تداوم اعتصاب سراسری کارگران پیمانی صنعت نفت پس از یک هفته

تاکنون کارگران دست‌کم ۶۵ شرکت پیمانکاری به اعتصاب «کمپین ۱۴۰۰» پیوسته‌اند

با گذشت یک هفته، اعتصاب سراسری کارگران پیمانی صنعت نفت ایران در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها همچنان ادامه دارد و هر روز بر تعداد مراکزی که به این اعتراض‌های گسترده می‌پیوندند، افزوده می‌شود. در حال حاضر کارگران بیش از ۶۰ شرکت پیمانکاری در شهرهای مختلف ایران، به این اعتصاب با عنوان «کمپین ۱۴۰۰» پیوسته‌اند. 

براساس فهرست درحال تکمیلی که کانال تلگرامی «اتحادیه آزاد کارگران ایران» صبح روز یکشنبه، ششم تیرماه، منتشر کرده است، تاکنون کارگران دست‌کم ۶۵ شرکت پیمانکاری به این اعتصاب پیوسته‌ و تصاویر و ویدیوهایی از اعتراض خود در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند. 

ویدیوهای منتشرشده در روز یکشنبه، نشان می‌دهد که بخش دیگری از کارگران شرکت سازه‌پاد شاغل در پتروشیمی بوشهر و همچنین کارگران شرکت گاما در پایانه نفتی جاسک به اعتصاب سراسری کارگران پیوسته‌اند. 

کارگران رادیوگراف شرکت‌های «پرتونگاری نیما آزمون فولاد»، «پیشتازان آریا» و «پیشگامان فنون فارس» شاغل در فاز ۲ پالایشگاه آبادان نیز به اعتصاب سراسری کارگران صنعت نفت پیوستند. 

در روزهای گذشته نیز کارگران پروژه‌های پارس جنوبی، کارگران شرکت نفت جنوب در بندر ماهشهر، کارگران شاغل در فازهای مختلف عسلویه، کارگران پیمانی پالایشگاه آبادان، کارگران پروژه‌ای پتروشیمی دماوند و بسیاری دیگر از پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌های سراسر کشور، ازجمله کارگرانی بوده‌اند که به این کمپین پیوسته‌ بودند. 

این موج جدید اعتراض‌های کارگری با اعتصاب کارگران پیمانی شرکت فراب در نیروگاه بیدخون عسلویه در تاریخ ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰ و ترک محل کارشان با اعتراض به پایین بودن دستمزدها و شرایط کاری آغاز شد. یک روز بعد، «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی صنعت نفت» در بیانیه‌ای، اعتصاب در نیروگاه بیدخون عسلویه را بخشی از «اعتصاب سراسری» کارگران پیمانی نفت در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها اعلام کرد که تا زمان رسیدن کارگران به مطالبات خود ادامه خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش سطح دستمزدها، پرداخت حقوق معوقه، امنیت شغلی و دائمی شدن قراردادهای کاری، تغییر نوبت مرخصی‌ها (ده روز مرخصی در ازای بیست روز کار) و ایمن شدن محیط کار ازجمله مطالبات اصلی کارگران در اعتصاب‌ سراسری «کمپین ۱۴۰۰» است.

براساس بیانیه «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی صنعت نفت»، کارکنان رسمی صنعت نفت نیز اعلام کرده‌اند که از روز نهم تیرماه اعتراض و اعتصاب خود را آغاز می‌کنند و کارگران پیمانی نیز درصورت محقق نشدن مطالبات خود تا آن زمان، همچنان به اعتصاب ادامه خواهند داد.

هنوز مقام‌های وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران هیچ واکنش رسمی به این اعتصاب‌ها نداشته‌اند. پیش از این اعلام شده بود که روز پکشنبه، ششم تیرماه، کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در جلسه ویژه‌ای با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و نمایندگانی از سازمان بازرسی کل کشور، سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات کشور و همچنین کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، مشکلات کارکنان صنعت نفت را بررسی خواهد کرد، اما تا زمان انتشار این خبر، هنوز خبری از نتایج این جلسه منتشر نشده است.   

سندیکاهای کارگری کشور سوئد، فدراسیون جهانی پتروشیمی،اتحادیه آزاد کارگران ایران، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و شورای بازنشستگان ایران ازجمله گروه‌ها و نهادهایی بوده‌اند که تاکنون با انتشار بیانیه‌هایی از این اعتصاب‌های حمایت کرده‌اند. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌ جمهوری پیشین ایران نیز روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای، خواسته‌های کارگران صنعت نفت را «به‌حق و قانونی» دانست و از آن حمایت کرد.