افزایش حمایت‌ها از اعتصاب سراسری کارگران پیمانی صنعت نفت

وزیر نفت درمورد مشکلات این کارگران از خود سلب مسئولیت کرد و خواسته‌های آنان را «فراقانونی» دانست

درحالی‌که اعتصاب سراسری کارگران پیمانی صنعت نفت ایران در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها بیش از یک هفته ادامه داشته و هر روز گروه‌های بیشتری از کارگران به این اعتراض‌ها می‌پیوندند، شخصیت‌ها، فعالان سیاسی و مدنی و همچنین تشکل‌های کارگری و سیاسی مختلف با انتشار بیانیه‌ها و پیام‌هایی، حمایت خود از آن‌ها را اعلام کرده‌اند. 

با توجه به ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، کارگران پالایشگاه گاز دهلران از تازه‌ترین گروه‌هایی بودند که روز دوشنبه، هفتم تیرماه، به این اعتصاب سراسری با عنوان «کمپین ۱۴۰۰» پیوستند. براساس گزارش‌ها، تا روز یکشنبه کارگران دست‌کم ۶۵ شرکت پیمانکاری صنعت نفت ایران به اعتراض‌ها پیوسته‌ بودند.

 ۲۳۰ نفر از فعالان ملی، ملی- مذهبی، جمهوری‌خواه، چپ، صنفی، مدنی و حقوق بشری داخل و خارج از کشور، با امضای بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، از اعتصاب سراسری کارگران پیمانی نفت حمایت کردند. در این بیانیه تاکید شده است: «وظیفه اخلاقی، انسانی و ملی همه مردم ایران است تا از حقوق کارگران و اعتصاب جمعی ایشان برای رسیدن به مطالبات عادلانه شان حمایت نمایند.» 

شش تشکل کارگری داخل ایران نیز روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک، از این اعتصاب سراسری حمایت کردند. «سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه»، «سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه»، «گروه اتحاد بازنشستگان»، «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری»، «کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر» و «اتحاد بازنشستگان» در بیانیه خود نوشته‌اند که این اعتصاب بزرگ، «بیانگر اتحاد و همبستگی این کارگران و نوید بخش اتحاد وسیع‌تر کارگران مزدی در کارخانه‌ها، معادن، کارگاه‌های ساختمانی، حمل و نقل، بندرها، کارکنان بخش‌های مختلف آموزش و بهداشت، کارگران شرکت‌های کشت و صنعت و غیره در دیگر مناطق است».

در این بیانیه، همچنین بر «ایجاد سندیکاها و تشکلات مستقل کارگری»، «اتحاد و ارتباط میان کارکنان واحدها و مناطق مختلف»، «وحدت و همبستگی با کارگران رسمی» و همچنین تلاش برای «ایجاد صندوق همیاری» به‌منظور کمک به کارگران اعتصابی و خانواده‌های آسیب‌پذیر، ازجمله موارد ضروری برای «استمرار این مبارزه» شمرده شده است.

مادر رضا معظمی گودرزی، از کشته‌شدگان اعتراض‌ها در آبان ۹۸، با انتشار پیامی ویدیویی از سوی همه خانواده‌های داغدار، از اعتصاب سراسری کارگران صنایع نفت حمایت کرد. 

 

پیش‌تر خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراض‌های سراسری آبان۹۸، در حمایت از اعتراض کارکنان پیمانی صنعت نفت و اعتصاب سراسری در کشور، بیانیه‌ای صادر کرده بودند. در این بیانیه آمده بود: «اکنون کارگران امتداد صدای آبان شده‌اند. این صدای همه ماست، همان‌ها که در آبان ۹۸ در کنار یکدیگر در خیابان‌ها برای حقمان فریاد زدیم. اگر چه در آبان صدای حق‌خواهی ما را با گلوله پاسخ دادند، اما صدای حق خاموش شدنی نیست. اکنون این فریادها را در اعتصاب کارگران می‌شنویم. ما خانواده‌های آبان از اعتصابات سراسری حمایت می‌کنیم چرا که به سرنوشت مشترکمان آگاهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موج جدید اعتراض‌های کارگری با اعتصاب کارگران پیمانی شرکت فراب در نیروگاه بیدخون عسلویه در تاریخ ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰ و ترک محل کارشان با اعتراض به پایین بودن دستمزدها و شرایط کاری آغاز شد. یک روز بعد، «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی صنعت نفت» در بیانیه‌ای، اعتصاب در نیروگاه بیدخون عسلویه را بخشی از «اعتصاب سراسری» کارگران پیمانی نفت در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها اعلام کرد که تا زمان رسیدن کارگران به مطالبات خود ادامه خواهد داشت.

افزایش سطح دستمزدها، پرداخت حقوق معوقه، امنیت شغلی و دائمی شدن قراردادهای کاری، تغییر نوبت مرخصی‌ها (ده روز مرخصی در ازای بیست روز کار) و ایمن شدن محیط کار ازجمله مطالبات اصلی کارگران در اعتصاب‌ سراسری «کمپین ۱۴۰۰» است.

«شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی صنعت نفت» روز یک‌شنبه، با انتشار سومین بیانیه خود، ضمن تاکید دوباره بر ایستادگی بر سر خواسته‌های قبلی، اعلام کرد که  اگر تا مردادماه پاسخی نگیرند، «مطمئنا در اشکالی گسترده‌تر اعتراض خود را به جلو خواهند برد».

پیش‌تر اعلام شده بود که برای رسیدگی به مشکلات کارکنان صنعت نفت، کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه جلسه‌ای ویژه‌ با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و نمایندگانی از سازمان بازرسی کل کشور، سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات کشور و همچنین کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، برگزار خواهد کرد. 

پس از برگزاری این نشست، زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگاران از همکاری با مجلس برای حل مشکلات مربوط به حقوق «کارکنان رسمی صنعت نفت» خبر داد و اظهار امیدواری کرد که آن‌ها نتیجه را در «حقوق تیرماه» خود ببینند. وزیر نفت در ادامه سخنان خود، اما درمورد مشکلات نیروهای پیمانی صنعت نفت، از خود سلب مسئولیت کرد و گفت: «مشکل این افراد ارتباطی به قانون بودجه ۱۴۰۰ ندارد و مربوط به قانون کار است، لذا طبق قانون کار هر آنچه به آن‌ها تعلق بگیرد را پرداخت می‌کنیم اما درخواست‌های فراقانونی آن‌ها مسئله دیگری است.»

فریدون حسنوند و مصطفی نخعی، رئیس و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در توضیحاتی که درمورد این جلسه داده‌اند، هر دو درمورد راهکارهای مطرح‌شده برای حل مشکلات مربوط به حقوق و دستمزد کارمندان رسمی صنعت نفت توضیح دادند و از قرار معلوم مشکلات کارمندان و کارگران پیمانی و پروژه‌ای، در این نشست جایی نداشته است.