قالیباف: فیلم‌های ضبط شده به آژانس تحویل داده نشده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان تمدید نظارت بر مراکز هسته‌ای ایران است

شورای عالی امنیت ملی در مورد تمدید توافق موقت ادامه نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم‌گیری خواهد کرد - عکس از ایرنا

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر یک نماینده که در راستای قانون اقدام راهبردی، خواهان عدم امکان دسترسی ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز هسته‌ای شده بود، اظهار داشت پس از زمان سه‌ماهه‌ای که گذشت، هیچ چیزی تمدید نشده و پس از آن هیچ کدام از موضوعاتی که در داخل ضبط شده، هیچ‌وقت به آژانس داده نمی‌شود و در اختیار جمهوری اسلامی ایران است، قانون دقیقاً در حال اجرا است.

به گزارش تسنیم، علیرضا سلیمی نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز، یکشنبه ۶ تیر، قوه مقننه و با استناد به مواد (۱۹۸) و (۱۹۹) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس گفت:« در قانون اقدام راهبردی سه ماه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرصت دادیم که این فرصت یک ماه دیگر نیز تمدید شد، با این حال حدود ۳ روز است که این فرصت نیز تمام است، حال خودمان باید از مصوبه مجلس دفاع کنیم.»

او از قالیباف پرسید: «آیا شورای‌عالی امنیت ملی در این باره تصمیمی گرفته است که از آن اطلاع نداریم؟»

طرح دو فوریتی «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» اوایل آذر ماه سال گذشته در مجلس تصویب و پس از تأیید در شورای نگهبان، توسط رئیس مجلس شورای اسلامی برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

بر اساس این قانون، در صورت عدم پایبندی اعضای برجام به تعهدات خود و عدم لغو تحریم‌ها، دولت ایران موظف است ظرف دو ماه اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند.

پس از تصویب این قانون، رافائل گروسی مدیرکل آژانس اوایل اسفند سال گذشته برای گفت‌وگو در این زمینه با مقام‌های ایران به تهران سفر کرد و در بازگشت اعلام کرد به یک توافق موقت سه ماهه برای ادامه فعالیت دوربین‌های نظارتی دست یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از پایان مهلت آن توافق سه ماهه، دو طرف اوایل خرداد ماه برای تمدید آن به مدت یک ماه دیگر توافق کردند که نیمه شب پنجشنبه سوم تیر ماه منقضی شد.

طبق توافق موقت ایران و آژانش، فعالیت‌های دوربین‌های آژانس در مراکز هسته‌ای ایران ادامه می باید، اما اطلاعات آن تا زمان حصول توافق نهایی بر سر برجام در وین، در اختیار آژانس گذاشته نخواهد شد.

در همین رابطه رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرد شورای عالی امنیت ملی در مورد تمدید توافق موقت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه فعالیت‌های آن نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد تصمیم‌گیری خواهد کرد.

از سوی دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر جمعه با صدور بیانیه‌ای خواستار پاسخ «فوری» ایران در مورد تمدید توافق موقت برای ادامه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور شد.

در مقابل، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تفاهم فنی مشترک ایران و آژانس که سوم تیر ماه منقضی شد، گفت «ما هیچ تفاهمی با آژانس برای حتی یک ماه هم انجام ندادیم.»

او در ادامه افزود: «مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در موقعیتی نبود که از ایران بخواهد فعالیت خودمان را ادامه دهیم. چون تفاهمی که ما با آژانس داشتیم، یک تفاهم بر مبنای اصول سیاسی بود و نه یک تفاهم فنی بر مبنای تعهدات جمهوری اسلامی ایران.»

همچنین روز گذشته، وزیر خارجه ایالات متحده که به همراه همتای فرانسوی خود دز یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود، نبود یک توافق موقت بین تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را یک «نگرانی جدی» خواند که به تهران ابلاغ شده است.