کشورهایی که به گردشگران واکسن ارائه می‌دهند

شهروندان ثروتمند کشورهایی که واکسن کافی در اختیار ندارند، به کشورهای دیگر سفر می‌کنند

وزارت بهداشت و پیشگیری امارات متحده عربی اعلام کرد که گردشگران در ابوظبی می‌توانند واکسن رایگان دریافت کنند - JOE RAEDLE / AFP

تا پیش از سال ۲۰۲۱ کسی اصطلاح «تور واکسن» را نشنیده بود، اما هم‌اکنون این موضوع در حال تبدیل شدن به یک فرصت اقتصادی برای کشورهایی است که امکان ارائه واکسن به گردشگران را دارند. آن‌ها امیدوارند که بتوانند از این طریق رونق گردشگری را به سرزمین خود بازگردانند. حالا در کنار کشورهایی که استراحتگاه‌های خوبی به شمار می‌روند یا آفتاب و مناظر دیدنی دارند، کشورهای ارائه‌کننده واکسن هم انتخاب گردشگران برای سفر هستند.

با وجود تازگی اصطلاح تور واکسن، «گردشگری پزشکی» در جهان اتفاق جدیدی نیست و قدمتی به اندازه یونان باستان دارد همان وقتی‌ که یونانیان باستان به سرزمین الهه تندرستی (آسکلپیوس) می‎‌رفتند. همچنین مدت‌هاست پزشکان به بیماران تنفسی توصیه می‌کنند به مناطقی با آب و هوای پاک سفر کنند و در سال‌های اخیر هم مواردی مثل جراحی زیبایی، درمان ناباروری و مراقبت‌های دندانپزشکی دلایل سفرهای پزشکی بوده‌اند و به همه این‌ها حالا تور واکسن نیز اضافه شده است. اما کدام کشورها خدمات واکسن را به گردشگران ارائه می‌دهند؟ 

امارات متحده عربی، ابوظبی

وزارت بهداشت و پیشگیری امارات متحده عربی روز چهارشنبه اعلام کرد که گردشگران در ابوظبی می‌توانند واکسن رایگان دریافت کنند. افرادی که روادید (ویزای) ورود به امارات دارند یا برای رفت‌وآمد به این کشور نیازی به روادید ندارند پس از ورود به ابوظبی می‌توانند برای دریافت واکسن ثبت‌نام کنند و نوبت بگیرند. ابوظبی برای گردشگران خود این امکان را فراهم کرده است که واکسن فایزر یا سینوفارم را انتخاب کنند که هر دو واکسن باید دو بار در فاصله سه‌هفته‌ای تزریق شوند. البته شرط ورود به ابوظبی همچنان داشتن آزمایش منفی کرونا است و مسافران کشورهای «سبز» هم که بنا به اعلام امارات بیش از ۳۰ کشور را شامل می‌شود، نیازی به قرنطینه ۱۴ روزه ندارند. هنوز اطلاعاتی درباره ارائه واکسن به گردشگران در دبی منتشر نشده است.

مالدیو

یکی از کشورهایی که اعلام کرده واکسن به گردشگران ارائه می‌کند، مالدیو است. کشوری کوچک که حدود ۸۰ درصد درآمد آن از بخش گردشگری تامین می‌شود. همه‌گیری کرونا به اقتصاد این کشور نیز خساراتی وارد کرد اما مالدیو می‌خواهد از طریق ارائه واکسن به گردشگران این خسارات را جبران کند. با این همه اعلام شده است که این طرح زمانی اجرایی می‌شود که واکسیناسیون همه شهروندان داخلی و ساکنان این کشور تکمیل شده باشد. تاکنون ۵۰۰ هزار دوز واکسن در این کشور تزریق شده است و بیش از ۳۴ درصد جمعیت آن از جمله کارکنان بخش‌های بهداشتی و گردشگری، واکسینه شده‌اند.

دولت مالدیو برنامه واکسیناسیون گردشگران را «ویزیت، واکسن و تعطیلات» نام‌گذاری کرده است اما شرط ورود به مالدیو هم آزمایش منفی کرونا است و گردشگران از هر ملیتی با تایید هتلی که در آن اقامت دارند، از پانزدهم جولای به بعد می‌توانند برای دریافت واکسن اقدام کنند.

