سازمان ملل از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست به سرکوب روزنامه‌نگاران و مخالفان پایان دهد

خبرنگارانی که تظاهرات علیه مرگ بنات را گزارش می‌کردند، با برخورد خشن نیروهای امنیتی روبه‌رو شدند

درگیری ماموران امنیتی فلسطینی و لباس شخصی‌ها با تظاهرکنندگان معترض به مرگ نزار بنات - ABBAS MOMANI / AFP

سازمان ملل متحد از تشکیلات خودگردان فلسطینی خواست به سرکوب روزنامه‌نگاران و مخالفان سیاسی‌ خود پایان دهد.

استفاون دویاریچ، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل، روز دوشنبه گفت: «ما از تشکیلات خودگردان فلسطینی می‌خواهیم تضمین کند که نیروهای امنیتی حافظ آزادی بیان، آزادی عقیده و آزادی گردهمایی صلح‌آمیزند.»

او افزود: «هرگونه کاربرد بیش از حد زور باید بر اساس قانون مورد تحقیق و پیگرد قرار گیرد.»

این گفته‌ها در گرماگرم اوج‌گیری تنش میان دولت فلطسینی و مخالفان آن در پی درگذشت نزار بنات، فعال سیاسی فلسطینی، بیان شده است. آقای بنات در جریان هجوم نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین به خانه‌اش جان سپرد. شاهدان نیروهای امنیتی را متهم کرده‌اند که آقای بنات را به قصد کشت کتک زده‌اند. انتظار می‌رود نتایج تحقیقات اولیه دولت فلسطینی در چند روز آینده منتشر شود.

به گزارش رویترز، خبرنگارانی هم که تظاهرات علیه مرگ آقای بنات را گزارش می‌کردند، با برخورد خشن نیروهای امنیتی روبه‌رو شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نزار بنات، فعال اجتماعی ۴۳ ساله‌ای بود که تشکیلات خودگردان به ریاست محمود عباس را به فساد متهم کرده بود. یکی از موارد اعتراضی او به عباس، توافق اخیر با اسرائیل  درباره تبادل واکسن کووید-۱۹ و دریافت واکسن‌های نزدیک به انقضای تاریخ از اسرائیل و همچنین اقدام عباس در به تاخیر انداختن انتخابات بود. بنات برای رقابت در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده بود.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که محمود عباس اغلب منتقدان خود را بازداشت می‌کند و یک دهه است که ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی را در اختیار دارد. عمر شاکر، از دیده‌بان حقوق بشر، گفت:‌ «مرگ نزار بنات، فعال فلسطینی، که اندکی پس از بازداشت توسط تشکیلات فلسطینی جان باخت، غیرعادی نیست. نیروهای تشکیلات خودگردان سال‌ها است که دگراندیشان و منتقدان را به شکل خودسرانه بازداشت می‌کنند و مورد بدرفتاری و شکنجه قرار می‌دهند.»

تشکیلات خودگردان فلسطینی اتهام فساد و شکنجه را رد می‌کند و می‌گوید که افراد را به دلیل دیدگاه‌های سیاسی‌شان بازداشت نمی‌کند.

وزارت خارجه آمریکا مرگ بنات را حیرت‌انگیز خوانده و تشکیلات خودگردان فلسطینی را به انجام تحقیقات جامع ترغیب کرده است.

روز دوشنبه، روزنامه‌نگاران فلسطینی بیرون دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در رام‌الله تحصن کردند. آنها حفاظت بین‌المللی در برابر ماموران پلیس دولت فلسطینی و فعالان سازمان آزادیبخش فلسطین (فتح) را که در جریان پوشش خبری تظاهرات به آن‌ها حمله کرده بودند، خواهان شدند.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گفت: «همکاران حقوق بشری ما در محل، کاربرد زور نیروهای امنیتی شخصی و نیز افراد لباس شخصی علیه تظاهرات‌کنندگان، روزنامه‌نگاران و ماموران حقوق بشری را شاهد بودند.»

بیشتر از جهان