نگرانی ایران از ارجاع پرونده هواپیمای اوکراینی به دیوان عدالت بین‌المللی

کانادا اعلام کرده که گزینه ارجاع پرونده ایران به دیوان عدالت بین‌المللی را بررسی می‌کند

کانادا ارجاع پرونده ایران به دیوان عدالت بین‌المللی را بررسی می کند - Walter Tychnowicz / AFP

در واکنش به سخنان اخیر نخست‌وزیر کانادا که گفته بود ایران قصد دارد مسئولیت شلیک به هواپیمای اوکراینی را برعهده مقامات رده پایین بیندازد، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی مدعی شد کانادایی‌ها هم به این نکته صحه گذاشته‌اند که شلیک به این هواپیما عمدی نبوده است.

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، محسن بهاروند با بیان اینکه کانادا فاقد هرگونه صلاحیت حقوقی برای انتشار گزارش است، این گزارش را یک‌جانبه و خودسرانه خواند.

او همچنین در پاسخ به اظهارات جاستین ترودو در مورد احتمال ارجاع پرونده ایران به دیوان عدالت بین‌المللی اظهار داشت این اظهارات ناپخته بیش از آنکه مبنایی در دنیای واقعی صنعت هوانوردی داشته باشد، به دلیل فشارهایی مطرح می‌شود که در واقع خود سیاستمداران کانادایی منشأ آن هستند.

بهاروند در ادامه افزود شخصاً هیچ نگرانی از این تهدیدات بی‌مبنا ندارم. ایران تعهدات خود را مطابق حقوق بین‌الملل انجام داده و در ادامه نیز در زمان‌بندی‌های خود و به‌تدریج در حال پیگیری و اجرای آن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز با اشاره به گزارش تیم تحقیقات کانادا درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی، گفته بود که روایت ایران از این فاجعه «مبهم، گمراه‌کننده و سطحی» است. او تأکید کرد که تهران قصد دارد مسئولیت را به گردن مقامات و پرسنل رده پایین بیندازد و «دولت کانادا برای پیگیری پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران از همه گزینه‌های موجود، از جمله دیوان عدالت بین‌المللی، استفاده خواهد کرد.»

در همین راستا، انجمن جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ در واکنش به انتشار گزارش تیم تحقیقات کانادا درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی، این گزارش را «نشانگر جنایات، مخفی‌کاری و دروغ جمهوری اسلامی» توصیف کرد.

خانواده‌های جان‌باختگان تعهد دولت کانادا نسبت به پیگیری حقیقت و امکان ارجاع پرونده به دیوان بین‌المللی دادگستری را دلگرم‌کننده خواندند و تصمیم کانادا برای انجام تحقیقات را گامی مهم اما ناکافی دانستند.

این انجمن بار دیگر از دولت کانادا خواسته است که سپاه پاسداران را به‌عنوان سازمان تروریستی بشناسد و تحریم‌های هدفمندی را علیه عاملان جنایت اعمال کند.