گاه‌شمار جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان

در طولانی‌ترین جنگ تاریخ ایالات متحده چه گذشت؟

در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۰۱ ـ نیروهای آمریکایی یک حمله هوایی را به نیروهای طالبان و القاعده آغاز کردند- AFP PHOTO/Kamal Kishore

پس از نزدیک به ۲۰ سال، ارتش آمریکا پایگاه هوایی بگرام، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی خود در خاک افغانستان، را ترک کرد و کنترل آن را به دولت افغانستان سپرد.

این پایگاه که در ۶۰ کیلومتری شمال کابل واقع است، نقشی محوری در جنگ آمریکا با طالبان و تعقیب رهبران القاعده پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به آمریکا داشت.

به همین مناسبت، شبکه اسکای نیوز عربی گاه‌شمار حضور نظامی آمریکا و تحولات مهم در افغانستان را منتشر کرده است که به شرح زیر است:

۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ـ دولت آمریکا سازمان القاعده، که در افغانستان پناه گرفته و از حمایت حکومت طالبان برخوردار بود را مسئول حملات تروریستی در خاک ایالات متحده دانست.

۷ اکتبر ۲۰۰۱ ـ نیروهای آمریکایی یک حمله هوایی را به نیروهای طالبان و القاعده آغاز کردند. به فاصله اندکی پس از این حمله، تعداد کمی از نیروهای ویژه آمریکایی و عوامل سازمان مرکزی اطلاعات (سیا) برای کمک به سازماندهی نیروهای مخالف طالبان وارد افغانستان شدند.

۱۳ نوامبر ۲۰۰۱ ـ نیروهای ائتلاف شمالی مورد حمایت ایالات متحده وارد کابل شدند و طالبان به جنوب عقب‌نشینی کردند. در مدت یک ماه، رهبران طالبان از جنوب افغانستان به پاکستان گریختند.

دسامبر ۲۰۰۱ - پس از آنكه گزارش شد اسامه بن لادن رهبران طالبان در شرق افغانستان پنهان شده است، نیروهای آمریكایی غارهای تورا بورا را بمباران كردند، اما وی موفق شد مخفیانه از مرز عبور کند و به پاکستان بگریزد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۲ مه ۲۰۰۳ ـ مقام‌های آمریکایی پایان عملیات عمده جنگی در افغانستان را اعلام کردند. در دوران ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش، تمرکز آمریکا به آماده‌سازی برای حمله به عراق تغییر جهت داد، که این امر مستلزم انتقال نیرو و تجهیزات از افغانستان بود و این به طالبان فرصت داد تا به آرامی در ابتدا در جنوب و شرق کشور تجدید قوا کنند.

۱۷ فوریه ۲۰۰۹ ـ باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در اولین تصمیم مهم نظامی خود به عنوان فرمانده کل قوا، دستور داد ۱۷ هزار سرباز دیگر برای مقابله با شورش‌های فزاینده به افغانستان اعزام شوند. این نیروها به سربازان ۴۰ کشور عضو ناتو و ائتلاف بین‌المللی که پیشتر در افغانستان بودند، پیوستند.

۱ مه ۲۰۱۱ ـ نیروهای آمریکایی در یک عملیات ویژه بن لادن را در پاکستان کشتند. تقریبا در همین زمان، تعداد نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان به حدود ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.

دسامبر ۲۰۱۱ ـ مقام‌های آمریکا گفتند در ۱۰ ماه گذشته حدود شش جلسه مخفیانه با نمایندگان طالبان برگزار شده است.

۲۷ مه ۲۰۱۴ ـ باراک اوباما جزئیات طرحی را برای خروج نیروهای نظامی آمریکا، به جز ۹۸۰۰ سرباز، تا پایان سال و خارج کردن بقیه تا پایان ۲۰۱۶ را اعلام كرد.

۲۸ دسامبر ۲۰۱۴ ـ ماموریت نظامی ایالات متحده پس از عقب‌نشینی اغلب نیروها و انتقال رهبری جنگ به افغانستان، رسما پایان می‌یابد. حدود ۱۰ هزار سرباز آمریکایی برای آموزش نیروهای افغان و مبارزه با تروریسم باقی مانده‌اند.

۲۱ اوت ۲۰۱۷ ـ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، راهبرد خود را اعلام كرد و خواستار استقرار نیروهای نظامی برای وادار کردن طالبان به مذاكره صلح با دولت كابل شد.

۴ سپتامبر ۲۰۱۸ ـ در راستای تلاش برای مذاکره با طالبان، زلمی خلیل‌زاد، دیپلمات آمریکایی افغان‌تبار، به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان منصوب می‌شود.

۲۹ فوریه ۲۰۲۰ ـ ایالات متحده توافق‌نامه‌ای با طالبان در مورد خروج نیروهای نظامی امضا می‌کند که مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و این گروه شورشی را فراهم می‌کند.

۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰ ـ گفت‌وگوهای صلح بین دولت افغانستان و طالبان پس از ماه‌ها تاخیر در دوحه، پایتخت قطر، آغاز شد.

۲ دسامبر ۲۰۲۰ ـ مذاکره‌کنندگان دولت افغانستان و طالبان به یک توافق اصولی سر روند مذاکرات صلح دست یافتند. این نخستین توافق کتبی بین دو طرف در مدت ۱۹ سال جنگ است.

۱۴ آوریل ۲۰۲۱ ـ جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد نظامیان آمریکایی فراتر از مهلت مقرر در توافق بین واشینگتن و طالبان در افغانستان باقی خواهند ماند، اما عقب‌نشینی بدون قید و شرط نیروها تا ۱۱ سپتامبر را تایید کرد.

۲۶ ژوئن ۲۰۲۱ ـ جو بایدن در کاخ سفید با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، دیدار کرد و ضمن اعلام ادامه کمک‌های امنیتی آمریکا، از افغان‌ها خواست خود درباره آینده‌شان تصمیم بگیرند.

۲ ژوئیه ۲۰۲۱ ـ هم‌زمان با افزایش خشونت‌ها در نقاط مختلف افغانستان، نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام در ۶۰ کیلومتری شمال کابل خارج شدند.