اتحادیه دوچرخه‌سواران: «فرهنگ تکان‌دهنده» آزار جنسی بررسی شود

مدیر یکی از تیم‌های دوچرخه‌سواری، اتهام آزار جنسی را رد کرده‌است

FREDRIK HAGEN / NTB SCANPIX / AFP

اتحادیه دوچرخه‌سواران، بزرگ‌ترین سازمانی که منافع زنان را در ورزش دوچرخه‌سواری نمایندگی می‌کند، از اتحادیه بین‌المللی دوچرخه‌سواری (UCI) خواسته است تا در باره «فرهنگ تکان‌دهنده» آزار و سوءاستفاده جنسی در این ورزش تحقیق کند.

گزارشی که در آخرین شماره مجله رولوئر چاپ شده، حاوی اتهاماتی متعدد است، از رفتار نامناسب تا تعرض جنسی، به‌ویژه در دسته دوم دوچرخه‌سواری زنان، اما شامل مسابقات تور جهانی هم می‌شود. یک دوچرخه‌سوار جوان گفته که مدیر تیم در پیامی که پس از مسابقه برایش فرستاده، به او تعرض جنسی کرده ‌است.

این موضوع در ماه‌های اخیر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته، و دلیلش پرونده پاتریک ون گانسن، مدیر تیم هلت‌میت است. اتحادیه بین‌المللی دوچرخه‌سواری در حال تحقیق در باره اتهامات متعددی است که علیه او مطرح شده، و خودش همه را رد کرده‌است. تارا جینز، دوچرخه‌سوار سابق تیم هلت‌میت، در نامه‌ای سرگشاده، ون گانسن را متهم به «تهاجم لفظی»، «مسخره کردن وزن بدن او» و «آزار روحی» کرده‌ است.

پرونده ون گانسن، دوچرخه‌سواران بیشتری را ترغیب کرده تا تجربه‌هایشان را گزارش کنند، اما اتحادیه دوچرخه‌سواران پافشاری می‌کند که برای محافظت از دوچرخه‌سواران و کارکنان مونث، و شکستن فرهنگ سکوت، کار خیلی بیشتری باید انجام شود.

آیریس اسلپندل، مدیر مشترک اتحادیه دوچرخه‌سواران، به مجله رولوئر گفت: «فرهنگ بد این ورزش در آن است که ما وانمود می‌کنیم خودمان در آن نقشی نداریم، یا عقیده داریم که آدم باید پوستش کلفت باشد و مسائل را شخصی نگیرد. این برای من خیلی تکان‌دهنده است. به نظر من دوچرخه‌سوارهای زیادی تجربه‌های ناخوشایند داشته باشند. حدس من این است که مثل جنبش "من هم" (می‌تو)، این هم چیزی است که هر زنی تجربه کرده‌است».

«به نظر من در حال حاضر آموزش در این زمینه، اولویت اصلی است. ما باید فعال‌تر باشیم. باید با اتحادیه بین‌المللی دوچرخه‌سواری همکاری کنیم تا اگر مشکل همان قدر جدی باشد که ما فکر می‌کنیم، در سطح جهانی آن را حل کنیم. باید دنبال راه‌ حل بگردیم، یا دست‌کم کاری کنیم که آدم‌ها راحت‌تر بتوانند با این مسئله برخورد کنند، و به نظر من این موضوع فقط به دوچرخه‌سوارها مربوط نمی‌شود، بلکه شامل روزنامه‌نگارها و اعضای تیم‌ها هم می‌شود».
«من سعی کرده‌ام به اتحادیه بین‌المللی دوچرخه‌سواری بقبولانم که درست است که مدتی طول می‌کشد، و متوجه هستم که باید تحقیق و تفحص جامعی صورت بگیرد، ولی اگر این پرونده‌ها به هیچ نتیجه‌ای نرسند، اعتماد دوچرخه‌سواران به کمیته اخلاق اتحادیه بین‌المللی دوچرخه‌سواری مخدوش خواهد شد».

ایندیپندت در این زمینه خواستار اظهار نظر اتحادیه بین‌المللی دوچرخه‌سواری شده‌است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/sport

© The Independent

بیشتر از ورزش