راهپیمایی خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی در اعتراض به عملکرد ایکائو در کانادا

حامد اسماعیلیون: «آن‌ها حتی برای حفظ حکومت خود به مسافران یک هواپیمای مسافربری هم رحم نمی‌کنند. بعد از اقدام به جنایت پشت قوانین بین‌المللی همین سازمان‌ها پنهان می‌شوند»

گروهی از خانواده‌های جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی، با برپایی یک راهپیمایی تا مقابل دفتر سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی، «ایکائو»، در شهر مونترال کانادا به عملکرد این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در رابطه با موضوع شلیک به پرواز پی‌اس۷۵۲، اعتراض کردند. 

در این راهپیمایی که عصر چهارشنبه، ۹ تیرماه، با عنوان «سکوت تایید جنایت است»، برگزار شد، معترضان با در دست داشتن تصاویری از جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی، از ورودی دانشگاه مک‌گیل در خیابان شربروک مونترال به‌سمت مقر سازمان ایکائو در این شهر رفتند؛ راهپیمایی درنهایت با تجمع مقابل ساختمان ایکائو و سخنرانی حامد اسماعیلیون خاتمه یافت.

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲، بامداد ۱۸ دی‌ماه‌ ۱۳۹۸، کمی پس از برخاستن از فرودگاه خمینی با موشک‌های پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ که هماهنگ‌کننده برگزاری راهپیمایی و تجمع روز چهارشنبه بود، در حساب توییتر خود، آن را اعتراض به «بی‌عملی و بی‌تفاوتی» ایکائو در ۱۸ ماه گذشته خواند و افزود: «درحالی‌که جمهوری اسلامی با سرنگون کردن پرواز ۷۵۲ کنوانسیون‌های بین‌المللی را به‌شدت نقض کرده، ایکائو هیچ اقدامی برای محکوم کردن آن انجام نداده است.»

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ که همسر و دخترش را در سقوط هواپیمای اوکراینی از دست داده است، در سخنرانی مقابل مقر ایکائو گفت: «این سازمان‌ها، این دولت‌ها، حکومت جمهوری اسلامی را چون ما نمی‌شناسند… هیچ کس بهتر از ما که یوغ این ستمگر را در ۴۲ سال به گرده کشیده‌ است، آن حکومت را نمی‌شناسد. ماییم که می‌دانیم آن‌ها به هر جنایتی توانا هستند. ماییم که می‌دانیم آنها در زندان‌ها دادگاه سه دقیقه‌ای برگزار و اعدام می‌کنند...» او افزود: «آن سرداران فاسد و روحانیون جنایتکار برای حفظ حکومتشان به هرجنایتی دست می‌زنند. آن‌ها حتی برای حفظ حکومت خود به مسافران یک هواپیمای مسافربری هم رحم نمی‌کنند. بعد از اقدام به جنایت پشت قوانین بین‌المللی همین سازمان‌ها پنهان می‌شوند، این قوانین را به سخره می‌گیرند و از ناتوانی و ترس این سازمان‌ها بیشترین بهره را می‌برند.»   

اسماعیلیون در ادامه سخنان خود، خطاب به «ایکائو» تاکید کرد که در جمهوری اسلامی نه «قانون»، «وجدان اخلاقی»، «مناسبات دقیق هوانوردی» یا «صلاحیت علمی و تحلیل فنی»، بلکه «ایدئولوژی و تروریسم» و «نادیده گرفتن حق حیات» حاکم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی، تا سه روز، برخورد موشک به هواپیمای مسافربری را تکذیب می‌کرد و در نهایت تحت فشار بین‌المللی و رسانه‌ای ناگزیر به اعتراف شد.

گزارش رسمی و نهایی جمهوری اسلامی که مورد تایید هیچ یک از نهادهای بین‌المللی و کارشناسان قرار نگرفته، این بوده است که در یک «خطای انسانی»،  اپراتور پدافند هوایی هواپیمای مسافربری را با موشک اشتباه گرفته و دو موشک به فاصله چند ثانیه به‌سمت هواپیمای اوکراینی شلیک کرده است. 

درپی انتشار گزارش تیم تحقیقات کانادا درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی،جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در اوایل تیرماه، گزارش رسمی ایران درباره وقایع مرتبط پرواز پی‌اس۷۵۲ «فریبکارانه، گمراه‌کننده و سطحی» دانست.

دادگاه عالی انتاریو در کانادا نیز، ۳۰ اردیبهشت‌ماه، با صدور حکمی، سرنگونی پرواز شماره ۷۵۲ خط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با موشک‌های سپاه را «اقدام تروریستی و عمدی» اعلام کرد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی مدعی شده است که آن دادگاه صلاحیت رسیدگی به این پرونده را نداشته است.