چین برای فتح مریخ از «نردبان آسمان» می‌گذرد

چین قصد دارد با احداث ایستگاه‌هایی دورتر از مریخ به اکتشاف در سایر سیارک‌ها نیز بپردازد

انسان از سال ۱۸۹۵ با طرح کنستانتین سیولکوفسکی، به فکر ساختن «نردبان آسمان» یا آسانبر فضایی افتاده است - STR / AFP

برنامه‌های آینده چین برای اکتشاف در فضا شامل احداث ایستگاهی در مریخ، ساخت‌ و ساز و توسعه در این سیاره و ساختن «نردبان آسمان» برای حمل بار است.

به گزارش گلوبال تایمز، ونگ شیائوجون، رئیس «فرهنگستان فناوری تجهیزات پرتابی» وابسته به دولت چین در همایش جهانی اکتشاف فضا، گفت اولین برنامه از برنامه سه‌مرحله‌ای چین فرستادن روبات‌های انسان‌نما به مریخ برای نمونه‌برداری و جست‌وجوی موقعیت مناسب برای ساختن ایستگاه فضایی در این سیاره است.

پس از آن برای ساختن ایستگاه فضایی، انسان به مریخ خواهند فرستاد و سومین مرحله نیز را‌ه‌اندازی ناوگان باربری از زمین به مریخ برای ساختن مجتمعی در این سیاره خواهد بود. قرار است این سه مرحله هر یک به فاصله حدود دو سال از دیگری از سال ۲۰۳۳ تا ۲۰۴۳ اجرا شود.

احتمالا مرحله چهارم یعنی ساختن «نردبان آسمان» نیز اجرا شود تا هزینه و زمان سفر به مریخ را کاهش دهد، اما مشخص نیست در برنامه‌ریزی برای این مرحله چه میزان پیشرفت حاصل شده است.

در طراحی‌های نظری با استفاده از شبیه‌سازی رایانه‌ای کپسولی فضایی وجود دارد که از طریق «نردبانی» از جنس نانولوله‌های کربنی به ایستگاه فضایی فرستاده می‌شود. سپس این کپسول دوباره از ایستگاه به مریخ پرتاب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انسان از سال ۱۸۹۵ با طرح کنستانتین سیولکوفسکی، از پیشگامان عرصه فضا، به فکر ساختن «نردبان آسمان» یا آسانبر فضایی افتاده است.

ممکن است لازم باشد این آسانبر در مداری ثابت نسبت به زمین قرار گیرد تا بتواند همراه زمین حرکت کند. مهندسان ابتدا ایستگاه فضایی بسیار بزرگی خواهند ساخت و سپس کابل‌هایی را از آنجا به سوی زمین می‌اندازند تا به خط استوا وصل شود، زیرا وصل کردن آن به ایالات متحده و اروپا ممکن نخواهد بود. متاسفانه هنوز کابلی اختراع نشده که طول و ضخامتش برای تحمل چنین شرایطی کافی باشد.

ولی اگر این مرحله اجرا شود احتمالا هزینه سفر به فضا تا ۹۹ درصد کاهش پیدا می‌کند و بدین ترتیب تجهیزات و کارکنان نسبتا راحت‌تر می‌توانند بین دو سیاره رفت‌وآمد کنند.

چین قصد دارد با احداث ایستگاه‌هایی دورتر از مریخ به اکتشاف در سایر سیارک‌ها نیز بپردازد و برای تحقیقات بیشتر به مشتری نیز سفینه بفرستد. ممکن است ماموریت‌های نمونه‌برداری از مریخ و اکتشاف در مشتری در سال ۲۰۳۰ انجام شود.

در ایالات متحده نیز ناسا و اسپیس اکس مشغول ساختن سفینه‌هایی برای سفر به مریخ‌اند. ناسا در ماه جار ی (ژوئن) بالاخره احداث اولین سامانه پرتاب به فضا را به پایان رساند، موشکی عظیم که انسان را دوباره به ماه و به مریخ و مشتری خواهد برد.

هم‌زمان ایلان ماسک، مالک اسپیس اکس، نیز مشغول پیش‌ بردن برنامه ساخت نمونه کوچک «ستاره‌پیمای اس‌ان۱۶» است تا بتواند تا سال ۲۰۲۴ انسان به مریخ بفرستد و تا سال ۲۰۵۰ بین چاله‌های این سیاره چندین شهر بسازد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی