عربستان سعودی بزرگ‌ترین باغ مرجانی جهان را می‌سازد

گسترش «گردشگری سبز» یکی ازاهداف طرح‌های عظیم اقتصادی‌ این کشور مانند پروژه نئوم است

باغ مرجانی جزیره شوشا قرار است سال ۲۰۲۵ به‌عنوان بخشی از مجموعه پروژه عظیم اقتصادی نئوم افتتاح شود (تصویر تزئینی است)- Alexis Rosenfeld / AFP

مسئولان پروژه ساخت شهر هوشمند نئوم در عربستان سعودی، از همکاری با دانشگاه علم‌وصنعت ملک عبدالله برای ساخت بزرگ‌ترین باغ مرجانی جهان خبر دادند.

براساس بیانیه‌ای که در خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، واس، منتشر شده است، این باغ مرجانی به‌عنوان بخشی از پروژه نئوم در فضایی به مساحت بیش از ۴۰۰ مترمربع در جزیره شوشا ساخته خواهد شد.

در بیانیه آمده است که این جزیره به یک مرکز بین‌المللی برای نمایش نوآوری‌ها و تلاش‌ها برای محافظت از صخره‌های مرجانی تبدیل خواهد شد. مسؤولان پروژه ساخت این «باغ مرجانی» ابراز امیدواری کرده‌اند که با ساخت آن بتوانند به یافتن هرچه سریع‌تر روش‌های کارآمد حفاظت از صخره‌های مرجانی درمقابل تغییرات اقلیمی کمک کنند.

تغییرات اقلیمی و افزایش دما در اقیانوس‌ها یکی از عوامل نابودی تدریجی صخره‌های مرجانی در دهه‌های اخیر بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باغ مرجانی جزیره شوشا در سال ۲۰۲۵ در مجموعه پروژه ۵۰۰میلیارد دلاری نئوم افتتاح خواهد شد. 

تونی چان، رئیس دانشگاه علم‌وصنعت ملک عبدالله، گفته است که جزیره شوشا زیستگاه پیش از ۳۰۰ گونه مرجان دریایی و یک‌هزار نوع ماهی خواهد بود و به یک جاذبه مورد توجه دانشمندان، پژوهشگران و گردشگران علاقه‌مند به محیط زیست قرار خواهد گرفت.

گسترش «گردشگری سبز» از اهداف مورد نظر عربستان سعودی در پروژه‌های عظیم اقتصادی‌ آن کشور است. در اوایل سال جاری میلادی، شاهزاده محمدبن سلمان، ولیعهد سعودی و رئیس هیئت‌مدیره شهر هوشمند نئوم، از برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه «خط» (لاین) به‌عنوان نخستین مرحله ساخت این شهر هوشمند سازگار با محیط زیست، بدون خودرو و عاری از انتشار دی‌اکسید کربن خبر داد. در راهبری این شهر هوش مصنوعی نقشی محوری دارد و ۹۵درصد انرژی مصرفی شهر تجدیدپذیر خواهد بود. بنابر آن‌چه اعلام شده است، این پروژه ۳۸۰هزار شغل در عربستان سعودی ایجاد خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود که بتواند از این طریق، تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۸۰ میلیارد ریال (۴۸ میلیارد دلار) به تولید ناخالص داخلی پادشاهی عربستان بیفزاید. 

بیشتر از جهان