بلاتکلیفی پرسپولیس ادامه دارد

مدیرعامل پرسپولیس شایعه استعفایش را تکذیب کرد

ایرج عرب-وسط

Perspolis.com

تغییرات مدیریت در باشگاه‌های ایرانی همیشه آنچنان یکباره اتفاق می‌افتد که دیگر برای هیچ‌کس خبری عجیب و غیرمنتظره نیست. تغییرات اغلب به کارنامه مدیران ارتباطی ندارد و موفقیت و ناکامی منجر به بقا یا برکناری نمی‌شود.

کمتر پیش می‌آید هواداران تیم‌ها بابت برکناری یا استعفای یک مدیرعامل دغدغه‌ و ملالی داشته باشند و اگر منتقد تغییرات هستند، فقط به این دلیل است که می‌دانند مدیر بعدی بهتر از مدیر پیشین نخواهد بود و با این تغییرات وقت و انرژی و سرمایه باشگاه هدر می‌رود و بحران‌های تازه‌ای پدید می‌آیند. 

همین نکات شاید پس از شایعه استعفای ایرج عرب، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، نیز مطرح شده باشد، اینکه جدایی یکباره او می‌تواند برای گابریل کالدرون، سرمربی جدید پرسپولیس یک شوک باشد و او را در موقعیتی غیرقابل پیش‌بینی قرار دهد یا باشگاه را در آستانه لیگ برتر دچار مسائلی کند که نتایج هفته‌های آغازین تحت تاثیرش قرار بگیرند. در همین روزهای گذشته استعفای علی خطیر، معاون ورزشی باشگاه استقلال که زمینه حضور آندره‌آ استراماچونی در ایران را فراهم کرده بود، برای سرمربی جدید استقلال غیرمنتظره و سوال‌برانگیز بود و این موضوع به عنوان یکی از دلایل نارضایتی استراماچونی از وضعیت موجود در گزارش جانلوکا دی مارتزیو، خبرنگار ایتالیایی و کارشناس نقل و انتقالات در فوتبال اروپا قرار گرفته بود. تغییرات این‌چنینی سرمربی جدید و ناآشنا با فضای باشگاه را دچار تردیدهایی می‌کند. این اتفاق در ابعادی بزرگ‌تر می‌توانست برای کالدرون با استعفای مدیرعامل رخ دهد.

شایعه استعفای عرب

شایعه استعفای ایرج عرب از مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس از چندین روز پیش مطرح شد و حتی گزینه‌های جانشینی او در رسانه‌های ورزشی مورد نقد و بررسی قرار گرفتند. از گرایش علی رغبتی به استقلال که به عنوان یکی از گزینه‌های مدیرعاملی پرسپولیس مطرح شده بود تا بررسی کارنامه مدیریت محمد حسین انصاری‌فرد که تجربه مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس را داشت. اما همه مشغول همین شایعات بودند که ایرج عرب، مدیرعامل پرسپولیس، در برنامه ورزش و مردم شبکه یک تلویزیون ایران حاضر شد و گفت که از کارش در پرسپولیس کناره‌گیری نکرده و استعفایش مربوط به گذشته است و اخیرا دیداری با وزیر ورزش و جوانان هم نداشته است. عرب گفته: «می‌گویند عرب استعفا داده است، یا من باید این خبر را تائید کنم یا کسی که استعفا را می‌گیرد، هیچ‌کدام این خبر را تائید نکرده‌اند. دوباره می‌آیند و می‌نویسند عرب استعفا داده است. چرا؟ نمی‌دانم».

این حرف‌های ایرج عرب، بازی مدیریت در پرسپولیس را عوض کرد و سوالاتی را درباره چرایی طرح شایعات روزهای اخیر ساخت که پاسخ روشنی برای آنها پیدا نمی‌شود. این گمانه وجود دارد که شاید وزارت ورزش و جوانان استعفای قدیمی ایرج عرب را پس از مدت‌ها به جریان انداخته و بر مبنای همان استعفا بحث و بررسی درباره جانشین‌های احتمالی او شروع شده باشد. شاید هم اختلافات ایرج عرب با هیات مدیره باشگاه این پذیرش استعفای قدیمی را تسریع کند. اما تا امروز اظهارنظرهای دقیقی از سوی اعضای هیات مدیره یا وزارت ورزش و جوانان که مالک باشگاه پرسپولیس است و وزیرش ریاست مجمع باشگاه را بر عهده دارد، شنیده نشده است.

استعفا برای کسب اختیارات بیشتر؟ 

ایرج عرب می‌خواهد ادامه دهد و مصاحبه آخرش نشان می‌دهد که استعفای قدیمی‌اش را نیز منتفی می‌داند اما از این فرصت برای کسب اختیارات بیشتر و پیدا کردن راه حل برای مشکلات داخلی‌اش با هیات مدیره باشگاه بهره می‌برد. او می‌گوید: «متاسفانه به جای اینکه دنبال ساختارها باشیم مرتب به مدیران می‌پردازیم. پنجاه درصد وقت وزیر را استقلال و پرسپولیس می‌گیرد. به نظر من پرسپولیس باشگاه نیست. ما نه ورزشگاه اختصاصی و نه ساختمان درست و حسابی داریم، البته ۳-۲ سال است که اسپانسر کارها را خوب پیش می‌برد ولی با سیستم دولتی نمی‌شود کارها را تمام و کمال پیش برد. وقتی کارها خوب پیش نمی‌رود مدیر هم بی‌خیال می‌شود و می‌گوید بروم بهتر است».

مدیران در فوتبال ایران اگرچه موقعیت حرفه‌ای خود را در فوتبال دولتی به دست می‌آورند اما کوشش می‌کنند تا منتقد نظم موجود باشند تا از انتقاداتی که در واقع به خودشان وارد است، فرار کنند. این روش تازه‌ای نیست و عرب هم اولین مدیری نیست که از وضعیت موجود در فوتبال ایران انتقاد می‌کند اما این انتقادات هرگز به اقداماتی جدی برای تغییر ساختار باشگاه منجر نمی‌شود و بیشتر به نمایشی برای همراهی با انتقادات روزنامه‌نگاران یا طرفداران باشگاه شباهت دارد.

ادامه بلاتکلیفی پرسپولیس

پرسپولیس همچنان وضعیتی بلاتکلیف دارد و مشخص نیست که شایعات استعفای مدیرعاملش با همین تکذیب ایرج عرب به پایان می‌رسد یا اینکه جریانی جدی برای کنار گذاشتن او وجود دارد و از استعفای قدیمی او برای کنار گذاشتنش استفاده خواهند کرد. اینکه در فاصله یک هفته به آغاز لیگ پرسپولیس با تغییر مدیرعامل مواجه شود، می‌تواند خطراتی در زمینه سازماندهی باشگاه در هفته‌های اول لیگ داشته باشد اما ادامه حضور عرب در پرسپولیس هم مشخص نیست چه عواقبی خواهد داشت. او هنوز بدهی‌های باشگاه به برانکو ایوانکوویچ، سرمربی پیشین پرسپولیس را پرداخت نکرده، در حالیکه در روزهای مذاکره با برانکو می‌گفت تمام بدهی باشگاه به برانکو آماده پرداخت است. برانکو هم در پاسخ گفته بود که نمی‌تواند به تهران بیاید و مطالباتش را با چمدان با خود به کشورش ببرد. این فقط یک مثال است از نابسامانی باشگاه با مدیرعاملی که می‌گوید استعفا نمی‌دهد. تصویری از بلبشویی که در فوتبال ایران تازه نیست و برای همه ملال‌آور و تکراری شده است.

بیشتر از ورزش