامت و تعادل میان کار و زندگی شخصی کارگران به شکلی چشمگیر عملا بین همه گروه‌ها بهبود یافته بود.

و در نتیجه پژوهشگران می‌گویند بازدهی و اجرای وظایف کارمندان در اغلب محیط‌های کاری شرکت‌کرده در آزمایش بهبود یافته یا دست‌نخورده باقی ماند.

گودموندور دی هارالدزسون، یکی از پژوهشگران اتحادیه پایداری و دموکراسی در ایسلند، گفت: «تجربه ایسلند در کوتاه کردن هفته کاری به ما می‌گوید نه‌تنها کار کمتر در دوران مدرن ممکن است بلکه همچنین تغییراتی ترقی‌خواهانه هم در این زمینه میسر است. تجربه ما در هفته کاری کمتر در بخش دولتی باید مد نظر همه افرادی باشد که می‌خواهند شاهد کاهش ساعات کاری باشند.»

این آزمایش به نحوی طراحی شد تا از نظر درآمد برای شورای شهر و دولت که آن را اجرا می‌کردند خنثی باشد.

ویل استرانگ، دبیر پژوهش‌های اندیشکده آتونومی گفت: «این پژوهش نشان می‌دهد بزرگ‌ترین آزمایش دنیا برای کوتاه کردن هفته کاری در بخش دولتی با تمام معیارها موفقیتی آشکار بوده است. نشان می‌دهد بخش دولتی آماده است تا پیشگام هفته کاری کوتاه‌تر باشد و سایر دولت‌ها نیز می‌توانند از این تجربه درس بگیرند.»

او ادامه داد: «ایسلند گامی بزرگ به سوی هفته کاری چهار روزه برداشته است که مثالی عالی از زندگی واقعی برای شوراهای شهری و بخش‌های دولتی بریتانیا فراهم می‌آورد که آن را در اینجا هم به کار بندند.»

طرح هفته کاری چهار روزه حامیانی هم در بریتانیا دارد و ۴۵ نماینده مجلس از حزب کار، حزب ملی اسکاتلند، حزب پلاید کامری، حزب سوسیال دموکراتیک و کار و حزب سبز درخواستی در آغاز روز امضا کردند و از دولت خواستند کمیسیونی را برای بررسی این پیشنهاد به راه اندازد.

یک نظرسنجی که در ماه ژوئیه سال گذشته (۲۰۲۰) توسط بنیاد سرویشن انجام شد دریافت ۶۳ درصد از عموم مردم از طرح هفته کاری چهار روزه بدون کاهش دستمزد حمایت می‌کنند و فقط ۱۲ درصد مخالف آنند.  

© The Independent

بیشتر از جهان