سه نوکیش مسیحی مجرم شناخته شدند 

سازمان بین‌المللی همبستگی مسیحیان از جمهوری اسلامی خواست به آزار اقلیت‌های دینی پایان دهد 

«در ایران هر نوع فعالیت دینی که مغایر با دین اسلام باشد جرم محسوب می‌شود» - ATTA KENARE / AFP

سه نوکیش مسیحی به جرم «فعالیت‌های گروهی» به «اقدام علیه امنیت ملی» محکوم شدند. دادگاه انقلاب کرج روز شنبه پنجم تیرماه امین خاکی، میلاد گودرزی و علیرضا نورمحمدی را در مجموع به ۱۵ سال زندان و ۱۲ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد. 

بر اساس ماده ۵۰۰ قانون اساسی هر تبلیغی علیه جمهوری اسلامی که به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف آن انجام میشود فعالیتی مجرمانه است و بین سه ماه تا یک سال حبس خواهد داشت. در این ماده قانونی صحبتی از پیروان ادیان و ممنوعیت فعالیت آن‌ها نشده اما در بهمن‌ماه‌ سال ۹۹ الحاقیه‌ای به آن افزوده شد که طبق آن هر نوع فعالیت دینی که مغایر با دین اسلام باشد نیز جرم محسوب می‌شود. 

ابلاغ این قانون از سوی دولت به وزارت دادگستری و قوه قضاییه مجوز می‌دهد که از این پس پیروان دین‌هایی را که در جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شده‌اند را نیز تحت فشار قرار دهند. چنانچه کمتر از چند ماه پس از اجرای آن سه نوکیش مسیحی به جرم فعالیت گروهی به زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند در حالی که دسترسی به وکیل نداشتند.

به گزارش جروزالم‌پست امین خاکی، میلاد گودرزی و علیرضا نورمحمدی قصد دارند، در دادگاه تجدیدنظر فرجام‌خواهی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سه نوکیش، از جمله ۱۲ نوکیش مسیحی هستند که نیروهای امنیتی، پاییز سال گذشته با حمله به خانه‌‌هایشان وسایل شخصی آ‌ن‌ها را توقیف کردند. همه این افراد متعلق به کلیسای خانگی موسوم به «کلیسای ایران» هستند. نیروهای امنیتی وسایل شخصی مثل موبایل و لپ‌تاپ را به آن‌ها بازگردانده اما کتاب‌های آن‌ها از جمله کتاب مقدس، همچنان در اختیار نیروهای اطلاعاتی است. 

«سازمان حقوق بشری آرتیکل ۱۹»، زمستان سال گذشته (۱۳۹۹) اعلام کرده بود که الحاقیه دو ماده ۴۹۹ و ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی خطری جدی برای آزادی بیان و آزادی دین و عقیده در ایران محسوب می‌شود. این نهاد حقوق بشری افزوده بود الحاقیه ماده ۵۰۰ به معنای «حمله‌ای تمام‌عیار به حق آزادی دین و عقیده است.» 

حسین احمدی نیاز، وکیل دادگستری پیش‌تر گفته بود «تصویب این طرح سرکوب و مجازات نوکیشان مسیحی یا افراد دیگر متعلق به ادیان و مذاهب غیررسمی را تسهیل می‌کند.»

«مروین توماس»، مدیر اجرایی سازمان بین‌المللی همبستگی مسیحیان از جمهوری اسلامی خواسته که ضمن تبرئه این سه نوکیش مسیحی به آزار و اذیت علیه پیروان ادیان خاتمه دهد و قوانینی را که اقلیت‌ها را در فشار می‌گذارد، لغو کند.