کنسرت‌ها در ترکیه از سر گرفته می‌شود

محدودیت‌های مربوط به کرونا از ابتدای ماه ژوییه در این کشور لغو شد 

 بر اساس بخشنامه جدید، رستوران‌ها و کافه‌ها می‌توانند فعالیت‌ خود را از سر بگیرند و اجرای موسیقی زنده تا ساعت ۲۴ مجاز خواهد بود‌ـ AMMAR ABD RABBO / AFP

ترکیه با لغو محدودیت‌های مربوط به کرونا، خود را برای بازگشت به زندگی عادی آماده می‌کند. از ابتدای ماه ژوییه ممنوعیت‌های تردد شبانه در این کشور برداشته شد، سینماها، سالن‌های تئاتر و مراکز تفریحی بازگشایی شدند و کنسرت‌ها می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند. همچنین شهروندان این کشور می‌توانند بدون محدودیت در تعداد مهمان، جشن‌های عروسی خود را برگزار کنند. همه این اقدا‌م‌ها پس از تزریق بیش از ۵۰ میلیون دوز واکسن در این کشور انجام شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه اول ژوییه، هم‌زمان با لغو محدودیت‌های مربوط به کرونا در این کشور در حساب توییتری خود نوشت: «واکسیناسیون بهترین راه برای مبارزه با ویروس کرونا است و ما هم‌اکنون از مرز ۵۰ میلیون دوز فراتر رفته‌ایم.»
ترکیه پیش‌تر نیز اعلام کرده بود قصد دارد کارزار واکسیناسیون در این کشور را تا پایان ماه سپتامبر به پایان برساند. در این کشور تاکنون بالغ‌ بر ۱۵ میلیون نفر به‌‌طور کامل واکسینه شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری تی‌آر‌تی و به نقل از فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه، از هر چهار نفر در این کشور یک نفر واکسینه شده‌ و ۲۵ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال واکسن دریافت کرده‌اند.
واکسیناسیون در ترکیه از ماه ژانویه آغاز شد و حالا وزارت بهداشت ترکیه اعلام کرده است افراد ۵۰ سال به بالا که شش ماه از دریافت دوز اول واکسن آن‌ها گذشته می‌توانند برای دریافت دوز سوم به مراکز درمانی مراجعه کنند. ترکیه در میان کشورهای دارای بیشترین آمار واکسیناسیون در رده نهم قرار دارد و بیشتر واکسن‌های تزریق شده در این کشور فایزر‌ـ‌بیون‌تک و سینوفارم‌اند اما این کشور قصد دارد به‌زودی از واکسن داخلی خود به نام «تورک‌واک» هم رونمایی کند. اردوغان در حساب توییتری خود ابراز امیدواری کرده است که با تولید این واکسن مبارزه با کرونا در ترکیه فراگیرتر و موثرتر شود.

بازگشت تدریجی به زندگی عادی
پس از تزریق بیش از ۵۰ میلیون دوز واکسن و کاهش موارد ابتلا، روند تدریجی بازگشت به زندگی عادی در ترکیه آغاز شده است. بر اساس اعلام وزارت کشورترکیه، در سومین مرحله از دوران عادی‌سازی تدریجی، همه ممنوعیت‌ها از جمله منع تردد شبانه از اول ماه ژوییه لغو شد و از این پس سفرهای بین‌شهری بدون محدودیت انجام می‌شود. همچنین شهروندان می‌توانند بدون محدودیت در تعداد مهمان، مراسم و جشن‌های عروسی خود را برگزار کنند؛ اگرچه رقص‌های گروهی همچنان ممنوع است.
 بر اساس بخشنامه جدید وزارت کشور ترکیه، رستوران‌ها و کافه‌ها می‌توانند فعالیت‌ خود را از سر بگیرند و اجرای موسیقی زنده تا ساعت ۲۴ مجاز خواهد بود ولی آنچه باعث خوشحالی گردشگران و بسیاری از شهروندان ترکیه شده این است که تمام کنسرت‌ها و جشنواره‌های لغو شده برای برگزاری مجدد آماده می‌شوند و سینماها و سالن‌های تئاتر بازگشایی شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، در این بخشنامه تاکید شده است که مسافران کشورهای بریتانیا، مصر، سنگاپور و ایران همچنان برای ورود به ترکیه باید نتیجه منفی آزمایش پی‌سی.‌آر با اعتبار حداکثر ۷۲ ساعت قبل را همراه داشته باشند و پروازهای ورودی از شش کشور بنگلادش، برزیل، آفریقای جنوبی، هند، نپال و سریلانکا در حال حاضر متوقف شده است.

دردسرهای مخالفان واکسن و شیوع ویروس دلتا
گردشگری یکی از شریان‌های حیاتی اقتصاد ترکیه است ولی در سال گذشته، اقتصاد این کشور به دلیل شیوع کرونا و کاهش تعداد گردشگران خسارت زیادی متحمل شد. ترکیه قصد دارد با واکسیناسیون گسترده وضعیت به وجود آمده را مدیریت کند و رونق اقتصادی از محل گردشگری را به این کشور بازگرداند اما در این مسیر با چالش‌هایی هم روبه‌رو است؛ مثل چالش مخالفت تعداد زیادی از شهروندان این کشور با واکسیناسیون.
هم‌زمان با آغاز واکسیناسیون، ترکیه کارگروه‌هایی را برای ترغیب عموم مردم به واکسن تشکیل داد. این کارگروه‌ها وظیفه داشتند به سوال‌های علمی مردم پاسخ دهند و آن‌ها را برای دریافت واکسن تشویق کنند. وزارت بهداشت این کشور حتی از ستاره‌های هنری و ورزشکاران محبوب برای دعوت عمومی و تشویق به واکسیناسیون کمک گرفت. این کشور قصد دارد با صدور «کارت واکسن» در آینده نزدیک، حضور افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند را در وسایل حمل‌و‌نقل و مکان‌های عمومی محدود کند؛ اما مخالفان همچنان سعی دارند مردم را از تزریق واکسن منصرف کنند. آن‌ها که تا هفته‌های قبل در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کردند، روز ۲۷ ژوئن در مخالفت با تزریق واکسن تجمعی را در استانبول برگزار کردند.

به گزارش جمهوریت، یکی از سخنرانان این تجمع خطاب به مردم گفته است: «اصلا واکسن نزنید. بگذارید سوار هواپیمایتان نکنند یا اجازه ورود به مرکز خرید ندهند. به خدا یک سال بعد از این تصمیمشان منصرف خواهند شد و از کسانی که واکسن زده‌اند معذرت‌خواهی خواهند کرد.»
مخالفان مدعی‌اند واکسن‌ها به سلامتی افراد آسیب می‌رساند و آماده شدن سریع آن‌ها شک‌برانگیز است. آن‌ها می‌گویند به زودی همه طرفداران واکسن محاکمه خواهند شد. سخنران تجمع استانبول همچنین مدعی شده است: «همه پرستاران و پزشکانی که واکسن زده‌اند محاکمه خواهند شد.»
چالش دیگری که ترکیه نیز مثل بسیاری دیگر از کشورها با آن روبه‌رو است، افزایش موارد ابتلا به ویروس سویه دلتا در این کشور است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت ترکیه، ویروس گونه دلتا در ۲۶ استان مشاهده شده ولی بیشتر آن‌ها در استانبول بوده است. تاکنون بیش از پنج میلیون نفر در این کشور از کرونا بهبود یافته و بیش از ۴۹ هزار نفر نیز جان باخته‌اند.

بیشتر از جهان