شکایت از جهانپور به‌دلیل «پفیوز» خواندن منتقدان

سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران در توییتی منتقدان نحوه واکسیناسیون را «پفیوزان تاریخ» نامید

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، با همکاری تعدادی از  خبرنگاران، شکایت‌نامه‌ای علیه جهانپور تنظیم کرده است‌ـ عکس از رکنا

روند کند واکسیناسیون عمومی در کشور، ابهام در کارایی واکسن‌های تولید داخل، تاخیر دولت در خرید بهنگام واکسن‌های خارجی و افزایش میزان ابتلا به کرونا وضعیتی را در کشور ایجاد کرده که از مرز بحران نیز فراتر رفته است. اما مسئولان دولتی به جای اصلاح وضعیت موجود و پاسخگویی به منتقدان و عموم جامعه، یا وعده‌های بی‌سرانجام می‌دهند یا در تبلیغاتی مثل ادعای صادرات واکسن به دنیا درگیرند. البته گاهی هم از کوره در می‌روند و زبان به توهین می‌گشایند؛ مثل کیانوش جهانپور که در توییتی منتقدان واکسیناسیون را «پفیوز» نامید، توییتی که با واکنش جدی کاربران رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و اگرچه او در توییت‌های بعدی گفت که منظورش «مافیای واردات واکسن» است اما کار به جایی رسید که برخی منتقدان حتی لزوم شکایت از او را مطرح کردند.

این نخستین بار نیست که سخنگوی سازمان غذا و دارو به شکل توهین‌آمیز یا حق به جانب با منتقدان و سوال‌کنندگان درباره واکسن سخن می‌گوید. فروردین‌ماه امسال وقتی ابهام‌ها درباره واکسن‌های ایرانی به دلیل نداشتن مهر تایید سازمان بهداشت جهانی افزایش یافت، یکی از کاربران توییتر نوشت «والله ما هیچ مشکلی نداریم؛ فقط بدهید یه سازمان جهانی معتبر تاییدش کند»، اما کیانوش جهانپور در پاسخ به او نوشت: «شما نزن! اجباری نیست».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاسخ عجیب جهانپور واکنش تعداد زیادی از کاربران را در پی داشت و آن‌ها با هشتگ شما نزن (#شما‌ــنزن) از او انتقاد کردند و از مسئولان خواستند تا به‌جای فرافکنی، در برابر مردم پاسخگو باشند؛ اما سخنگوی سازمان غذا و دارو که به نظر می‌رسد علاقه زیادی هم به توییتر دارد، نه تنها در رفتار خود تغییری نداد، بلکه این بار منتقدان واکسیناسیون را «پفیوز» خطاب کرد و نوشت: «آسترازنکا موردتایید WHO است؛ چرا نمی‌آورید؟ آسترازنکا مرجوعی برخی کشورها است؛ چرا می‌آورید؟ مجوز بدهید آسترازنکا بیاوریم برای کارگران، ۲۵۰ هزار تومان هزینه را کارفرما می‌دهد! بعد: چرا آسترازنکا سه دلار! است و واکسن ایرانی هشت دلار؟ مرحوم شریعتی به‌خطا جای دگری در پی پفیوزان تاریخ می‌گشت.»
این توییت خشم کاربران رسانه‌های اجتماعی و مردمی را که به‌خصوص در هفته‌های اخیر به دلیل توقف واکسیناسیون دچار مشکل شده و برخی عزیزانشان را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده‌اند، در پی داشت. یکی از کاربران توییتر از قول مادر سالمند خود نوشت: «واکسن بهمون نمی‌زنند، پفیوز هم بهمون می‌گن!»

در ادامه واکنش‌ها به توییت جهانپور، عباس عبدی از حسن روحانی خواست این مقام دولتی را اخراج کند و علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، در توییتی اعلام جرم علیه او را وظیفه دادستان دانست و نوشت: «اگرچه جرم توهين از جرائم قابل گذشت است و غير از مواردی خاص به شاکی خصوصی احتياج دارد اما وقتی یک مقام دولتی لفظ توهين‌آميزی را در خصوص جمع کثيری که منتقد نحوه توزيع واکسن‌اند به کار می‌برد، دادستان به‌ عنوان مدافع حقوق آحاد جامعه بايد عليه کیانوش جهانپور اعلام جرم کند.»

هرچند علی مجتهدزاده منتظر اعلام جرم از سوی دادستان نماند و با همکاری تعدادی از خبرنگاران، متن شکایت‌نامه علیه جهانپور را تنظیم کرد و از دیگران نیز خواست تا در صورت تمایل آن را امضا کنند. او در توییتر نوشت: «این شکایت فارغ از نتیجه آن به دلیل انجام وظیفه و با همراهی خبرنگاران در واکنش به توهین‌های عمومی انجام می‌شود.»

مجتهدزاده به خبرگزاری ایلنا گفت چندان به پیگیری ماجرا امیدوار نیست اما این کار نشان می‌دهد که جامعه مدنی در برابر چنین اقدام‌هایی منفعل نیست، و در ادامه اعلام کرد که او و جمعی از خبرنگاران برای شکایت از جهانپور هفته آینده به دادسرای فرهنگ و رسانه می‌روند.

او با تاکید بر اینکه سخنگوی سازمان غذا و دارو «در مظان اتهام است و باید پاسخگو باشد»، گفت: «قطعا اگر چنین رفتاری در هر کشوری صورت می‌گرفت، این شخص را برکنار و محاکمه می‌کردند اما متاسفانه در ایران می‌بینیم که هیچ‌گونه برخوردی با این افراد صورت نمی‌گیرد.»
به گزارش فرارو، اختلال در روند واکسیناسیون کرونا با انتقاد شدید ناظران و کنشگران همراه بوده است. با وجود اینکه وزارت بهداشت پیش‌تر وعده داده بود تا پایان خرداد حدود ۱۴ میلیون ایرانی واکسن کرونا دریافت می‌کنند، اما تاکنون حدود شش میلیون نفر واکسن زده‌اند. برای دوز دوم واکسن نیز مشکلات فراوانی ایجاد شده است و بسیاری هنوز دوز دوم واکسن را دریافت نکرده‌اند.

وزارت بهداشت اخیرا برای واکسن ایرانی برکت مجوز اضطراری صادر کرده اما تولید این واکسن نیز با محدودیت‌های زیرساختی روبه‌رو است. در همین حال سندی منتشر شده  که نشان می‌دهد واکسن برکت حدود ۹ دلار قیمت‌گذاری شده است و دولت برای خرید هر دوز آن باید این مبلغ را پرداخت کند؛ این در حالی است که قیمت واکسن‌های خارجی ارزان‌تر است. منتقدان می‌گویند وزارت بهداشت می‌بایست مانند بسیاری از کشورها از جمله امارات و ترکیه، برای خرید واکسن از کشورهای خارجی سر وقت اقدام می‌کرد.