احتمال تصویب طرح ساماندهی اینترنت پشت درهای بسته

در صورت تصویب این طرح، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی مسدود می‌شوند

با وجود اینکه اعلام شده بود طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» از دستور کار مجلس خارج شده است، برخی رسانه‌ها از احتمال تصویب آن پشت درهای بسته با استفاده از اصل ۸۵ قانون اساسی خبر داده‌اند.

قرار بود طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های داخلی در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه در صحن علنی مجلس بررسی شود اما محمد صالح مفتاح، یکی از نزدیکان قالیباف، روز دوشنبه در توییتر اعلام کرد که این طرح به خواست قالیباف از دستور کار مجلس خارج شده است چون از نظر او فقط موضوع‌های اضطراری و ضروری باید در دستور کار مجلس باشند؛ اما خارج شدن طرح از دستور کار صحن علنی مجلس به معنای توقف آن نیست؛ چون ۴۰ نفر از نمایندگان قصد دارند با استفاده از اصل ۸۵ قانون اساسی، آن را در کمیسیون‌های مجلس و پشت درهای بسته به تصویب برسانند.

به گزارش روزنامه همشهری، روز چهارشنبه درباره رسیدگی به این طرح بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی تصمیم‌گیری می‌شود. طرحی که با انتقادهای زیادی همراه بوده و نگرانی بسیاری از مردم به خصوص آن‌هایی که کسب و کار اینترنتی دارند را در پی داشته است.

این طرح همه سرویس‌های خارجی را ملزم می‌کند که از ایران مجوز بگیرند یا نمایندگی داشته باشند؛ در حالی که با وجود تحریم‌ها و روابط تیره ایران و آمریکا چنین شرطی نمی‌تواند عملی شود؛ اما برخی نمایندگان موافق و افرادی خارج از مجلس همچنان در پی تصویب این طرح‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدعلی عسگری، رئیس سازمان صداوسیما، یکی از موافقان این طرح است که در گفت‌وگو با شبکه خبر مدعی شده است: «حتی اروپایی‌ها هم که شرکای آمریکا هستند، اینترنت آمریکایی را برنمی‌تابند. ایران هم مانند قدرت‌های بزرگ درصدد است که اینترنت ملی خود را داشته باشد.»

جعفر راستی، نماینده شبستر و یکی از امضاکنندگان این طرح نیز در گفت‌وگو با همشهری به کنترل فضای مجازی از طریق این طرح اعتراف کرده و گفته است: «دشمن در حال استفاده از فضای مجازی برای هجمه به جوانان ما است و نگرانیم که نسل آینده ما را به لحاظ اخلاقی مورد تاخت وتاز قرار دهد و کسی نمی‌تواند منکر آن باشد.»

در صورت تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی، همه پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی مسدود می‌شوند و افراد حقیقی و حقوقی نیز تا دو ماه فرصت دارند که به پیام‌رسان‌های داخلی کوچ کنند.

نگرانی‌های عمومی درباره تصویب این طرح ابعاد مختلفی دارد؛ از جمله تعطیلی کسب‌وکارهای اینترنتی که پس از همه‌گیری کرونا فعالیت خود را بیشتر گسترش دادند. پیش‌تر عادل طالبی، دبیر انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی، به روزنامه اعتماد گفته بود که در صورت تصویب این طرح، تا ۳۰۰ هزار کسب‌وکار خانگی کوچک در اینستاگرام شکست خواهند خورد.

ذبیح‌الله اعظمی‌ساردویی، نماینده مردم جیرفت، هم از نهادهایی یاد کرده است که اعلام کردند این طرح برای کشورخسارت‌هایی به همراه دارد و بر این باور است که طرح یاد شده با واقعیت‌های روز مغایرت دارد؛ چون بسیاری مردم از طریق اینستاگرام امرارمعاش می‌کنند؛ اما حسین حسین‌زاده، نماینده لارستان، وعده داده است: «نمایندگان به‌ گونه‌ای عمل خواهند کرد که منافع مردم در نظر گرفته شود.»

با وجود همه هشدارها، نگرانی‌ها و مخالفت‌ها به نظر می‌رسد قدرت افراد موافق با این طرح بیشتر است و آن‌ها درصددند با اعمال‌نفوذ و فشار بر مجلس این طرح را پشت درهای بسته تصویب کنند.