تخلیه شهرکی با درجه حرارت ۴۹.۵ سانتیگراد در کانادا

«آتش‌سوزی در روستای لیتون ساختمان‌ها و ایمنی اهالی را به خطر انداخته است»

در پی محاصره بسیاری از ساختمان‌های منطقه در یک آتش‌سوزی خودبه‌خودی بزرگ، برای شهر کوچکی در ایالت بریتیش کلمبیای کانادا که دمای آن اخیرا به ۴۹.۵ درجه سانتی‌گراد رسیده، دستور تخلیه صادر شده است.

دستور تخلیه دهکده لیتون که بیش از ۲۰۰ نفر جمعیت دارد، در روز چهارشنبه (۹تیر) و پس از آن صادر شد که مقام‌ها در مورد رو به وخامت رفتن سریع وضعیت آتش‌سوزی افسارگسیخته در این روستا هشدار دادند.

در دستور تخلیه آمده است: «آتش‌سوزی در روستای لیتون ساختمان‌ها و ایمنی اهالی را به خطر انداخته است. بهتر است تمامی اهالی از این روستا به جای امنی بروند.»

جان پولدرمن، شهردار لیتون، در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌سی گفت: «وضعیت وحشتناکی است. تمام دهکده را آتش فرا گرفته است. ۱۵ دقیقه بعد از برخاستن دود نخستین آتش‌سوزی، به ناگهان آتش همه جا را درنوردید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چگونگی وقوع آتش‌سوزی در این دهکده مشخص نیست اما چند روز قبل از این حادثه، موج گرمای شدید در کانادا سبب شد دمای هوا به میزان بی‌سابقه‌ای بالا رود. یک روز قبل از آتش‌سوزی، دمای هوا در لیتون برای سومین روز پیاپی به سطحی رسید که رکورد جدیدی در تاریخ کانادا بود. بر اساس گزارش سازمان محیط‌ زیست کانادا، دمای هوای لیتون در روز سه‌شنبه (۸ تیر) به رکورد بی‌سابقه بیش از ۴۹ درجه سانتی‌گراد رسید. این در حالی است در روز دوشنبه (۷ تیر) هم دما به ۴۷.۵ سانتی‌گراد و در روز یکشنبه (۶ تیر) به ۴۶.۶ سانتی‌گراد رسیده بود.

آقای پولدرمن می‌گوید که از مردم خواسته‌اند به بوستون‌بار، مرکز این ناحیه بروند و خودش هم راهی آنجا است. او می‌گوید: «ارتفاع دیواره آتش در اداره فرست‌نیشن حدود ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر و تا بالای نرده‌ها بود. از درون شهر که با خودرو عبور می‌کردم، همه جا دود و آتش بود و سیم‌ها هم افتاده بودند.»

دستور تخلیه تمام اماکن دهکده لیتون صادر شده است. متن دستور تخلیه در پایین آمده است:

توییتر مرکز اطلاعات اضطراری(EmergencyInfoBC@) ۱ ژوییه ۲۰۲۱

طبق اخباری که از این منطقه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است بسیاری از ساختمان‌های این روستا در شعله‌های آتش فرو رفته‌اند. نیروهای آتش‌نشانی در حال فرونشاندن آتش در این روستا هستند و تاکنون گزارشی از تلفات جانی منتشر نشده است.

جیمز پولدرمن، شهردار لیتون، به برنامه اخبار ۱۱۳۰ گفت ده‌ها ساختمان آتش گرفته‌اند: «جلو چشم خودم کاملا داشتند می‌سوختند». او می‌گوید کل دهکده آتش گرفته و «در نهایت خوش‌شانسی» توانسته است جان به در ببرد

توییتر تارنجیت کائور پارمار(Tarnjitkparmar@)۱ ژوییه ۲۰۲۱

آتش‌سوزی از پل اسپنس واقع در ۳۰ دقیقه‌ای شمال لیتون قابل مشاهده است. عکس جولین پیترز(فیس‌بوک)

توییتر رایان لیک (blackties_laker@)۱ ژوییه ۲۰۲۱

جوانا واگساف، کارشناس هواشناسی سی‌بی‌سی، می‌گوید: «هرگز آتش‌سوزی به این شدت ندیده بودم. متاسفانه تا پایان هفته هم همین وضعیت است.»

© The Independent

بیشتر از جهان