دولت این کشور اعلام کرده فصل جدیدی از گردشگری خود را با نام «به‌ سوی آفتاب زندگی» آغاز می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه

روسیه با واکسن اسپوتنیک در ماه‌های گذشته بارها خبرساز شده است و در حالی‌ که واکسیناسیون داوطلبانه در این کشور همچنان به کندی انجام می‌شود، پوتین اعلام کرد که تا پایان ماه ژوئن، برنامه گردشگری واکسن را اجرایی می‌کند. به گفته او تمام مراحل فنی کار انجام شده است، با این وجود مقررات سخت‌گیرانه روادید برای ورود به کشور ممکن است جدول زمانی اجرایی شدن این برنامه را به تعویق بیاندازد. این نکته را آندره ایگناتیف، رئیس اتحادیه گردشگری روسیه، تایید کرد و گفت: «محصول آماده است اما مسائل مربوط به روادید برای خارجی‌هایی که مایل به دریافت واکسنند هنوز حل نشده است.»

به گزارش وب‌سایت simpleflying تورهای واکسن سه‌هفته‌ای برای خارجی‌ها بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار آمریکا هزینه خواهد داشت که معادل دو دوز واکسن اسپوتنیک است، اما این امر با هدف رونق دوباره صنعت گردشگری انجام می‌شود که با شروع همه‌گیری کرونا کساد شده بود.

تور واکسن همراه بازدید از مکان‌های دیدنی روسیه می‌تواند جالب باشد اما مرزهای این کشور همچنان به روی بسیاری از گردشگران بسته است و تاکنون تنها پروازهای بین‌المللی با ۲۹ کشور برقرار شده است.

ایالات‌ متحده

مرزهای ورودی ایالات‌ متحده به روی بخش زیادی از جمعیت جهان بسته است. با این وجود بخش‌هایی از این کشور در حال آمادگی برای استقبال از گردشگرانی است که به‌ قصد دریافت واکسن وارد این کشور می‌شوند.

هم‌ اکنون در نیویورک، مراکز بهداشتی در ایستگاه‌های مترو و فرودگاه‌ها ایجاد شده است که گردشگران در این مراکز می‌توانند واکسن دریافت کنند. نیویورک قصد دارد واکسن تک‌دوزی «جانسون‌اندجانسون» را در مکان‌هایی مثل «تایمز اسکوئر» و «های لاین» به گردشگران ارائه دهد.

همچنین در شمال غربی این کشور یعنی در آلاسکا نیز کمپین واکسیناسیون گردشگرانی که وارد مرز می‌شوند، برای کمک به رونق صنعت گردشگری آغاز شده است. بر اساس اعلام مقام‌های محلی، گردشگران ۱۲ سال به بالا که از ابتدای ماه ژوئن وارد این منطقه شده باشند می‌توانند در فرودگاه واکسینه شوند.

 به گفته مایک  دانلیوی، فرماندار آلاسکا، داشتن واکسن اضافی و ایجاد تمایل برای سفر به این منطقه از دلایل این اقدام است. واکسن‌هایی که ایالات‌ متحده ارائه می‌کند از نوع فایزر و مدرنا است و دریافت‌کنندگان برای اینکه بتوانند هر دو دوز را دریافت کنند باید بین سه تا چهار هفته در این ایالت بمانند.

چه کسانی خواهند رفت؟

واکسیناسیون در کشورهای اروپایی تا پاییز به پایان می‌رسد اما در کشورهایی که واکسیناسیون به کندی انجام می‌شود یا واکسن کافی در اختیار ندارند، تمایل زیادی میان شهروندان ثروتمند این کشورها وجود دارد که برای دریافت واکسن به کشوری دیگر سفر کنند. کشورهایی مانند هند، تایلند، ویتنام، کلمبیا، آرژانتین، ونزوئلا، بوتسوانا، مراکش و لیبی با کمبود واکسن روبه‌رو هستند و در میان شهروندان آن‌ها افرادی که می‌توانند به کشورهای دیگر سفر کنند این شانس را دارند که مقصد بعدی سفر خود را به قصد جلوگیری از ابتلا به کرونا انتخاب کنند.

سازمان جهانی بهداشت بارها اعلام کرده است انحصار و انبار کردن واکسن در کشورهای ثروتمند باعث می‌شود پایان همه‌گیری به تاخیر بیفتد. این سازمان از کشورهای قدرتمند درخواست کرد واکسن‌های اضافی خود را در اختیار کشورهای فقیر قرار دهند و این در حالی است که برخی از آن‌ها با وجود گسترش مداوم همه‌گیری و انواع جهش‌یافته به رونق صنعت گردشگری خود از طریق انحصار واکسن می‌اندیشند.