وزیر خارجه اسرائیل در امارات: توافق ابراهیم باید توسعه پیدا کند

لاپید موافقتنامه‌ای تجاری با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی خود امضا کرد

وزرای خارجه اسرائیل و امارات پس از امضای توافق بازرگانی - WAM / AFP

 وزیر خارجه اسرائیل سه‌شنبه شب در اولین دیدار خود از امارت متحده عربی، گفت که اگر فلسطینیان خواهان صلح با اسرائیل نباشند، کشوهای عرب نمی توانند نقشی موثر در شرایط منطقه ایفا کنند.

در نخستین سفری یک مقام کابینه اسرائیل به امارات، آقای لاپید در نشست خبری مشتر با همتای اماراتی خود در ابوظبی گفت: «خواسته ما این است که اگر فلسطینی‌ها انتظار یاری دارند، نباید چهارهزار راکت به سوی شهروندان اسرائیل شلیک کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در عین حال گفت اسرائیل مطمئن است که امارات «بازیگری مهم در هر فرایند احتمالی [صلح] خواهد بود، اگر چنین فرایندی اتفاق بیفتد.»

آقای لاپید در سفری دوروزه از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دیدن می‌کند.

پیش از نشست خبری سه‌شنبه شب، او موافقتنامه‌ای تجاری با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی خود امضا کرد.

لاپین گفت که اطمینان دارد دولت جو بایدن خواهان توسعه پیمان ابراهیم میان اسرائیل و کشورهای عرب است، اما افزود که در دوران زمامداری دونالد ترامپ «به نظر می‌رسید که [عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عراب] نزدیک است. بیایید این کار را بکنیم تا نیازی به پیشروی در جبهه فلسطین نباشد.»

یائیر لاپید وزیر امور خارجه جدید اسرائیل که به امارات متحده عربی سفر کرده است، روز سه‌شنبه در سخنانی در مراسم افتتاح سفارت کشورش در ابوظبی، از کشورهای منطقه خواست حضور اسرائیل را در منطقه پذیرفته و برای گفت‌وگو پا پیش بگذارند.

امارات و اسرائیل تابستان سال گذشته، با میانجیگری دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا، برای عادی‌سازی روابط توافق کردند؛ بحرین، سودان و مراکش نیز توافق مشابهی را با اسرائیل اعلام کردند که از آن با عنوان «پیمان ابراهیم» یاد می‌شود.

سفر دو روزه یائیر لاپید به ابوظبی که از امروز آغاز شد، نخستین سفر یک وزیر خارجه اسرائیل به امارات و در عین حال نخستین سفر یک مقام رسمی بلندپایه اسرائیلی به آن کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس پس از شکل‌گیری پیمان ابراهیم میان دو کشور است.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای لاپید در مراسم افتتاح سفارت اسرائیل در امارات که اندکی پس از ورود او به ابوظبی برگزار شد، در میان جمعی از مقام‌ها و دیپلمات‌های خارجی گفت، این لحظه «نمایانگر حق ما به تعیین سرنوشت‌مان به دستان خودمان است.»

بیشتر از جهان