فرونشست زمین در تهران؛ یک «بمب ساعتی» که ساکنان آن را تهدید می‌کند

کاوه مدنی: ماهواره‌‌ها کوچک‌ترین تغییرات را ثبت می‌کنند، اما امنیتی‌ها نگران رصد سامانه‌های موشکی‌ با دوربین تله‌ای هستند!

کمبود آب و مشکل فرونشست زمین در ایران بسیار جدی است- عکس از همشهری آنلاین

کاوه مدنی، فعال ایرانی محیط زیست و پژوهشگر ارشد دانشگاه ییل، روز جمعه (۱۱ تیر) در پیامی در توییتر خود فرونشست زمین در تهران را یک فاجعه دانست که شرکت‌های امنیتی آن را به «بمب ساعتی» تشبیه می‌کنند که جان میلیون‌ها تن از ساکنان آن را تهدید می‌کند.

معاون پیشین سازمان حفاظت محیط زیست ایران در این توییت، ضمن بازنشر گزارش موسسه تحقیقاتی «اینتل لب» در همین زمینه، نوشت: «ماهواره‌‌ها کوچک‌ترین تغییرات را ثبت می‌کنند، اما امنیتی‌ها نگران رصد سامانه‌های موشکی‌ با دوربین تله‌ای هستند!»

اینتل لب روز جمعه در یک گزارش تخصصی، تصاویر ماهواره‌ای از مناطق مختلف پایتخت و حومه را منتشر کرد و در تحلیل آن‌ها نوشته است، فرونشست زمین در اطراف تهران یک بمب ساعتی بی‌صدا است که جمعیت ۱۳ میلیون نفری ساکن در آن را تهدید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش این گروه مشاوره بین‌المللی داده‌ها، به استفاده بیش از اندازه از منابع آب زیرزمینی در تهران و مناطق اطراف آن نیز اشاره شده است و گفته می‌شود که فرونشست سالانه حدود ۲۵ سانتیمتر در برخی از این مناطق، همچنان ادامه دارد.

کمبود آب و مشکل فرونشست زمین در ایران بسیار جدی است. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، اواخر اردیبهشت گفت سال آبی ۱۳۹۹ ـ ۱۴۰۰ یکی از بدترین سال‌های آبی در کشور بوده و میزان بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت ۴۱ درصد افت کرده است. 

از این رو پدیده فرونشست زمین محدود به تهران نمی‌شود. رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، نهم خرداد ماه گفت از ۶۰۸ دشت موجود در ایران بیش از ۳۰۰ دشت ممنوعه هستند و افزود که فرونشست در اصفهان تا ۱۷ سانتیمتر و در تهران ۳۶ سانتیمتر در سال مشاهده شده است.

علیرضا شهیدی در بهمن ۱۳۹۸ و در جریان نشست تخصصی «فرونشست زمین با محوریت پایش و پهنه‌بندی مخاطرات» گفته بود «از ۴۳ مخاطره شناسایی شده در جهان، ۳۴ مورد از آن‌ها در ایران رخ می‌دهد و هر سال مخاطراتی چون سیل، زلزله، بحران آب، گرد و غبار و ... را در ایران شاهد هستیم.»

وی با بیان اینکه اولین گزارش ارائه شده مبنی بر بروز فرونشست سال ۱۳۴۶ در دشت رفسنجان بود و سازمان زمین‌شناسی از دهه ۸۰ به حوزه بررسی فرونشست ورود کرد، گفت سال ۷۷ اولین فروچاله در کرمان رخ داد و به دنبال آن سال ۸۳ نیز در منطقه خامنین همدان شاهد فروچاله بودیم.

به گفته رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی به دنبال گزارش سازمان نقشه‌برداری کشور در سال ۸۳ که درباره پایین آمدن سطح زمین در جنوب غرب تهران اعلام خطر کرده بود، سازمان زمین‌شناسی نیز به صورت جدی وارد بررسی جزئیات این موضوع شد.